جدیدترین اخبارجهان

پیراهن «دست خدا» دیگو مارادونا به قیمت بیش از ۵ میلیون دلار در حراجی فروخته شد

پیراهنی که مارادونا در بازی آرژانتین و انگلیس هنگام زدن گل «دست خدا» به تن داشت به قیمت ۵ میلیون دلار در ساتبیز به حراج گذاشته شد

پیراهن «دست خدا» دیگو مارادونا به قیمت بیش از ۵ میلیون دلار در حراجی فروخته شد

پیراهنی که دیگو مارادونا در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی ۱۹۸۶ مقابل انگلیس پوشید [مسابقه ای که در آن گل های «دست خدا» و «گل قرن» را به ثمر رساند] طبق برآوردها به قیمت بیش از ۴ میلیون پوند (۵.۲۵ میلیون دلار آمریکا) در حراج فروخته خواهد شد.

پیراهن «دست خدا» دیگو مارادونا به قیمت بیش از 5 میلیون دلار در حراجی فروخته شد
پیراهن «دست خدا» دیگو مارادونا به قیمت بیش از ۵ میلیون دلار در حراجی فروخته شد

این پیراهن آبی نمادین تا کنون در اختیار استیو هاج (Steve Hodge) بازیکن میانی تیم انگلیس قرار داشته است؛ استیو هاج بعد از پیروزی ۲-۰ آرژانتین پیراهن خود را با پیراهن مارادونا عوض کرد.

در طول بازی هاج ناخواسته توپ را به هوا زد، تا مارادونا گل معروف «دست خدا» را به ثمر برساند.

برام واکتر (Brahm Wachter) رئیس بخش استایل خیابانی و کلکسیون های مدرن در خانه حراج ساتبیز (Sotheby) که قرار است این پیراهن درآنجا فروخته شود گفت «دست خدا واقعاً یک لحظه منحصر به فرد نه تنها در تاریخ ورزش، بلکه در تاریخ قرن بیستم است.»

لحظه به ثمر رسیدن این گل که به فاصله کوتاهی پس از درگیری فالکلند بین ارتش انگلیس و آرژانتین بود در فراتر از دنیای فوتبال طنین انداز شد، و به نوبه خود الهام بخش کتاب ها، فیلم ها و مستندها بود. اکنون از مارادونا به عنوان یکی از بزرگترین بازیکنانی که تا به حال در فوتبال بازی کرده است، یاد می شود؛ و این بازی خاص بخش مهمی از میراث او است.

واکتر افزود «البته در این بازی نه تنها گل «دست خدا» بلکه «گل قرن» نیز به ثمر رسید که به‌عنوان یکی از بهترین گل‌های انفرادی تمام دوران شناخته می‌شود.»

انتظار می‌رود پیراهن مارادونا پیراهن جاده یانکی بیب روث (Babe Ruth) را به عنوان گران‌ترین پیراهن پوشیده شده در یک بازی که در حراج فروخته می شود به چالش بکشد؛ پیراهن بیب روت اکنون دارای رکورد حراج ۵.۶۴ میلیون دلار است.

این پیراهن که قبلا در موزه ملی فوتبال در منچستر انگلستان به نمایش گذاشته شده بود، برای اولین بار در بازار عرضه می شود.

هاج واکتر می‌گوید «از زمانی که من و دیگو پس از مسابقه معروف پیراهن‌های خود را در تونل رختکن عوض کردیم بیش از ۳۵ سال است که با افتخار صاحب این آیتم بوده ام.» «این یک افتخار واقعی بود که در مقابل یکی از بزرگترین و باشکوه ترین بازیکنان فوتبال تمام دوران بازی کردم.»

«پیراهن دست خدا برای دنیای فوتبال، مردم آرژانتین و مردم انگلیس معنای فرهنگی عمیقی دارد و من اطمینان دارم که مالک جدید به داشتن نمادین ترین پیراهن فوتبال جهان بسیار مفتخر خواهد بود.»

این پیراهن از ۲۰ آوریل تا ۴ می به صورت آنلاین به فروش می رسد و در طول مدت حراج در ساتبیز لندن به نمایش گذاشته می شود.

گل قرن مارادونا  گل قرن مارادونا  گل قرن مارادونا

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا