جدیدترین اخبارجهان

بلینکن و رهبران اسرائیل در مورد آینده جنگ غزه اختلاف نظر دارند

دیپلمات ارشد آمریکایی از اسرائیل خواست به رفح، شهری در جنوب غزه که مملو از غیرنظامیان است، حمله نکند

بلینکن و رهبران اسرائیل در مورد آینده جنگ غزه اختلاف نظر دارند

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و رهبران اسرائیل روز جمعه در مورد آینده جنگ غزه با یکدیگر روبرو شدند، زیرا دیپلمات ارشد آمریکایی از اسرائیل خواست به رفح، شهری در جنوب غزه که مملو از غیرنظامیان است، حمله نکند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با تحقیر گفت این کار را خودمان انجام خواهیم داد.

بلینکن و رهبران اسرائیل در مورد آینده جنگ غزه اختلاف نظر دارند
بلینکن و رهبران اسرائیل در مورد آینده جنگ غزه اختلاف نظر دارند

تنش های رفت و برگشت در همان روزی که وزیر دارایی راست افراطی اسرائیل از تصرف سه مایل مربع از اراضی فلسطینی در کرانه باختری خبر داد آخرین اپیزود سرپیچی اسرائیل در برابر درخواست های آمریکا برای کاهش رنج غیرنظامیان بود. در غزه این مبادله نقطه عطفی برای سفر دیپلمات ارشد آمریکایی به خاورمیانه بود و نشانه این بود که رهبران اسرائیل علاقه چندانی به تعدیل اقدامات خود در غزه با وجود انتقاد شدید فزاینده از سوی حامی و متحد اصلی نظامی خود ندارند.

بلینکن قبل از ورودش به اسرائیل، روزها با رهبران عرب ملاقات کرد تا سعی کند طرحی را برای غزه پس از جنگ نهایی کند که در نهایت به تشکیل کشور فلسطین منجر شود، تصرف اراضی کرانه باختری مستقیماً این تلاش ها را تضعیف می کند. بلینکن پس از یک روز ملاقات با رهبران اسرائیل به خبرنگاران در تل آویو گفت عملیات زمینی نظامی بزرگ در رفح خطر کشتن غیرنظامیان بیشتری را به همراه دارد، خطر ایجاد ویرانی بیشتر با ارائه کمک های بشردوستانه را در پی دارد. این خطر انزوای بیشتر اسرائیل در سراسر جهان و به خطر انداختن امنیت و جایگاه بلندمدت آن را به همراه دارد.

پرزیدنت بایدن و بلینکن به نتانیاهو هشدار داده اند که تهاجم زمینی به رفح پرجمعیت را آغاز نکند و بلینکن در تلاش است تا راه هایی برای افزایش چشمگیر کمک های بشردوستانه به غزه بیابد، زیرا بخش قابل توجهی از غیرنظامیان غزه در معرض گرسنگی هستند.

بلینکن و رهبران اسرائیل در مورد آینده جنگ غزه اختلاف نظر دارند
بلینکن و رهبران اسرائیل در مورد آینده جنگ غزه اختلاف نظر دارند

او قبل از تل آویو در روزهای اخیر در عربستان و مصر توقف کرد. اگرچه بایدن مقامات بلندپایه اسرائیل را هفته آینده به واشنگتن احضار کرده است تا نگرانی های آمریکا در مورد حمله به رفح را بیان کند و تاکتیک های ضد تروریستی را برای هدف قرار دادن حماس در این شهر بدون تلفات عمده غیرنظامی پیشنهاد کند، نتانیاهو روز جمعه نشانه کمی از تسلیم شدنش نشان داد.

مقامات آمریکایی می گویند که در حال نزدیک شدن به توافق با کشورهای عربی برای ارائه یک بسته به اسرائیل هستند که هدف آن، ایجاد یک کشور فلسطینی است. این بسته شامل طرحی برای نحوه اداره غزه و بازسازی سرزمین های بمباران شده است و کشورهای عربی تضمین هایی برای امنیت اسرائیل ارائه خواهند کرد.

مقامات آمریکایی امیدوارند که این طرح را در خلال آتش‌بس مرتبط با آزادی گروگان ارائه کنند که بلینکن گفت همچنان در قطر بین اسرائیل و حماس مذاکره می‌شود و تیم‌های قطری، مصری و آمریکایی به عنوان طرفین گفتگو می‌کنند. بلینکن گفت ما آن را به چند فاصله باقیمانده کاهش دادیم، اما هر چه به خط دروازه نزدیک‌تر می‌شوید، آخرین یارد سخت‌تر می‌شود.

بلینکن روز جمعه وتوی روسیه و چین بر قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که تحت حمایت ایالات متحده برای آتش بس فوری فشار می آورد، بدبینانه خواند. او گفت ما در تلاش بودیم به جامعه بین‌الملل احساس فوریت را برای دستیابی به آتش‌بس مرتبط با آزادی گروگان‌ها نشان دهیم. غیرقابل تصور است که چرا کشورها نمی توانند این کار را انجام دهند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا