ایرانجدیدترین اخبار

مهسا یزدانی، مادر داغدار عدالتخواه، محمدجواد زاهدی به ۱۳ سال زندان محکوم شد

یک مادر به دلیل اعتراض به تیراندازی که منجر به مرگ پسرش شد، به ۱۳  سال زندان محکوم شد

مهسا یزدانی، مادر داغدار عدالتخواه، محمدجواد زاهدی به ۱۳ سال زندان محکوم شد

مهسا یزدانی به اتهام توهین به رهبر جمهوری اسلامی به زندان محکوم شد؛ زیرا رژیم ایران خانواده های کشته شدگان اعتراضات را هدف قرار داده است.

مهسا یزدانی، مادر داغدار عدالت خواه، محمدجواد زاهدی به 13 سال زندان محکوم شد
مهسا یزدانی، مادر داغدار عدالت خواه، محمدجواد زاهدی به ۱۳ سال زندان محکوم شد

مادری در ایران که گفته می‌شود پسرش پس از شلیک گلوله‌های مکرر نیروهای امنیتی از فاصله نزدیک کشته شد، پس از درخواست عدالت برای فرزندش در شبکه‌های اجتماعی، توسط دادگاه جمهوری اسلامی به ۱۳ سال زندان محکوم شد.

مهسا یزدانی که محمدجواد زاهدی، پسر ۲۰ ساله اش در شهریور ۱۴۰۱ در اعتراضات سراسری کشته شد، به اتهام توهین به مقدسات، تحریک، توهین به رهبر جمهوری اسلامی و تبلیغ علیه نظام محکوم شد.

گروه های حقوق بشری و اعضای خانواده می گویند که او پنج سال اول محکومیت را بدون هیچ شانسی برای آزادی مشروط می‌گذراند.

در جریان اعتراضات سراسری، ویدئوها و عکس‌های جسد پسرش که با گلوله‌های ساچمه‌ای آغشته به خون شده بود، در شبکه‌های اجتماعی پخش شد.

به گفته خانواده وی، محمدجواد زاهدی از فاصله نزدیک و از ناحیه پشت و سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود. گزارش پزشکی قانونی نیز تایید کرد که او با گلوله های متعدد تفنگ ساچمه‌ای کشته شده است.

مهسا یزدانی پس از کشته شدن پسرش، علناً حملات رژیم به معترضان را محکوم کرد و خواستار عدالت برای پسرش و سایر کشته‌شدگان اعتراضات سراسری شد. محاکمه و محکومیت او خیلی زود پس از دستگیری او در خانه‌اش در ۲۲ اگوست صادر شد.

ساعاتی پس از انتشار خبر این حکم، میترا زاهدی، دختر مهسا یزدانی با انتشار پستی در اینستاگرام نوشت: برادر سه ساله‌ام چه می‌شود؟ چه کسی مسئول این همه ظلم است؟

کانون حقوق بشر ایران در واکنش به این محکومیت و حبس طولانی مدت وی اعلام کرد: محکومیت ننگین مهسا یزدانی، مادر داغدار عدالتخواه فرزندش را به شدت محکوم می کنیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: صدها مادر داغدار در ایران از اجرای عدالت برای عزیزان مقتول خود منع شده‌اند، در حالی که آنها به دلیل بالا بردن صدایشان تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.

این حکم در حالی صادر می شود که به نظر می رسد مقامات رژیم فعالانه در حال تعقیب خانواده های کشته شدگان در جریان اعتراضات سراسری هستند.

اسکایلار تامپسون، از گروه حقوق مدنی فعالان حقوق بشر در ایران، گفت: محکومیت مهسا یزدانی یک نشانه واضح دیگر از اعمال فشار بی امان رژیم بر خانواده های قربانیان است.

در اردیبهشت ۱۴۰۲، پدر و خواهر ابوالفضل آدینه زاده، جوان ۱۷ ساله ای که به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شد، به گفته وکیلشان به تبلیغ ضد دولتی متهم شدند.

یک منبع به گاردین گفت که از آن زمان به بعد، این خانواده در معرض حملات و تهدیدهای مداوم از سوی عوامل رژیم قرار گرفته است.

مهسا یزدانی، مادر داغدار عدالت خواه، محمدجواد زاهدی به 13 سال زندان محکوم شد
مهسا یزدانی، مادر داغدار عدالت خواه، محمدجواد زاهدی به ۱۳ سال زندان محکوم شد

فعالان حقوق بشر همچنین نسبت به ماشاالله کرمی، پدر محمد مهدی کرمی، قهرمان ۲۲ ساله کاراته که در ماه ژانویه پس از دستگیری در اعتراضات سراسری و متهم به قتل یک مامور امنیتی اعدام شد، ابراز نگرانی کرده‌اند. پدر او که پیش از اعدام علناً برای پسرش طلب رحمت کرده بود و در رسانه های اجتماعی خواستار عدالت برای او و دیگر معترضان جوان شده بود، در ماه اگوست دستگیر شد و گمان می رود همچنان در بازداشت بماند.

گاردین با چند خانواده از معترضانی که در اعتراضات سراسری ۲۰۲۲ کشته یا دستگیر شده‌اند صحبت کرد و گفتند که از دستگیری و محکومیت بیشتر می ترسند در حالی که رژیم تلاش می‌کند خانواده‌ها را ساکت کند.

یکی از بستگان نزدیک کومار درافتاده، جوان ۱۶ ساله‌ای که در اکتبر ۲۰۲۲ توسط نیروهای امنیتی کشته شد، که نخواست نامش فاش شود، گفت: مادران به دلیل عدالت خواهی برای پسرانشان که توسط رژیم به قتل رسیده اند تحت تعقیب قرار می گیرند.

ما ملتی هستیم که با خون خود برای آزادی هزینه کرده ایم. ما به مبارزه برای عزیزان از دست رفته خود ادامه خواهیم داد زیرا خون با تهدید پاک نمی شود. من از مادران شجاعی چون مهسا یزدانی که مبارزه را زنده نگه می دارند تجلیل می کنم.

گروه های حقوق بشر در ایران بر این باورند که طی ماه های پس از قتل مهسا امینی، بیش از ۳۸۰ معترض کشته و بیش از ۱۶۰۰۰ معترض در اعتراضات سراسری بازداشت شده اند. این رقم مورد اختلاف مقامات است.

مهسا یزدانی، مادر داغدار عدالت خواه، محمدجواد زاهدی به 13 سال زندان محکوم شد
مهسا یزدانی، مادر داغدار عدالتخواه، محمدجواد زاهدی به ۱۳ سال زندان محکوم شد
مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا