جدیدترین اخبارجهان

وزیر خارجه بریتانیا خواهان توقف حکم اعدام و آزادی علیرضا اکبری شد

دو تابعیتی ایرانی-بریتانیایی به جرم جاسوسی برای بریتانیا به اعدام محکوم شد

وزارت خارجه بریتانیا خواهان توقف حکم اعدام و آزادی علیرضا اکبری شد

روز چهارشنبه خبرگزاری میزان گزارش داد که علیرضا اکبری، دوتابعیتی ایرانی-بریتانیایی و یکی از مقام‌های سابق جمهوری اسلامی به اتهام جاسوسی برای بریتانیا در ایران به اعدام محکوم شده است.

به گزارش روزنامه شرق جمهوری اسلامی، علیرضا اکبری پیش از این معاون وزیر دفاع ایران و رئیس پژوهشکده تحقیقات استراتژیک و همچنین یکی از اعضای سازمان نظامی مجری قطعنامه سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق بود.

همچنین خبرگزاری میزان در گزارش خود نوشت، علیرضا اکبری «مدتی پیش به اتهام جاسوسی علیه این کشور بازداشت شده است. بر این اساس و پس از تنظیم کیفرخواست برای متهم، پرونده به دادگاه ارجاع و جلسات رسیدگی با حضور وکیل متهم تشکیل و با استناد به مدارک معتبر موجود در پرونده این فرد، وی به اتهام جاسوسی برای انگلیس به اعدام محکوم شد.

دولت انگلیس از ایران خواسته است که اعدام را متوقف کند و اکبری را آزاد کند. 

علیرضا اکبری در سال ۲۰۱۹ بازداشت شد. او در دولت محمد خاتمی از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵ (۷۶-۸۴) مشاور یا معاون تحقیقاتی علی شمخانی وزیر دفاع وقت، در قدرت بود و خدمت می کرد.

به گزارش میزان، اکبری به این رأی اعتراض کرده و پس از بررسی پرونده، دیوان عالی کشور حکم اعدام را تایید کرده است.

حبرگزاری میزان مدعی شده که وزارت اطلاعات ایران با ادعای اینکه علیرضا اکبری «اطلاعات مهم ملی را جمع‌آوری کرده و به شیوه‌ای کاملاً آگاهانه و آگاهانه» آنها را ارائه کرده، تأیید کرده است که او یک مأمور مخفی سرویس اطلاعاتی بریتانیا MI6 بوده است.

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، خواستار توقف اعدام شد و گفت: «ایران باید اعدام علیرضا اکبری، تبعه ایرانی-بریتانیایی را متوقف و فوراً او را آزاد کند. این یک اقدام با انگیزه سیاسی توسط یک رژیم وحشی است که به جان انسان ها بی اعتنایی کامل دارد.»

وزارت خارجه بریتانیا خواهان توقف حکم اعدام و آزادی علیرضا اکبری شد
وزارت خارجه بریتانیا خواهان توقف حکم اعدام و آزادی علیرضا اکبری شد

سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا گفت که از خانواده علیرضا اکبری حمایت می‌کند و بارها پرونده او را با مقامات ایرانی مطرح کرده است. اولویت ما آزادی فوری وی است و درخواست خود برای دسترسی فوری خدمات کنسولی به او را تکرار کرده‌ایم.

جمهوری اسلامی ایران مدت‌هاست در رتبه‌های برتر اعدام‌های جهان قرار دارد.

گروه حقوق بشر عفو بین الملل در گزارشی از ماه مه ۲۰۲۲ گفت که رژیم در سال ۲۰۲۱ سیصدو چهارده (۳۱۴) نفر را اعدام کرد که ۲۰ درصد بیشتر از سال قبل است. بسیاری از آنها مربوط به جنایات مربوط به مواد مخدر بودند.

آخر هفته گذشته، ایران دو معترض را که متهم به کشتن پرسنل امنیتی بودند اعدام کرد و اعتراض بین‌المللی را برانگیخت. منتقدان گفتند که این اعدام‌ها نتیجه محاکمه‌های ساختگی عجولانه بوده است. جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا