ایرانجدیدترین اخبار

رد صلاحیت نمایندگان منتقد؛ آغاز پاکسازی مجلس انقلابی

محمودزاده، رحیمی جهان‌آبادی و نوری قزلچه افراد مخالف طرح‌های صیانت و حجاب و عفاف از احراز صلاحیت محروم شدند

رد صلاحیت نمایندگان منتقد؛ آغاز پاکسازی مجلس انقلابی

جلال محمودزاده، غلامرضا نوری قزلجه و جلیل رحیمی جهان‌آبادی، سه نماینده منتقد دولت ابراهیم رئیسی و مخالفان لایحه‌های معروف به «عفاف و حجاب» و «صیانت» که در انتخابات آتی مجلس ثبت‌نام کرده بودند، از احراز صلاحیت خود محروم شدند.

رد صلاحیت نمایندگان منتقد؛ آغاز پاکسازی مجلس انقلابی
رد صلاحیت نمایندگان منتقد؛ آغاز پاکسازی مجلس انقلابی

صبح جمعه ۱۹ آبان، وزارت کشور جمهوری اسلامی اطلاعیه‌ای صادر و در آن اعلام کرد که فرآیند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در هیئت‌های اجرایی به پایان رسیده و نتایج آن از روز جمعه ۱۹ آبان اعلام شده است.

پس از انتشار این اطلاعیه، غلامرضا نوری قزلجه در پلتفرم اجتماعی ایکس اعلام کرد که هیئت اجرایی انتخابات مجلس دوازدهم او را در حوزه بستان‌آباد رد صلاحیت کرده است. سپس رسانه‌های داخلی نیز خبر رد صلاحیت جلیل رحیمی جهان‌آبادی را منتشر کردند.

جلال محمودزاده نیز با انتشار پستی در حساب کاربری خود اعلام کرد که از رد صلاحیتش خبردار شده است. رد صلاحیت سه نماینده منتقد دولت ابراهیم رئیسی که در ماه‌های گذشته به‌صراحت در مخالفت با طرح معروف به «صیانت» و لایحه «حجاب و عفاف» اظهار نظر کرده بودند واکنش‌های متفاوتی در میان کاربران رسانه‌های اجتماعی به وجود آورد. برخی این رد صلاحیت را نماد صریح خالص‌سازی مجلس تلقی کردند.

غلامرضا نوری قزلجه در گفتگویی با روزنامه اعتماد که روز پنجشنبه منتشر شد، به‌صراحت اظهار کرد که برخی افراد بانفوذ که به طور اتفاقی جزو طراحان لایحه «صیانت» نیز بوده‌اند، از فروش فیلترشکن‌ها سودهای چشمگیری به جیب می‌زنند.

این نماینده مجلس یکبار دیگر در جلسه علنی مجلس از وزیر ارتباطات خواسته بود که گردش مالی فیلترشکن‌ها را با شفافیت اعلام کند؛ اما این درخواست بدون پاسخ باقی ماند.

نوری قزلجه در حین بررسی لایحه «حجاب و عفاف» نیز در جلسه علنی مجلس با محمدباقر قالیباف به مجادله پرداخت و انتقاد کرد که این طرح برای دانش‌آموزان مخالف حجاب اجباری جرایمی در نظر گرفته است.

رد صلاحیت نمایندگان منتقد؛ آغاز پاکسازی مجلس انقلابی
رد صلاحیت نمایندگان منتقد؛ آغاز پاکسازی مجلس انقلابی

محمودزاده در اظهارنظرهای اخیر به اخراج معلمان و استادان دانشگاه اشاره کرده و افزوده است که روند خالص‌سازی و برکناری مدیران، معلمان و استادان دانشگاهی که منتقد دولت بوده‌اند، ادامه دارد. او اعلام کرده که از زمان تغییر وزیر آموزش و پرورش، حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر از مدیران مدارس به دلایل سیاسی و اعتقادی اخراج شده‌اند.

رحیمی جهان‌آبادی، به دلیل مناقشات با حمید رسایی در رسانه اجتماعی ایکس و انتقاد از ارزشی‌های تندور هیئت نظارت بر نمایندگان، اظهار کرده بود که در دولت ابراهیم رئیسی مفهومی به نام برنامه وجود ندارد. او گفته بود که هر وقت یک وزیر تغییر می‌کند، او همراه با خود همشهریان خود را به همراه می‌آورد و لهجه وزارتخانه نیز تغییر می‌کند.

در حالی که میلیون‌ها ایرانی انتخابات را تحریم کرده و به پای صندوق‌های رای نرفته‌اند، نمایندگان مجلس یازدهم به بهارستان راه یافتند. برای علی خامنه‌ای که توانسته بود وابستگان خود را به بهارستان برساند، ترکیب این مجلس ایده‌آل بود و به همین دلیل نام «مجلس انقلابی» به آن داده شد.

خامنه‌ای امیدوار بود با یکپارچه کردن دولت و مجلس، حکومت‌ بتواند منافع خود را با کمترین دردسر ممکن دنبال کنند. اما عملکرد دولت ابراهیم رئیسی باعث شد صدای برخی نمایندگان همسو با حکومت نیز بلند شود و در نتیجه فرآیند خالص‌سازی بیشتری آغاز شود.

غلامعلی حدادعادل، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در اوایل تابستان امسال به‌وضوح اعلام کرد: مجلس آینده باید به مراتب انقلابی‌تر باشد و برای تحقق این هدف، افراد باانگیزه، با ایمانی قوی، تجربه کافی، با خردمندی و توانایی همفکری، برای شرکت در انتخابات مجلس انتخاب شوند.

رد صلاحیت نمایندگان منتقد؛ آغاز پاکسازی مجلس انقلابی
رد صلاحیت نمایندگان منتقد؛ آغاز پاکسازی مجلس انقلابی

بعد از آن، شایعاتی بیرون آمد که نشان‌دهنده تلاش گروه معروف به «جبهه پایداری» برای حذف رقبای خود است.

خبرآنلاین در گزارشی به ادعای دولت رئیسی که اظهار کرده بود لیست انتخاباتی خود را ارائه نخواهد کرد، تأکید کرد که در واقع هیچ انتظاری از دولت برای ارائه لیستی وجود ندارد. با این حال، کاندیداهای نمایندگی، که بیشتر آنها از جبهه پایداری هستند و در حال حاضر قدرت را در مجلس به دست دارند، منافع دولت را در مجلس آینده تضمین خواهند کرد.

تلاش برای تحقق این هدف با ثبت‌نام نامزدهای انتخابات مجلس در دوره دوازدهم به شکل علنی نیز گسترش یافت. به طور خاص، قاسم روانبخش، یکی از اعضای نزدیک به این گروه، از شورای نگهبان خواست مخالفان طرح صیانت و لایحه حجاب را رد صلاحیت کنند.

در مصاحبه با روزنامه اعتماد، نوری قزلجه به این موضوع واکنش نشان داد و اظهار کرد که احتمالاً شورای نگهبان تحت تأثیر سخنان این افراد با چنین جریانی قرار نگیرد، اما اقدام زودهنگام در رد صلاحیت او در هیئت اجرایی نشان می‌دهد که جریان خالص‌سازی قصد دارد این روند را با هدف ساکت کردن تمام صداهای منتقد و مخالف ادامه دهد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا