جدیدترین اخبارجهان

با ادامه حملات حوثی ها علیرغم حملات تلافی جویانه آمریکا، نگرانی‌ها در دولت بایدن افزایش می یابد

دولت بایدن سعی دارد با حملات مستمر، حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی علیه کشتی‌ها در دریای سرخ را متوقف کند 

با ادامه حملات حوثی ها علیرغم حملات تلافی جویانه آمریکا، نگرانی‌ها در دولت بایدن افزایش می یابد

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون روز پنجشنبه، ساعاتی پس از آن که حوثی‌ها کشتی باری دیگری را در خلیج عدن با موشک‌های بالستیک هدف قرار دادند، گفت ما می‌دانیم که حوثی‌ها زرادخانه بزرگی دارند. آنها بسیار توانا هستند، سلاح‌های پیچیده‌ای دارند و این به این دلیل است که همچنان آنها را از جمهوری اسلامی کمک دریافت می‌کنند.

با ادامه حملات حوثی ها علیرغم حملات تلافی جویانه آمریکا، نگرانی‌ها در دولت بایدن افزایش می یابد
با ادامه حملات حوثی ها علیرغم حملات تلافی جویانه آمریکا، نگرانی‌ها در دولت بایدن افزایش می یابد

مقامات آمریکایی با چگونگی افزایش فشار بر حوثی‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و برخی در داخل دولت استدلال می‌کنند که استفاده از زور به تنهایی کارساز نیست. برخی از مقامات خاطرنشان می کنند که شلیک موشک های چند میلیون دلاری به سمت پهپادها و موشک های ارزان قیمت حوثی ها نیز بسیار گران و غیرعملی است.

خارج از دولت، برخی از مقامات سابق استدلال می کنند که دولت به طور کلی رویکردی محافظه کارانه در پیش گرفته است و باید بر هدف قرار دادن رهبران حوثی به جای ذخایر تسلیحات آنها تمرکز کند. استراتژی ایالات متحده برای رویارویی با حوثی‌ها از زمان آغاز حملات در ماه اکتبر تغییر کرده است، زیرا فرماندهی مرکزی ایالات متحده حملات پیشگیرانه به تسلیحات حوثی‌ها در داخل یمن را آغاز کرده است، زمانی که ایالات متحده می‌تواند سیستم‌هایی را که آماده پرتاب می‌شوند، ببیند.

اما مقامات متعددی گفتند که ایالات متحده هنوز محاسبه ای ندارد که به آنها اجازه دهد درصد تجهیزات حوثی‌ها را که واقعاً منهدم کرده‌اند ارزیابی کنند، و مشخص نیست که آیا ایالات متحده رویکرد نظامی خود را بیشتر تغییر خواهد داد یا خیر. یک مقام ارشد دفاعی با اشاره به حوثی ها گفت آنها همچنان ما را غافلگیر می کنند. ما فقط ایده خوبی از آنچه آنها هنوز دارند نداریم.

در حالی که ایالات متحده از ژانویه ده‌ها هدف حوثی‌ها را در داخل یمن هدف قرار داده است از جمله گره‌های فرماندهی و کنترل و تأسیسات ذخیره‌سازی تسلیحات به گفته مقامات، حوثی‌ها به نوبه خود در حال حفاری هستند و تونل‌هایی در نزدیکی سواحل غربی یمن می‌سازند و بیشتر در زیر زمین می‌مانند.

برخی در داخل دولت می گویند این نشانه مثبتی است که به نظر می رسد حوثی ها زمان بیشتری را در زیرزمین بین حملات سپری می کنند آنها مجبور به پنهان شدن هستند، که نشان می دهد حملات نظامی حداقل تأثیر روانی دارند.

با ادامه حملات حوثی ها علیرغم حملات تلافی جویانه آمریکا، نگرانی‌ها در دولت بایدن افزایش می یابد
با ادامه حملات حوثی ها علیرغم حملات تلافی جویانه آمریکا، نگرانی‌ها در دولت بایدن افزایش می یابد

دو مقام گفتند حوثی ها همچنین به شدت نگران هدف قرار گرفتن رهبری ارشد خود در یک حمله هستند و به طور فزاینده ای پارانوئید شده اند. برای برخی از مقامات سابق آمریکایی که به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند، این واقعیت که ایالات متحده هنوز به رهبری حوثی ها ضربه نزده است و در عوض بر نابودی تسلیحات و تجهیزات تمرکز کرده است، بخش بزرگی از دلیل شکست آمریکا در بازدارندگی معنادار این گروه است. 

یکی از مقامات سابق ارتش آمریکا گفت به نظر می‌رسد که کمپین ایالات متحده علیه حوثی‌ها دارای نشانه‌های بسیاری از این کمپین‌های بسیار محدود و محو شده در گذشته است که در آن تلاش می‌کنیم از ایجاد درد واقعی آنها جلوگیری کنیم.

استفاده حوثی ها برای اولین بار در هفته گذشته از یک پهپاد بدون سرنشین زیر آب نیز مقامات آمریکایی را نگران کرد.

این پهپاد در نهایت توسط نیروهای آمریکایی منهدم شد. دریاسالار مارک میگوئز، فرمانده گروه کریر استرایک ۲ هفته گذشته گفت، اما کشتی های بدون سرنشین سطحی و زیرسطحی بیشتر یک تهدید ناشناخته هستند که می تواند بسیار کشنده باشد. او گفت که ایالات متحده آشنایی بسیار کمی به تمام ذخایر حوثی‌ها از این نوع سلاح‌ها دارد.

همچنین مشخص نیست که آیا دولت بایدن می تواند به طور معناداری اقدامات نظامی خود را علیه اهداف حوثی، به ویژه برای هدف قرار دادن رهبران حوثی در داخل یمن، افزایش دهد، بدون اینکه ابتدا با برخی از سؤالات باز در مورد قانونی بودن کارزار دست و پنجه نرم کند.

برخی از قانونگذاران در کنگره این سوال را مطرح کرده اند که آیا دولت بایدن برای ادامه مبارزات انتخاباتی پس از محدودیت ۶۰ روزه اعمال شده توسط قطعنامه اختیارات جنگی در سال ۱۹۷۳، به مجوز کنگره نیاز دارد یا خیر. از نظر تئوری، این ضرب الاجل ۶۰ روزه ممکن است در ۱۲ مارس، دو ماه پس از اولین حملات بزرگی که دولت در داخل خود یمن انجام داد، منقضی شود.

با ادامه حملات حوثی ها علیرغم حملات تلافی جویانه آمریکا، نگرانی‌ها در دولت بایدن افزایش می یابد
با ادامه حملات حوثی ها علیرغم حملات تلافی جویانه آمریکا، نگرانی‌ها در دولت بایدن افزایش می یابد

برخی از مقامات معتقدند اگر جنگ غزه پایان یابد، حملات حوثی ها ممکن است متوقف شود.

برخی استدلال می کنند که ایالات متحده اکنون باید به یک کمپین فشار بین المللی قوی تر روی آورد و بهتر تأکید کند که چگونه حملات مانع ارسال کمک های بشردوستانه به جمعیت های آسیب پذیر از جمله مردم یمن می شود.

به گفته مقامات، حوثی‌ها به شدت نگران وجهه عمومی داخلی خود هستند و سعی کرده‌اند خود را به‌عنوان زیردست‌های فقیر معرفی کنند که برای بهبود زندگی فلسطینی‌ها و پایان دادن به جنگ اسرائیل در غزه می‌جنگند. مقامات خاطرنشان کردند، در حالی که حوثی ها در مناطقی از یمن که تحت کنترل آنها هستند، محبوبیت چندانی ندارند، خود آرمان فلسطین در میان مردم یمن محبوب است.

مقامات گفتند که در عین حال، حوثی ها نیز خواهان مشروعیت بین المللی هستند و می خواهند به عنوان دولت رسمی یمن به رسمیت شناخته شوند. آن‌ها سال‌ها به‌عنوان بخشی از جنگ داخلی علیه ائتلاف سعودی که از دولت به رسمیت شناخته شده بین‌المللی یمن حمایت می‌کند، برای آن مبارزه کرده‌اند.

بنابراین برخی از مقامات ارشد در داخل دولت معتقدند که اگر اسرائیل به جنگ خود در غزه پایان دهد، حوثی ها به قول خود عمل خواهند کرد و حملات خود را متوقف خواهند کرد، چیزی که برخی از مقامات سابق به طور خصوصی می گویند که خیال بافی است.

به طور علنی، دولت بارها ادعاهای حوثی‌ها مبنی بر حمله به کشتی‌ها را به عنوان راهی برای فشار بر اسرائیل برای آتش‌بس کم‌اهمیت جلوه داده است و خاطرنشان می‌کند که بیشتر اهداف هیچ ارتباطی با اسرائیل یا متحدانش ندارند.

با این حال، برخی از مقامات ارشد به طور خصوصی اعتراف می‌کنند که در صورت توقف حوثی‌ها کاملاً امکان پذیر است و آنها به این واقعیت اشاره می‌کنند که حملات حوثی‌ها تا حد زیادی در ماه نوامبر در طول وقفه ۷ روزه در نبرد بین اسرائیل و حماس کاهش یافت.

با این حال، مقامات می گویند که نمی توانند منتظر بمانند تا ببینند آیا آتش بس برای پاسخ به تجاوزات حوثی ها تحقق می یابد یا خیر. بنابراین، وزارت امور خارجه و پنتاگون تلاش کرده‌اند تا هم افکار ضد جنگ مردم عادی یمن و هم جامعه بین‌المللی را علیه حوثی ها بیشتر کنند و این هفته با قدرت بیشتری روایت شبه‌نظامیان را به چالش کشیدند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و سینگ پنتاگون، هر دو حمله حوثی‌ها به کشتی‌ای را که ذرت و سایر مواد غذایی برای مردم یمن در عدن می‌برد، تاکید کردند و سینگ اشاره کرد که کشتی دیگری مورد اصابت موشک قرار گرفته و در حال حاضر در دریای سرخ غرق شده است. حمل کود و در حال حاضر یک خطر زیست محیطی قابل توجهی برای منطقه است.

مقامات روز جمعه به گفتند که کشتی در حال غرق شدن است و اکنون لکه نفتی ۱۸ مایلی را در منطقه بر جای گذاشته است. به گفته مقامات، کشتی لبنانی با پرچم بلیز، ثبت بریتانیا، حامل ۴۱۰۰۰ تن کود بود که روز دوشنبه مورد اصابت قرار گرفت.

سینگ روز پنجشنبه گفت حوثی‌ها در حیاط خلوت خود یک خطر زیست محیطی ایجاد می‌کنند. آنها می گویند که این حملات را علیه کشتی هایی انجام می دهند که به اسرائیل متصل هستند. اینها کشتی هایی هستند که به معنای واقعی کلمه کالا، خدمات، کمک به مردم خود یمن می آورند و مشکل بین المللی خود را ایجاد می کنند.

یکی از جنبه‌های کلیدی این کارزار فشار بین‌المللی، حمایت از متحدان عرب ایالات متحده است. ایالات متحده در عملیات دفاع از کشتیرانی تجاری در دریای سرخ، که به عنوان عملیات نگهبان رفاه شناخته می شود، از جمله عمان و بحرین، برخی از شرکای منطقه ای کلیدی را همراهی کرده است.

اما مقامات می گویند که باید اقدامات بیشتری انجام شود تا به حوثی ها نشان داده شود که آنها در صحنه جهانی به یک نفرت تبدیل می شوند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا