جدیدترین اخبارجهان

موارد ابتلا به واریانت اومیکرون در تعداد بیشتری از کشورها تائید شد

جهان در پی شناسایی واریانت جدید کووید-۱۹ در تعداد بیشتری از کشورها به حالت آماده‌باش درآمد

موارد ابتلا به واریانت اومیکرون در تعداد بیشتری از کشورها تائید شد

روز شنبه اومیکرون واریانت جدید و احتمالاً سرایت پذیرتر کروناویروس تنها چند روز پس از کشف شدن در افریقای جنوبی در تعداد بیشتری از کشورهای اروپایی شناسایی شد و دولت‌های جهان را برای توقف شیوع این واریانت به تکاپو واداشت. موارد ابتلا به واریانت اومیکرون در تعداد بیشتری از کشورها تائید شد

انگلستان روز یکشنبه پس از شناسایی دو مورد ابتلا قوانین سختگیرانه تری در مورد پوشیدن ماسک و تست گیری هنگام ورود از سفرهای بین المللی به اجرا گذاشت. روز شنبه موارد جدید ابتلا در آلمان و ایتالیا تائید شد و بلژیک، اسرائیل و هنگ کنگ نیز از شناسایی این واریانت در میان مسافران ورودی خبر دادند.

در ایالات متحده دکتر آنتونی فاوچی متخصص ارشد دولت در زمینه بیماری‌های عفونی گفت که بعید نیست که واریانت اومیکرون از قبل به ایالات متحده نیز وارد شده باشد. موارد ابتلا به واریانت اومیکرون در تعداد بیشتری از کشورها تائید شد

موارد ابتلا به واریانت اومیکرون در تعداد بیشتری از کشورها تائید شد
موارد ابتلا به واریانت اومیکرون در تعداد بیشتری از کشورها تائید شد

به دلیل ترس از احتمال مقاومت بیشتر واریانت تازه شناسایی شده نسبت به محافظت هایی که واکسن می تواند فراهم کند احتمال اینکه پاندمی و محدودیت های منع آمد و شد وابسته به آن بیشتر از آنچه انتظار می رفت دوام بیاورد موجب بروز نگرانی های فزاینده ای شده است.

ساجد جاوید (Sajid Javid) وزیر بهداشت انگلستان تائید کرد که نتیجه تست واریانت اومیکرون دو نفر در کلمسفورد (Chelmsford) یکی از شهرهای جنوب شرقی انگلستان و در مرکز شهر ناتینگهام مثبت شده است. جاوید گفت که این موارد ابتلا مرتبط و ناشی از سفر به جنوب افریقا بوده است.

جاوید گفت که دو مورد ابتلا تائید شده همراه با اعضای خانوار خود وارد قرنطینه شخصی شده اند و در عین حال ردیابی تماس‌های فردی آنها و تست گیری هدفمند اجرا می شود.

جاوید از روز یکشنبه چهار کشور دیگر شامل آنگولا، مالاوی، موزامبیک و زامبیا را به فهرست قرمز مسافرت به کشورها اضافه کرد.

شش کشور دیگر شامل بوتسوانا، اسواتینی (که قبلاً با نام سوازیلند شناخته می شد) لسوتو، نامیبیا، افریقای جنوبی و زیمباوه روز جمعه به این فهرست اضافه شده بودند. بنابراین هر یک از افرادی که مجاز به ورود از این مقصدها باشد باید قرنطینه شود.

برخلاف توصیه سازمان بهداشت جهانی، بسیاری از کشورها ظرف چند روز گذشته در پاسخ به هشدارها در مورد انتقال پذیری واریانت جدید محدودیت های مسافرتی بیشتری برای کشورهای مختلف جنوب افریقا وضع کرده‌اند، از جمله استرالیا، برزیل، کانادا، اتحادیه اروپا، ایران، ژاپن، تایلند و ایالات متحده.

تقریباً دو سال پس از آغاز پاندمی که جان بیش از ۵ میلیون نفر را گرفت اکنون دولت‌ها در سطح بالایی از آماده‌باش قرار دارند.

شرکت های داروسازی ابراز خوش بینی کردند که می توانند واکسن های خود را برای مقابله با واریانت جدید تنظیم کنند اگرچه بدیهی است که این تلاش‌ها مدتی طول خواهد کشید.

با وجود ممنوع شدن پروازها همچنان نگرانی ها از اینکه واریانت جدید از قبل به طور گسترده در گوشه و کنار جهان تکثیر شده باشد رو به افزایش است. موارد ابتلا به واریانت اومیکرون در تعداد بیشتری از کشورها تائید شد

موارد ابتلا به واریانت اومیکرون در تعداد بیشتری از کشورها تائید شد
موارد ابتلا به واریانت اومیکرون در تعداد بیشتری از کشورها تائید شد

موسسه بهداشت عمومی هلند گفت که واریانت اومیکرون «احتمالاً در میان تعدادی از افراد تست شده» که پس از ورود به آمستردام از پروازهای افریقای جنوبی در روز جمعه قرنطینه شده اند وجود دارد. این موسسه در بیانیه ای اعلام کرد که تجزیه‌وتحلیل‌های توالی [ژنومی] بیشتری در دست اقدام است تا با اطمینان تائید شود که این همان واریانت جدید است.

انتظار می رود که نتیجه تست ها روز یکشنبه منتشر شود. مجموعاً ۶۱ نفر مورد آزمایش قرار گرفته اند.

به فاصله کوتاهی پس از اینکه دولت هلند پرواز از کشورهای جنوب افریقا را ممنوع کرد، دو هواپیماها از ژوهانسبورگ و کیپ تاون در هلند فرود آمدند.

به ۵۳۹ مسافری که تست آنها منفی شد اجازه داده شد که به خانه بازگردند یا به سفر خود به سایر کشورها ادامه دهند. طبق مقررات دولتی کسانی که در هلند زندگی می کنند و مجاز به بازگشت به خانه هستند باید به مدت حداقل پنج روز خود را قرنطینه کنند. موارد ابتلا به واریانت اومیکرون در تعداد بیشتری از کشورها تائید شد

موارد ابتلا به واریانت اومیکرون در تعداد بیشتری از کشورها تائید شد
موارد ابتلا به واریانت اومیکرون در تعداد بیشتری از کشورها تائید شد

در آلمان موسسه مکس ون پِتِنکوفر (Max von Pettenkofer) که یک مرکز میکروبیولوژی مستقر در مونیخ است گفت که واریانت اومیکرون در دو مسافر ورودی از پرواز افریقای جنوبی در ۲۴ نوامبر تائید شده است. به گزارش خبرگزاری آلمانی dpa اولیور کپلر (Oliver Keppler) ریاست این موسسه گفت که توالی ژنومی هنوز کامل نشده اما «بدون هیچ شکی به اثبات رسیده که این همان واریانت جدید است»

سازمان بهداشت جهانی واریانت جدید را اومیکرون نامید و به دلیل تعداد بالای جهش ها و برخی از شواهد اولیه مبنی بر اینکه از سطح آلوده سازی بالاتری نسبت به واریانت های دیگر برخوردار است برچسب واریانت نگران کننده برای آن درنظر گرفت.

بنابراین افرادی که قبلاً به کووید-۱۹ مبتلا شده اند و بهبود پیدا کرده‌اند احتمالاً مستعد ابتلا به واریانت جدید نیز خواهند بود. چندین هفته طول خواهد کشید تا مشخص شود که آیا واکسن های موجود اثربخشی کمتری نسبت به این واریانت دارند یا خیر.

کشورهای سراسر جهان با وجود ابهامات بیشمار درباره واریانت اومیکرون و با وجود اینکه احتمال کمی وجود دارد که دانشمندان یافته های خود را زودتر از چند هفته آینده منتشر کنند با آگاهی از اینکه شیوع قبلی پاندمی تا حدودی به دلیل سیاست های مرزی سهل گیرانه شدت پیدا کرد اکنون رویکرد در اولویت قرار دادن ایمنی را در پیش گرفته اند.

شیوع سریع این واریانت در میان جوانان در افریقای جنوبی موجب نگرانی متخصصان بهداشت شده است اگرچه هنوز هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد واریانت جدید به بیماری شدیدتر منجر می شود.

تعدادی از شرکت های داروسازی از جمله آسترازنکا، مدرنا، نواوکس و فایزر اعلام کرده‌اند که با توجه به ظهور اومیکرون برنامه هایی برای تطبیق واکسن های خود در دست اقدام دارند.

فایزر و بیون‌تک شریک فایزر اعلام کردند که انتظار دارند بتوانند ظرف ۱۰۰ روز آینده واکسن خود را بهینه سازی کنند.

پروفسور اندرو پالرد (Andrew Pollard) مدیر گروه واکسن آکسفورد که واکسن آسترازنکا را طراحی و ایجاد کرد همراه با احتیاط ابراز خوش بینی کرد که واکسن های موجود می توانند در پیشگیری از ابتلا به بیماری شدید در اثر واریانت اومیکرون مؤثر باشند و یادآور شد که اغلب جهش ها ظاهراً در مناطق مشابه با واریانت های قبلی قرار دارند.

برخی از متخصصین گفتند که ظهور واریانت جدید نشان می دهد که چگونه احتکار واکسن توسط کشورهای ثروتمند به بروز تهدیدهایی در مورد طولانی تر شدن پاندمی منجر شده است.

کمتر از ۶% از مردم در افریقا کاملاً در مقابل کووید-۱۹ واکسینه شده اند و میلیون‌ها نفر از کادر درمان و جمعیت آسیب پذیر هنوز حتی یک دوز واکسن دریافت نکرده‌اند. مجموعه این شرایط می تواند گسترش ویروس را شتاب ببخشد و فرصت‌های بیشتری برای تکامل پیدا کردن واریانت های خطرناک فراهم کند.

پیتر اوپن‌شا (Peter Openshaw) استاد پزشکی تجربی در امپریال کالج لندن گفت «یکی از عوامل کلیدی ظهور واریانت های جدید نیز می تواند نرخ پایین واکسیناسیون در برخی از کشورهای جهان باشد و سازمان بهداشت جهانی هشدار می دهد که هیچ یک از ما در امان نیست تا اینکه همگی ما در امان باشیم و این هشدار باید مورد توجه قرار گیرد.»

طبق بیانیه وزارت امور خارجه ایالات متحده، آنتونی بلینکن (Antony Blinken) وزیر امور خارجه ایالات متحده روز شنبه با نالدی پندور (Naledi Pandor) همتای خود از افریقای جنوبی گفتگو کردند و بر اهمیت همکاری با یکدیگر برای کمک به کشورهای افریقایی به منظور واکسیناسیون جمعیت خود تأکید کردند.

در این بیانیه گفته‌شده است که بلینکن دانشمندان افریقای جنوبی را برای شناسایی سریع واریانت اومیکرون و دولت این کشور را برای شفافیت در به اشتراک گذاشتن این اطلاعات «که باید الگویی برای جهان باشد» تحسین کرده است. موارد ابتلا به واریانت اومیکرون در تعداد بیشتری از کشورها تائید شد

COVID-19 variant spreads to more countries as world on alert
موارد ابتلا به واریانت اومیکرون در تعداد بیشتری از کشورها تائید شد

شناسایی واریانت جدید کووید-۱۹    واریانت جدید ویروس کرونا   شناسایی واریانت جدید کووید-۱۹  واریانت جدید ویروس کرونا واریانت جدید ویروس کرونا   شناسایی واریانت جدید کووید-۱۹      واریانت جدید ویروس کرونا    شناسایی واریانت جدید کووید-۱۹  واریانت جدید ویروس کرونا  واریانت جدید ویروس کرونا   شناسایی واریانت جدید کووید-۱۹

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا