جدیدترین اخبارجهان

برای روسیه، از دست دادن هزاران تانک هزینه قابل قبول جنگ پوتین در اوکراین است

روسیه برای حفظ جریان تانک ها برای میدان نبرد اوکراین، به موجودی جنگ سرد متمایل شده است

برای روسیه، از دست دادن هزاران تانک هزینه قابل قبول جنگ پوتین در اوکراین است

چند روز قبل از تهاجم روسیه در فوریه ۲۰۲۲، رهبران ارشد نظامی اوکراین پیامی تند برای به اشتراک گذاشتن داشتند. رهبران ارتش و وزارت دفاع اوکراین با بررسی اسلحه‌هایی که علیه مهاجمان خود استفاده خواهند کرد، هشدار دادند ما آماده‌ایم تا با دشمن روبرو شویم، نه با گل، بلکه با استینگرها، جاولین‌ها و موشک های ضد تانک.

روسیه، از دست دادن هزاران تانک هزینه قابل قبول جنگ پوتین در اوکراین است
روسیه، از دست دادن هزاران تانک هزینه قابل قبول جنگ پوتین در اوکراین است

از آغاز جنگ، اوکراین از سلاح های ضد تانک تهیه شده توسط غرب، مشابه ساخت اوکراین و پهپادها برای ضربه زدن به تانک های روسی در سمت اشتباه مرز استفاده کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، روسیه هزاران تانک را در اثر تهاجم از دست داده است، اما همچنان این ماشین‌های جنگی سنگین را با وجود آسیب‌پذیری‌های ظاهری به خط مقدم می‌فرستد.

تحلیلگران نظامی می گویند که این کشور به دنبال اهداف بزرگ تری که توسط رئیس جمهور ولادیمیر پوتین ترسیم شده است، راضی است که این خسارات را جذب کند و از رویکرد کمیت بر کیفیت حمایت می کند.

آندری خاروک، مورخ نظامی اوکراینی، در ایمیلی گفت بازسازی یک امپراتوری در داخل مرزهای اتحاد جماهیر شوروی سابق هدف پوتین است و از دست دادن تانک ها بهای کاملا قابل قبولی برای این امر است.

مؤسسه بین المللی مطالعات استراتژیک (IISS)، یک اندیشکده دفاعی و امنیتی مستقر در لندن، معتقد است که روسیه حداقل ۳۰۰۰ تانک را در جریان کارزار اوکراینی خود از دست داده است. سایت اطلاعاتی منبع باز Oryx این تعداد را تا پایان فوریه کمتر از ۲۸۵۰ نفر اعلام کرده است. در همین حال اوکراین مدعی است که دو برابر این تعداد را نابود کرده است.

شمارش واقعی هرچه باشد، روسیه به دنبال موجودی جنگ سرد خود برای تامین تانک های جایگزین مورد نیاز خود در اوکراین است.

روسیه، از دست دادن هزاران تانک هزینه قابل قبول جنگ پوتین در اوکراین است
روسیه، از دست دادن هزاران تانک هزینه قابل قبول جنگ پوتین در اوکراین است

نیک رینولدز، پژوهشگر مؤسسه خدمات متحد سلطنتی مستقر در بریتانیا (RUSI) از طریق ایمیل گفت روسیه تانک‌های زیادی دارد که از هزینه‌های بیش از حد برای دفاع در دوران شوروی باقی مانده است. او می‌گوید بسیاری از تانک‌ها و خودروهای زرهی از دست رفته در حمله روسیه به اوکراین مربوط به آن دوران هستند و بازسازی شده‌اند.

تحلیلگران می گویند اتکای روسیه به این ماشین های قدیمی به این معنی است که کیفیت تانک های ارسال شده به اوکراین با گذشت زمان کاهش می یابد.

خاروک به نمونه‌های شناخته شده تانک‌های T-54 – که توسعه آنها در دهه ۱۹۴۰ آغاز شد و همچنین تانک‌های T-55 پس از جنگ که در حال استفاده در اوکراین بودند، اشاره می‌کند. مدل های T-62 که برای اولین بار در دهه ۱۹۶۰ وارد تولید شدند نیز در خط مقدم این جنگ حضور دارند.

پیتر سامسونوف، نویسنده و کارشناس مستقل تانک، گفت که روسیه تانک های T-62 را در هر دو جنگ در چچن فرستاده است. اما تجهیز مجدد مدل های قدیمی تانک، مانند T-55، او را شگفت زده کرد.

سامسونوف که وبلاگ آرشیو تانک او اطلاعات تاریخی مفصلی در مورد بسیاری از تانک های دوران جنگ جهانی دوم ارائه می دهد، گفت من حتی انتظار نداشتم روسیه هنوز هیچ یک از این شاسی های تانک را در دسترس داشته باشد. اما او می‌گوید که تفکر دوران جنگ سرد باعث شد که اتحاد جماهیر شوروی به مقادیر زیادی تسلیحات قدیمی مانند تانک یا تفنگ آویزان شود، زیرا می‌دانست که این سلاح‌ها می‌توانند در آینده کاربرد داشته باشند.

روسیه، از دست دادن هزاران تانک هزینه قابل قبول جنگ پوتین در اوکراین است
روسیه، از دست دادن هزاران تانک هزینه قابل قبول جنگ پوتین در اوکراین است

در غرب، انواع زیان هایی که روسیه دیده است، خوراکی برای انتقاد احتمالی است. رابرت پرسون، کارشناس سیاست روسیه در آکادمی نظامی ایالات متحده، گفت که در روسیه، با توجه به سرکوب مخالفان توسط پوتین، چنین مخالفتی به طور واقع بینانه امکان پذیر نیست.

در این شرایط، پوتین می‌تواند برنامه‌های جنگی خود را به پیش ببرد، حتی اگر هزاران تانک در این فرآیند به خطر بیفتند بدون در نظر گرفتن جان سربازان روسی که به خطوط مقدم اوکراین اعزام می‌شوند. پرسون در یک مصاحبه تلفنی گفت فکر نمی‌کنم که او خوابش را از دست بدهد.

رینولدز از روسیه شکاف گسترده تری را در نحوه نگرش به زندگی سربازان در مسکو در مقایسه با کشورهای غربی می بیند. او می گوید مردان جوان روسی در بهترین حالت به عنوان وظیفه ای در برابر روسیه بدون توجه به عواقب شخصی برای آنها رفتار می کنند، یا اگر در نهایت به بخش های کمتر جذاب نیروی زمینی روسیه ختم شوند، صرفاً به عنوان منبعی برای آنها رفتار می شود. که خرج شده است.

بیش از یک قرن است که از تانک ها در جنگ های سراسر جهان استفاده می شود. اما استفاده از آنها در درگیری اوکراین نشان داده است که چگونه ابزارهای جدید مانند هواپیماهای بدون سرنشین به طور بالقوه می توانند مفید بودن آنها را محدود کنند.

خاروک، مورخ اوکراینی، می‌گوید که اوکراین و روسیه باید با تهدیدهای هواپیماهای بدون سرنشین برای تانک‌ها مقابله کنند و در پاسخ به آن چه کاری می‌توان انجام داد. آیا تانک ها قادر خواهند بود خود را با تهدید جدید وفق دهند؟ اشکال و روش های این سازگاری چگونه خواهد بود؟ او گفت آیا این در نهایت منجر به تغییر اساسی در مفهوم تانک به عنوان یک خودروی جنگی نخواهد شد؟ اما اینها سؤالاتی است که تقریباً از زمانی که سلاح ها وجود داشته است مطرح می شود و تاکنون تانک ها دوام آورده اند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا