جدیدترین اخبارجهان

تهران، میزبان مذاکرات حماس و تایلند و به دنبال راهی برای آزادی گروگان‌ها

حماس تعهد داد که گروگان‌های تایلندی را در زمان مناسب و پس از اجرای آتش‌بس آزاد خواهد کرد

تهران، میزبان مذاکرات حماس و تایلند و به دنبال راهی برای آزادی گروگان‌ها

تایلند به صورت مستقیم با نمایندگان گروه حماس در ایران برای آزادی گروگان‌های تایلندی که در حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل ربوده شده بودند، مذاکره کرده است.

تهران، میزبان مذاکرات حماس و تایلند: به دنبال راهی برای آزادی گروگان‌ها
تهران، میزبان مذاکرات حماس و تایلند: به دنبال راهی برای آزادی گروگان‌ها

بر اساس اعلام یک مقام تایلندی، اعضای هیئت نمایندگی این کشور در هفته گذشته به ایران سفر کرده و درباره سرنوشت حدود ۲۰ شهروند تایلندی که به گروگان گرفته شده‌اند، مذاکرات مستقیم با نمایندگان حماس انجام داده‌اند.

بر اساس گزارش شبکه العربیه انگلیسی، آریپن اوتاراسین، سرپرست هیئت سه نفره مذاکره‌کنندگان تایلندی، اعلام کرد که در دیداری که در تاریخ ۲۶ اکتبر با مقام‌های حماس در تهران برگزار گردید، وعده داده شد که تایلندی‌ها در زمان مناسب آزاد می‌شوند.

او افزود: آن‌ها تضمین دادند که از تایلندی‌ها کاملا مراقبت خواهند کرد، اما تاریخ دقیق آزادی آنها اعلام نشده و انتظار می‌رود تا زمان مناسب فرا برسد.

این مذاکرات در زمانی صورت گرفتند که حسین امیرعبداللهیان، در سفر به نیویورک به منظور شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل، وضعیت منطقه را به دلیل نسل‌کشی و قتل‌عام اسرائیل با حمایت غرب به نحوی نگران‌کننده توصیف کرده بود که به طور ناگهانی ممکن بود از کنترل خارج شود.

همزمان، سیدسلیمان حسینی، رهبر سازمانی که نماینده جامعه کوچک شیعیان تایلند می‌باشد، اعلام کرد: حماس تایید کرده که پس از برقراری آتش‌بس و پایان حملات اسرائیل به غزه، تمامی ۱۹ گروگان تایلندی را آزاد خواهد کرد. او افزود که تمامی این گروگان در وضعیت سلامتی عالی هستند. این اعلامیه از سوی وی در بانکوک‌پست منتشر شد.

بر اساس اعلام آریپن اوتاراسین، اعضای هیئت اعزامی رئیس پارلمان تایلند به ایران همچنان در تهران حضور دارند تا خواسته‌ها و هماهنگی‌های بیشتر مرتبط با آزادی گروگان‌ها را پیگیری نمایند.

تایلند، کشوری که در درگیری‌های حماس و اسرائیل بی‌طرف مانده و دارای فاصله بیش از ۶٬۴۰۰ کیلومتر از منطقه درگیری در آسیای جنوب شرقی قرار دارد، اخیراً در این موضوع اخبار جدیدی منتشر کرده است.

تهران، میزبان مذاکرات حماس و تایلند: به دنبال راهی برای آزادی گروگان‌ها
تهران، میزبان مذاکرات حماس و تایلند: به دنبال راهی برای آزادی گروگان‌ها

همان‌گونه که سرتا تاویسین، نخست‌وزیر جدید تایلند، به تازگی به روزنامه بانکوک‌پست اعلام کرد، دولت او در تلاش بی‌وقفه برای حفظ امنیت مردم خود و بازگرداندن گروگان‌ها به خانه‌هایشان است. در همین رابطه، وزیر خارجه تایلند نیز مذاکراتی با قطر و مصر را در دستور کار قرار داده است.

تقریباً ۳۰ هزار کارگر مهاجر تایلندی در بخش کشاورزی مناطق جنوبی اسرائیل و در نزدیکی منطقه غزه اشتغال داشتند. گزارش‌ها حاکی از آن است که در حمله غافلگیرانه حماس در هفتم اکتبر، حداقل ۳۳ نفر از این کارگران تایلندی جان خود را از دست دادند و برخی از آن‌ها نیز به عنوان بخشی از تعداد حدودی ۲۳۰ گروگان اسرائیلی و خارجی که در دست حماس به اسارت درآمده بودند، شناخته شده‌اند.

بر اساس گزارش واشنگتن تایمز، مقامات اسرائیل هفته گذشته تخمین زدند که تعداد گروگان‌های تایلندی به ۵۴ نفر می‌رسد. این تعداد تقریباً یک چهارم از کل تعداد گروگان‌هاست و تقریباً سه برابر تعدادی است که بانکوک اعلام کرده است. از سوی مقامات تایلند نیز اعلام شده که این رقم توسط اسرائیل در دست راستی‌آزمایی قرار دارد، اما احتمالاً شامل تعداد کسانی است که در درگیری‌های حماس و اسرائیل جان خود را از دست داده‌اند.

قبلاً، روزنامه بانکوک‌پست گزارش داد که سیدرضا نوبختی، سفیر جمهوری اسلامی در تایلند، در یک نشست خبری که در روز جمعه ۲۰ اکتبر به مناسبت کارزار همبستگی با فلسطین در بانکوک، پایتخت تایلند، برگزار شد، اعلام کرده که به او اطلاع داده شده که ابراهیم رئیسی، در هفته قبل از این تاریخ در دیدار با اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در قطر، درخواست آزادی گروگان‌های تایلندی و فیلیپینی را مطرح کرده است.

تهران، میزبان مذاکرات حماس و تایلند: به دنبال راهی برای آزادی گروگان‌ها

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا