ایرانجدیدترین اخبارجهاندولت فدرالکانادا

گزارش نهایی ایران میگوید پرواز PS752 اوکراین پس از اشتباه شناسایی شدن بعنوان هدف خصمانه ساقط شد

ایران گزارش نهایی بررسی سرنگونی هواپیمای اوکراین را منتشر کرد؛ کانادا و اوکراین آن را رد کردند

گزارش نهایی ایران میگوید پرواز PS752 اوکراین پس از اشتباه شناسایی شدن بعنوان هدف خصمانه ساقط شد

مقامات کانادا ، اوکراین و خانواده های قربانیان پرواز PS752 ، گزارش ایران در مورد علت سانحه را رد میکنند و مدتها انتظار برای اعلام آن را زیر سوال می برند. گزارش نهایی ایران میگوید پرواز PS752 اوکراین پس از اشتباه شناسایی شدن بعنوان هدف خصمانه ساقط شد

گزارش نهایی ایران میگوید پرواز PS752 اوکراین پس از اشتباه شناسایی شدن بعنوان هدف خصمانه ساقط شد
گزارش نهایی ایران پس از اشتباه شناسایی شدن بعنوان هدف خصمانه ساقط شد

به گزارش تهرانتو نیوز ؛ به نقل از سی بی سی

مقامات کانادا، اوکراین و اعضای خانواده قربانیان پس از گزارش ایران مبنی بر انهدام هواپیمای مسافربری اوکراین (پرواز PS752) به دلیل خطای انسانی، آن را رد و زیر سئوال میبرند.

ایران در گزارش نهایی خود که پس از مدتها انتظار امروز منتشر کرد، گفت:

“محققان ایمنی سازمان هواپیمایی کشوری ایران گفتند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ پس از “شناسایی نادرست” بعنوان یک “هدف خصمانه” توسط یگان پدافند هوایی سپاه پاسداران ایران به طور تصادفی در ژانویه سال ۲۰۲۰ سرنگون شد.”

تمامی ۱۷۶ مسافر و خدمه پرواز PS752 از جمله ۱۳۸ نفر که با کانادا ارتباط داشتند، در این سانحه جان خود را از دست دادند.

در این گزارش آمده است:

“این هواپیما توسط واحد پدافند هوایی در حومه تهران به اشتباه شناسایی و در نتیجه دو موشک به سمت آن پرتاب شد ؛ عملکرد هواپیما نقشی در ایجاد خطا نداشت و تداخل یک فعالیت دفاعی با عملیات هوانوردی غیرنظامی منجر به این رویداد شده است.”

این گزارش که توسط هیئت بررسی سوانح هواپیمایی ایران انجام شده از ادعای دولت ایران مبنی بر اینکه این یک اشتباه انسانی بوده و نه یک حمله نظامی عمدی که منجر به سرنگونی پرواز PS752 و قتل عام ۱۷۶ مسافر و خدمه آن شده است ، پشتیبانی می کند ؛ همچنین بسیاری از سئوالات مطرح شده توسط دولت کانادا و خانواده های قربانیان را بی پاسخ می گذارد.

در واکنش به گزارش ایران، وزیر خارجه اوکراین آن را تلاشی ریاکارانه جهت پنهان کردن حقیقت خواند.

وزیر خارجه اوکراین ، دیمیتری کولبا گفت کشورش اجازه نخواهد داد ایران از زیر بار مسئولیت این “جنایت” شانه خالی کند.

هیئت ایمنی حمل و نقل کانادا نیز گفت که گزارش نهایی را دریافت کرده است و مقامات ارشد صبح پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی به آن پاسخ خواهند داد.

مارک گارنو وزیر امور خارجه و عمر الغبرا وزیر حمل و نقل کانادا در بیانیه ای در واکنش گفتند که گزارش ایران “برای پاسخ دادن به سوالات اساسی درباره اینکه واقعا چه اتفاقی افتاد ناقص است و کانادا به زوی نتایج تحقیقات خود درباره سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین توسط ایران را منتشر خواهد کرد.

حامد اسماعیلیون، نماینده و سخنگوی خانواده های قربانیان که همسر و دخترش هر دو در پرواز PS752 جان خود را از دست دادند، گفت که گزارش ایران به هیچ یک از سئوالات خانواده قربانیان پاسخ نمی دهد.

او گفت، این گزارش توضیح نمی دهد که چرا هنگامی که کشور ایران با تنش های شدید نظامی با ایالات متحده روبرو بود، هواپیماهای غیرنظامی در حال برخاستن بودند.

حامد اسماعیلیون، نماینده و سخنگوی خانواده های قربانیان گفت، “ما بخاطر هیچ چیز ۱۵ ماه صبر کردیم.” ما به دنبال پاسخ هستیم و کسی به سئوالات ما پاسخ نمی دهد.

ایران پس از سانحه قتل عام مسافرین پرواز اوکراین به مدت سه روز سرنگونی هواپیما را انکار کرد اما سرانجام گفت که واحدی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی “به اشتباه” آن را سرنگون کرده است.

سپاه ایران در آن زمان به دلیل ترور قاسم سلیمانی توسط حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا پنج روز زودتر (سوم ژانویه) و همچنین حمله تلافی جویانه ایران به پایگاه های عراقی که نیروهای آمریکایی در آن مستقر بودند ، در حالت آماده باش بود.

برای خواند متن کامل گزارش روی لینک زیر کلیک کنید

گزارش نهایی ایران در مورد پرواز PS752 اوکراین

سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین  عمر الغبرا وزیر حمل و نقل   سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین عمر الغبرا وزیر حمل و نقل 

دیمیتری کولبا  حامد اسماعیلیون   دیمیتری کولبا  دیمیتری کولبا  حامد اسماعیلیون

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا