جدیدترین اخبارجهان

نارضایتی رافائل گروسی از رویکرد جمهوری اسلامی

مدیرکل آژانس بین‌المللی دوباره تأکید کرد که هنوز مسائل مهمی در خصوص تعهدات پادمانی جمهوری اسلامی باقی‌مانده که حل نشده‌اند

رافائل گروسی از رویکرد جمهوری اسلامی اظهار نارضایتی کرد

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ابراز نارضایتی از رویکرد جمهوری اسلامی اعلام کرد که در اجرای توافقاتی که چند ماه پیش بین آژانس و تهران به امضاء رسیده، پیشرفت مورد انتظار او به دست نیامده است.

رافائل گروسی از رویکرد جمهوری اسلامی اظهار نارضایتی کرد
رافائل گروسی از رویکرد جمهوری اسلامی اظهار نارضایتی کرد

رافائل گروسی در روز دوشنبه سوم مهرماه، در آغاز شصت و هفتمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین پایتخت اتریش اظهار کرد: باید دوباره تأکید کنم که پس از گذشت سالها، هنوز مسائل اساسی در خصوص تعهدات پادمانی جمهوری اسلامی در چارچوب پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای (ان پی تی) حل نشده است.نارضایتی رافائل گروسی

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دوره‌های اخیر، به‌ویژه پس از لغو مجوز فعالیت تعدادی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، انتقاداتی را در خصوص عدم پایبندی جمهوری اسلامی به تعهدات و توافقات میان تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کرده بود.

او در روز دوشنبه، دوباره بیان کرد که تنها همکاری جامع و کامل ایران می‌تواند به آژانس کمک کند تا به نتایج معتبر در خصوص صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی دست یابد.

رافائل گروسی، پس از سفر به تهران در اسفند ماه سال گذشته اعلام کرد که مقام‌های جمهوری اسلامی وعده همکاری با او داده‌اند، از جمله اجرای دوباره دوربین‌های نظارتی آژانس.

با این حال، حدود دو هفته پیش، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که به دلیل عدم همکاری تهران، او نمی‌تواند صحت صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را تایید کند.

بعد از اظهارات و انتشار بیانیه انتقادی توسط سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا که از طرف آمریکا و اکثر کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز مورد حمایت قرار گرفتند، جمهوری اسلامی در تاریخ ۲۶ شهریور مجوز فعالیت هشت بازرس آژانس در ایران را لغو کرد. این بازرسان دارای تابعیت فرانسوی و آلمانی بودند.نارضایتی رافائل گروسی

رافائل گروسی، این تصمیم جمهوری اسلامی را بی‌سابقه و مخرب خواند و اظهار کرد که این اقدام تأثیر منفی و قابل توجهی بر توانایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در انجام راستی‌آزمایی برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی خواهد داشت.

در روز سوم مهر ماه، در شصت و هفتمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به انتقادهای رافائل گروسی پاسخ داد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی مرتبط با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) داوطلبانه انجام می‌شود و هیچ ارتباطی با موافقتنامه پادمان جامع (CSA) ندارد.

محمد اسلامی افزود که تلاش برای اتصال این فعالیت‌ها به موضوعات ادعایی کاملاً بی‌اساس و غیرقابل قبول است.

رافائل گروسی از رویکرد جمهوری اسلامی اظهار نارضایتی کرد
رافائل گروسی از رویکرد جمهوری اسلامی اظهار نارضایتی کرد

محمد اسلامی گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیشترین و حجیم‌ترین بازرسی‌ها را از مؤسسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بنابراین، نباید از همکاری‌های مداوم و عمیق جمهوری اسلامی چشم‌پوشی شود. همچنین، ضروری است که آژانس اقدامات مؤثر و ملموسی را برای حفظ محرمانگی اطلاعات انجام دهد و بر رعایت بی‌طرفی، رفتار حرفه‌ای و پرهیز از ارائه جزئیات غیرضروری در تهیه گزارش‌های آژانس تأکید نماید.

او گفت: همکاری‌های گسترده و پیوسته با آژانس نباید به عنوان یک امری که از پیش تصمیم گرفته شده است تلقی شود و تحت تأثیرات منفی واقعی قرار گیرد. بنابراین، تمام کشورهای عضو، شامل آژانس، مسئولیت دارند که در رویارویی با چنین مسائلی با شیوه‌ای عاقلانه عمل نمایند تا از اشتباهات و تبلیغات غیرمنصفانه جلوگیری شود و واقعیت همکاری بین جمهوری اسلامی و آژانس حفظ گردد.

محمد اسلامی گفت: پس از پنج سال از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، با اینکه مقامات آمریکایی اقرار می‌کنند که تحریم‌ها بر توسعه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی تأثیر نمی‌گذارد، دولت آمریکا همچنان به اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ادامه می‌دهد. باید تفکیک واضحی بین تعهدات حقوقی کشورهای عضو بر اساس موافقتنامه پادمان و تعهدات داوطلبانه آنها انجام گیرد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا