جدیدترین اخبارجهان

بایدن در دام حمایت از اسرائیل گرفتار شد

رئیس جمهور آمریکا بهای سنگینی را برای همسویی بی قید و شرط خود با مواضع اسرائیل در آغاز درگیری می پردازد

بایدن در دام حمایت از اسرائیل گرفتار شد

ایالات متحده همچنان، روز به روز و یکی پس از دیگری در خاورمیانه از تحقیر رنج می برد.

روز جمعه، ۲۲ مارس، پیش‌نویس قطعنامه‌ای که نیاز به آتش‌بس فوری در غزه را یادآور می‌شد، توسط چین و روسیه در شورای امنیت سازمان ملل وتو شد. الجزایر، پکن و مسکو که علناً خواستار توقف درگیری هستند، به این متن پیوستند، این متن را ریاکارانه دانستند، زیرا حاوی درخواست صریح برای خاموش کردن اسلحه ها نبود.

بایدن در دام حمایت از اسرائیل گرفتار شد
بایدن در دام حمایت از اسرائیل گرفتار شد

با انجام این کار، آنها هرگونه اهرمی را برای آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، که در همان روز از اسرائیل بازدید می کرد، رد کردند. بلینکن با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، درگیر شد، که ملاحظات ایالات متحده در مورد حمله احتمالی نظامی اسرائیل به رفح، آخرین شهری در نوار غزه که هدف عملیات های مخرب ارتش اسرائیل قرار نگرفته بود را رد کرد. بیش از یک میلیون فلسطینی در شرایط نامطمئن در آنجا متمرکز هستند، در حالی که شبح قحطی بر نوار آویزان است.

تردیدی وجود ندارد که چین و روسیه در ممانعت از پیش‌نویس قطعنامه آمریکا، کمتر به فلسطینی‌ها فکر می‌کردند تا فرصتی برای ایجاد یک شکست دیپلماتیک به آمریکا. با توجه به اینکه مسئله فلسطین از معدود مواردی است که در مورد هدف بلندمدت ایجاد یک کشور فلسطینی بین قدرت‌های بزرگ اتفاق نظر وجود دارد، این محاسبه بدبینانه‌تر است.

با این حال، واشنگتن به سختی می تواند خشمگین باشد. از زمان آغاز بحران ناشی از قتل عام غیرنظامیان اسرائیلی توسط حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و به دنبال آن تلاش های مرگبار و ویرانگر اسرائیل برای نابودی شبه نظامیان اسلام گرا و آزادی گروگان های اسیر شده در این روند، ایالات متحده سه پیش نویس قطعنامه را وتو کرده است. سازمان ملل، دو مورد از آنها نزدیک به چیزی است که روز جمعه ارائه کرد. این کشور همچنین تحویل مهمات خود به ارتش اسرائیل را افزایش داده است و به کشتار مکرر دامن می زند که غیرنظامیان فلسطینی قربانیان اصلی آن هستند.

بایدن در دام حمایت از اسرائیل گرفتار شد
بایدن در دام حمایت از اسرائیل گرفتار شد

پرزیدنت جو بایدن بهای سنگینی را به خاطر همسویی بی قید و شرط خود با مواضع اسرائیل در آغاز درگیری پرداخت، و نتوانست مقیاس ائتلاف حاکم کنونی اسرائیل، افراطی ترین ائتلاف در تاریخ این کشور را درک کند. او همچنین توانایی نتانیاهو برای حفظ قدرت را به هر قیمتی دست کم گرفت، علیرغم رد شدنی که او در نتیجه شکست امنیتی پیرامون قتل عام ۷ اکتبر دریافت کرد.

تشدید تدریجی موضع وی در قبال اسرائیل از فوریه تاکنون هیچ تأثیری نداشته است. به گفته سازمان صلح اسرائیل، شالوم اخشاو، به عنوان پیام خوشامدگویی به بلینکن، در ۲۲ مارس، دولت اسرائیل تصرف ۸۰۰ هکتار زمین در کرانه باختری اشغالی را اعلام کرد که بزرگترین تصرف از زمان امضای توافقنامه اسلو در سال ۱۹۹۳ است.

این تحقیرهایی که ایالات متحده متحمل می شود تنها بر وجهه آن تأثیر نمی گذارد. آنها همچنین هرگونه چشم انداز دیپلماتیک میان مدت در منطقه را به خطر می اندازند. و آنها رئیس جمهور دموکرات را در معرض خطر ممتنع از انتخابات ریاست جمهوری نوامبر توسط بخش هایی از رای دهندگان او، به ویژه جوانان و آمریکایی های آفریقایی تبار، که از این دیپلماسی ناتوانی خشمگین هستند، قرار می دهند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا