جدیدترین اخبارجهان

اعلام حمایت وزرای خارجه زن در کنفرانس امنیتی مونیخ از اعتراضات مردم ایران

وزرای خارجه زن حاضر در کنفرانس امنیتی مونیخ از جنبش اعتراضی در ایران حمایت کردند

اعلام حمایت وزرای خارجه زن در کنفرانس امنیتی مونیخ از اعتراضات مردم ایران

وزرای خارجه زن یازده کشور جهان از جمله کانادا ضمن حضور در کنفرانس امنیتی مونیخ با انتشار بیانیه‌ای از جنبش اعتراضی در ایران حمایت کردند.

اعلام حمایت وزرای خارجه زن در کنفرانس امنیتی مونیخ از اعتراضات مردم ایران
اعلام حمایت وزرای خارجه زن در کنفرانس امنیتی مونیخ از اعتراضات مردم ایران

وزرای امور خارجه زن که از کشورهای کانادا، آلمان، فرانسه، بلژیک، آلبانی، آندورا، ایسلند، کوزوو، لیختن اشتاین، مغولستان و اسلوونی به کنفرانس امنیتی مونیخ آمده بودند، با انتشار بیانیه مشترک از خیزش مردم ایران بخصوص زنان ایرانی حمایت کردند.

در بخشی از این بیانیه که توسط آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان قرائت شد آمده است «ما در کنار زنان و مردان شجاع ایران که هر روز برای گرفتن حقوق و آزادی شان مبارزه می‌کنند، ایستاده ایم.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است «مبارزه معترضان در ایران نشان می‌دهد که مردم فقط در جایی امنیت دارند که زنانشان در آنجا در امنیت دارند. این امر نه فقط برای ایران و افغانستان بلکه برای تمام دنیا صادق است.»

اعلام حمایت وزرای خارجه زن در کنفرانس امنیتی مونیخ از اعتراضات مردم ایران
اعلام حمایت وزرای خارجه زن در کنفرانس امنیتی مونیخ از اعتراضات مردم ایران

ایران، محور اصلی کنفرانس امنیت مونیخ

نماینده آلمان در پارلمان اروپا گفت «این نکته قابل توجه است که برای اولین بار ایران نه توسط وزیر امور خارجه خود در کنفرانس امنیتی مونیخ بلکه توسط شخصیت‌های سیاسی دیگری که دیدگاه متفاوتی برای آینده ایران دارند، حضور دارد.»

هانا نیومن، سیاستمدار آلمانی و نماینده پارلمان اروپا که به صراحت درباره ایران و حقوق زنان صحبت کرده، در مصاحبه‌ای در روز ۱۷ فوریه گفت که حضور سه فعالی که نماینده ایران هستند نشان دهنده «فاصله‌ رو به رشدی است که بین جامعه بین‌الملل و رژیمی که در حال حاضر قدرت را در دست دارد، وجود دارد و به وضوح مشخص است.»

شاهزاده رضا پهلوی ولیعهد ایران، فرزند محمدرضا شاه فقید و محبوب‌ترین چهره اپوزیسیون، نازنین بنیادی بازیگر و سفیر سازمان عفو بین‌الملل و مسیح علینژاد، روزنامه نگار در میزگردی در کنفرانس ۱۸ فوریه حضور داشتند.

هانا نیومن گفت «مهم است که بدانیم این سه می‌توانند آشکارا در مورد ایران و جمهوری اسلامی که بزرگترین تهدید برای جهان از زمان انقلاب ۱۹۷۹ بوده است، صحبت کنند، زیرا آنها در خارج از کشور زندگی می‌کنند و از این امتیاز در ماه‌های اخیر برای ایجاد آگاهی در جامعه بین‌المللی در مورد آنچه در ایران می گذرد استفاده کرده‌اند.

در پاسخ، مقامات جمهوری اسلامی، سرکوب وحشیانه مخالفان را آغاز کردند، معترضان را بازداشت و احکام سختی از جمله مجازات اعدام صادر نمودند و در حال حاضر نیز هزاران نفر در جریان ناآرامی‌ها [که جرقه آن از شهریور ماه با مرگ مهسا امینی دختر ۲۲ ساله و در بازداشت گشت ارشاد به دلیل حجاب زده شد] در زندان هستند.

هانا نیومن گفت که سه فعالی که به او در این پنل خواهند پیوست، چهره‌های برجسته‌ای هستند که تصمیم گرفته‌اند تا حدودی مسئولیت‌هایی را بر عهده بگیرند.

هانا نیومن، تظاهرات و فعالیت‌های فعالان خارج از ایران را کمک به مردم دانست و افزود «جامعه بین‌الملل هنوز باید بداند که جایگزین چیست و به همین دلیل است که دیدن چنین گروه متنوعی که «می‌خواهند بخشی از توصیف این جایگزین شوند» دلگرم‌کننده است.»

او همچنین درباره این احتمال که کشورهای اتحادیه اروپا می‌توانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یک سازمان تروریستی بدانند، اظهار داشت که این امر از نظر نمادین مهم است زیرا به این معنی است که پس از آن، سپاه پاسداران صلاحیت برای شرکت در مذاکرات را نخواهد داشت.

پارلمان اروپا که ماه گذشته از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن خواست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کنند، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مسئول سرکوب معترضان و تهیه پهپادها به ارتش روسیه برای استفاده در اوکراین دانسته است.

هانا نیومن گفت «اگر خواسته این است که آنها باید در لیست تروریستی قرار گیرند و ارزیابی ما این است که آنها مانند تروریست ها رفتار می کنند، به نظر من مهم است که از نظر سیاسی به وضوح این موضوع را بیان کنیم و آنها را در لیست قرار دهیم». وی افزود «که این می تواند یک فرآیند بسیار پیچیده باشد و همه کشورهای اتحادیه اروپا این موضوع را یکسان نمی بینند.»

او همچنین درباره ادامه مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای ایران که ماه هاست به بن بست رسیده، تردید کرد.

هانا نیومن افزود «مسئولیت ما این است که هر کاری ممکن است انجام دهیم تا از دستیابی [ایران] به بمب هسته‌ای جلوگیری کنیم، اما سؤال اینجاست که آیا ادامه [مذاکرات در مورد توافق هسته‌ای ایران] در این موقعیت برای همیشه و همیشه و همیشه راهی برای رسیدن به آن است؟ در حال حاضر، مطمئن نیستم که هنوز هست یا نه.»

در مجموع در این کنفرانس که تا فردا یکشنبه ادامه دارد، ایران محور اصلی گفتگوهاست و قرار است در رابطه با قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی نیز گفتگو شود.

شاهزاده رضا پهلوی، که در این کنفرانس شرکت کرده نیز در حاشیه آن طی گفتگویی با یک نشریه آلمانی بر قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی جهان تاکید کرد و گفت «ما از اتحادیه اروپا انتظار داریم راهکار قانونی این کار را پیدا کند چون حتما یک راهی برای آن وجود دارد.»

شاهزاده رضا پهلوی افزود «این کار برای مقابله با یک دستگاه سرکوبگر لازم است تا نظامیان به جمع مخالفان جمهوری اسلامی بپیوندند».

شاهزاده رضا پهلوی یادآور شد «نظامیان با قلبشان در کنار مردم هستند اما آنها برای اینکه به مردم ملحق شوند نیاز به حمایت جهانی دارند.»

شاهزاده رضا پهلوی نازنین بنیادی  نازنین بنیادی  نازنین بنیادی  نازنین بنیادی

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا