جدیدترین اخبارجهان

وزیر دفاع اسرائیل به واشنگتن سفر می کند

وی قرار است با لوید آستین وزیر دفاع، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی و دیگر مقامات ارشد دیدار کند

وزیر دفاع اسرائیل به واشنگتن سفر می کند

در حالی که روابط اسرائیل با حامی و متحد اصلی نظامی کشورش تیره‌تر شده و در حالی که اسرائیل همچنان به درخواست‌های آمریکا برای کاهش درد و رنج غزه سرپیچی می‌کند، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز یکشنبه عازم واشنگتن شد.

وزیر دفاع اسرائیل به واشنگتن سفر می کند
وزیر دفاع اسرائیل به واشنگتن سفر می کند

سفر گالانت، که دولت اسرائیل گفت به دعوت آستین انجام شد، پس از آن صورت گرفت که بلینکن و رهبران اسرائیل در روز جمعه بر سر مسیر جنگ با یکدیگر روبرو شدند. دیپلمات ارشد آمریکایی در سفر به تل آویو از اسرائیل خواست به شهر شلوغ رفح در جنوب غزه، جایی که نزدیک به ۱.۵ میلیون آواره فلسطینی در آن پناه گرفته اند، حمله نکند و هشدار داد که این خطر باعث انزوای بیشتر اسرائیل در سراسر جهان و به خطر افتادن امنیت بلند مدت آن می شود. 

یک مقام اسرائیلی گفت که یک هیئت جداگانه اسرائیلی شامل ران درمر وزیر امور استراتژیک و تزاچی هانگبی، رئیس شورای امنیت ملی نیز روز یکشنبه عازم واشنگتن خواهند شد.

سالیوان هفته گذشته به خبرنگاران گفت که این دیدار توسط پرزیدنت بایدن درخواست شده بود تا مقامات بتوانند نگرانی های ایالات متحده را در مورد برنامه ریزی فعلی اسرائیل برای رفح بشنوند و یک رویکرد جایگزین ارائه دهند.

روز یکشنبه، معاون رئیس جمهور هریس گفت که هرگونه عملیات نظامی در رفح یک اشتباه بزرگ خواهد بود و افزود که دولت بایدن این نکته را در چندین گفتگو و از هر نظر به وضوح بیان کرده است.

اسرائیل پیشنهاد انتقال خانواده‌های آواره در رفح به سایت های بشردوستانه در دیگر بخش‌های این منطقه را داده است. هریس گفت که نقشه ها را مطالعه کرده است و هیچ جایی برای آن افراد وجود ندارد. وی در پاسخ به این سوال که آیا عملیات اسرائیل در رفح عواقبی از سوی ایالات متحده خواهد داشت، گفت من هیچ چیز را رد نمی کنم.

وزیر دفاع اسرائیل به واشنگتن سفر می کند
وزیر دفاع اسرائیل به واشنگتن سفر می کند

در همین حال، درگیری های شدید روز یکشنبه در سایر مناطق جنوب ادامه یافت. ارتش اسرائیل در بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای دفاعی اسرائیل و شین بت، آژانس اطلاعات نظامی اسرائیل، عملیاتی را در محله العمل در خان یونس آغاز کردند. در بیانیه آمده است که این عملیات شامل حملات هوایی به حدود ۴۰ هدف از جمله مجتمع های نظامی و تونل های زیرزمینی بود. ارتش اسرائیل گفت که نیروهایش در حال محاصره منطقه و از بین بردن شبه نظامیان هستند.

ارتش اسرائیل گفت که نیروهای اسرائیلی همچنین در شمال خان یونس، در منطقه القراره، عملیات می کردند و گفت که سربازان شبه نظامیان را با تانک کشتند و حملات هوایی را علیه تأسیساتی که به گفته حماس برای ذخیره سلاح استفاده می شد، انجام دادند. 

درگیری در نزدیکی مراکز بهداشتی در خان یونس نیز گزارش شده است. جمعیت هلال احمر فلسطین روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی در حال محاصره بیمارستان العمل در میان گلوله باران‌های بسیار شدید و تیراندازی‌های سنگین هستند.

این سازمان گفت که نیروهای اسرائیلی از بولدوزر و بمب های دودزا در اطراف بیمارستان استفاده می کنند و از طریق پهپادها می خواهند همه افراد داخل بیمارستان را تخلیه کنند. 

وزیر دفاع اسرائیل به واشنگتن سفر می کند
وزیر دفاع اسرائیل به واشنگتن سفر می کند

ارتش اسرائیل گفت که در حال حاضر در بیمارستان‌های منطقه العمل فعالیت نمی‌کند و از حماس می‌خواهد که از بیمارستان‌ها و دیگر زیرساخت‌های غیرنظامی به عنوان سپر استفاده نکند.

اسرائیل در شهر غزه اعلام کرد که حمله به بیمارستان الشفاء روز یکشنبه ادامه دارد. عملیات نظامی تقریباً یک هفته‌ای هشدار مقامات بهداشت جهانی و درخواست‌های ناامیدکننده فزاینده بیماران و ساکنان آواره گرفتار در مجتمع پزشکی را برانگیخته است.

ارتش اسرائیل گفت که نیروهایش ۴۸۰ مظنون را در حمله اخیر دستگیر کرده اند و سلاح و انبارهای پول نقد را در بیمارستان پیدا کرده اند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا