جدیدترین اخبارجهان

نتانیاهو خواستار کنترل نظامی نامحدود غزه شد

طرح نتانیاهو برای غزه فضایی برای مانور او باقی می‌گذارد

نتانیاهو خواستار کنترل نظامی نامحدود غزه شد

به گفته تحلیلگران، اولین طرح دقیق نخست وزیر بنیامین نتانیاهو پس از جنگ برای غزه با دقت نوشته شده بود تا تصمیمات بلندمدت در مورد سرنوشت این منطقه به تعویق بیفتد و از رویارویی برگشت ناپذیر با متحدان داخلی و شرکای خارجی جلوگیری شود.

نتانیاهو خواستار کنترل نظامی نامحدود غزه شد
نتانیاهو خواستار کنترل نظامی نامحدود غزه شد

در برگه موضع نتانیاهو که روز جمعه منتشر شد، آمده است که اسرائیل کنترل نظامی نامحدودی را بر این منطقه حفظ خواهد کرد و در عین حال اداره زندگی غیرنظامیان را بدون ارتباط با حماس به ساکنان غزه واگذار خواهد کرد. در صورت انجام، ایجاد یک کشور فلسطینی متشکل از غزه و کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل در کوتاه مدت تقریبا غیرممکن خواهد بود.

این طرح به پایگاه جناح راست نتانیاهو نشان داد که او از فشارهای خارجی بر اسرائیل برای خروج از غزه و اجازه تشکیل یک کشور فلسطینی سرپیچی می کند. اما مبهم بودن عبارت آن به ایالات متحده و دیگر قدرت‌های خارجی که برای حاکمیت فلسطین فشار می‌آورند، نشان داد که هنوز جا برای مانور وجود دارد.

نتانیاهو برای جلب نظر جریان اصلی اسرائیل گفت که می خواهد کنترل نظامی غزه و کرانه باختری را حفظ کند. قرارداد فرعی مدیریت امور غیرنظامی به مدیران غزه. و کنترل مناطق حائل مرزهای غزه با مصر و اسرائیل را حفظ کند.

نتانیاهو همچنین برای جلوگیری از خشم شرکای ائتلاف راست افراطی خود که در صورت رد اسکان مجدد غزه با یهودیان، دولت او را فرو می پاشد، به صراحت به موضوع شهرک سازی اشاره نکرد.

نتانیاهو خواستار کنترل نظامی نامحدود غزه شد
نتانیاهو خواستار کنترل نظامی نامحدود غزه شد

همه این رویکردها خشم رهبری فلسطین را برانگیخت و آنها به سرعت این طرح را محکوم کردند. آنها همچنین به احتمال زیاد درگیری ها را با متحدان خارجی اسرائیل، از جمله ایالات متحده، که از اسرائیل می خواهند مناطق حائل را رها کند، افزایش دهند. مشارکت در فرآیندی برای ایجاد کشور فلسطینی؛ و کنترل غزه را به نسخه بازسازی شده تشکیلات خودگردان فلسطین که بخش هایی از کرانه باختری را اداره می کند، واگذار کند.

اما نتانیاهو نیز مراقب بود که زیاده روی نکند. او هیچ ایده جدیدی درج نکرد و به جای آن پیشنهادهایی را که قبلا چندین بار ارائه کرده بود، دوباره بسته بندی کرد. او همچنین مستقیماً هیچ یک از گزینه های پیشنهادی ایالات متحده را رد نکرد.

تعهد نتانیاهو برای واگذاری مدیریت روزانه به مدیران غزه، صراحتاً این ایده را که می‌تواند توسط تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری هدایت شود، رد نکرد.

در این مقاله موضع‌گیری آمده است اداره امور غیرنظامی و اجرای نظم عمومی مبتنی بر ذینفعان محلی با تجربه مدیریتی خواهد بود که وابسته به کشورها یا نهادهایی نیستند که از تروریسم حمایت می‌کنند.

نتانیاهو خواستار کنترل نظامی نامحدود غزه شد
نتانیاهو خواستار کنترل نظامی نامحدود غزه شد

این طرح همچنین ایده به رسمیت شناختن یکجانبه کشور فلسطین توسط کشورهای خارجی را رد کرد، اقدامی که اخیرا توسط بریتانیا و فرانسه به آن اشاره شده است. اما با وجود اینکه نتانیاهو در موارد دیگر این مفهوم را رد کرده است، مستقیماً ایده تشکیل کشور فلسطین را به کلی رد نکرد.

این سند حتی امکان توافق دائمی با فلسطینی‌ها را باز می‌گذارد که می‌گوید تنها از طریق مذاکره مستقیم بین طرف‌ها به دست خواهد آمد. به گفته تحلیلگران، با استفاده از چنین زبان مبهم، این طرح برای نتانیاهو وقت می‌خرد، زیرا پایگاه او را راضی می‌کند و در عین حال به رهبران خارجی امیدوار می‌شود که او هنوز می‌تواند مسیر خود را قبل از اینکه خیلی دیر شود تغییر دهد.

ناداو استراخلر، تحلیلگر سیاسی و استراتژیست سابق نتانیاهو، گفت این برنامه هیچ کس را خراب نمی کند. بسیاری از گزینه‌ها را باز می‌گذارد و بسیاری از تصمیم‌ها را به تعویق می‌اندازد. در ادامه گفت او خط باریکی را زیر پا می گذارد. فکر کنید چند چشم و مخاطب مختلف این مقاله را با عینک های مختلف می خوانند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا