جدیدترین اخباردولت فدرالکاناداکریپتوکارنسی

شرط‌بندی بازارهای مبتنی بر بلاک‌چین روی نتایج انتخابات کانادا

بازارهای پیش‌بینی چگونه روی انتخابات کانادا شرط می‌بندند؟

شرط‌بندی بازارهای مبتنی بر بلاک‌چین روی نتایج انتخابات کانادا

طبق یک ‌ضرب‌المثل قدیمی، کانادا قرار بود یک کشور ایده‌آل باشد که: فرهنگ فرانسوی، نوآفرینی آمریکایی و سیاست‌مداری بریتانیایی داشته باشد؛ اما متأسفانه آنچه از آب درآمد فرهنگ امریکایی، نوآوری بریتانیایی و سیاستمداری فرانسوی بود.

شرط‌بندی بازارهای مبتنی بر بلاک‌چین روی نتایج انتخابات کانادا
شرط‌بندی بازارهای مبتنی بر بلاک‌چین روی نتایج انتخابات کانادا

در آستانه آماده شدن کانادا برای انتخابات روز دوشنبه و درحالی‌که بازارها مشغول شرط‌بندی روی نتایجی هستند که این انتخابات در پی خواهد داشت، دنیا یک‌بار دیگر خواهد فهمید که این ضرب‌المثل تا چه اندازه درست است.

برگزارکنندگان نظرسنجی و صاحب‌نظران یک رقابت تنگاتنگ را پیش‌بینی می‌کنند؛ نظرسنجی شرکت رادیو و تلویزیون کانادا (Canadian Broadcasting Company) نشان می‌دهد که تا روز جمعه جاستین ترودو از ۳۱.۷ درصد و محافظه‌کاران به رهبری ارین اوتول از ۳۱.۲ درصد حمایت برخوردار بوده‌اند.

بااین‌حال در بازارهای پیش‌بینی که لازم است شرط‌بندی کنندگان با پول وسط گذاشتن «منافعی در میان داشته باشند» و بدین ترتیب شاخص دقیق‌تری از چگونگی شکل‌گیری تحولات محسوب می‌شوند نتایج بسیار متفاوتی را پیش‌بینی می‌کنند. سرمایه‌گذاران در این بازار قویاً شرط می‌بندند که جاستین ترودو شغل خود به‌عنوان نخست‌وزیر را حفظ می‌کند. اینکه دولت لیبرال بعدی چگونه تشکیل خواهد شد تا حدی یک موضوع متفاوت است.

جامعه کریپتوکارنسی روی آوردن به پذیرش بازارهای پیش‌بینی را به‌عنوان راهی برای تشخیص سیگنال از نویز در مورد پرسش‌های مورد اهمیت خود برگزیده است. به‌عنوان‌مثال سرمایه‌گذاران در پالی‌مارکت (Polymarket) می‌توانند شرط‌بندی کنند که آیا آمازون تا قبل از سال آینده در ایالات‌متحده پرداخت با بیت کوین را می‌پذیرد یا خیر، درحالی‌که هج‌هاگ مارکتس (Hedgehog Markets) امکان شرط‌بندی روی معیارهای گوناگون ردیابی کننده رشد بلاک‌چین سولانا را برای کاربران فراهم می‌کند.

شرط‌بندی بازارهای مبتنی بر بلاک‌چین روی نتایج انتخابات کانادا

شرط‌بندی‌ها چگونه شکل می‌گیرند

شرط‌بندی بازارهای مبتنی بر بلاک‌چین روی نتایج انتخابات کانادا

پالی‌مارکت که یکی از چندین محل شرط‌بندی مبتنی بر بلاک‌چین است، در ارتباط با سؤال «آیا حزب لیبرال در انتخابات فدرال ۲۰۲۱ برنده اکثریت خواهد بود؟» پاسخ «نه» را به قیمت ۸۴ سنت معامله می‌کند و پاسخ مثبت صرفاً ۱۶ دلار قیمت دارد. هر دو پاسخ در حدود یک هفته پس از اعلام انتخابات قیمت برابر داشتند. یک سؤال اندکی متفاوت که می‌پرسد «آیا حزب لیبرال اکثر کرسی‌ها را در انتخابات فدرال ۲۰۲۱ کانادا برنده می‌شود؟» دارای پاسخ «بله» به قیمت ۰.۷۸$ و پاسخ «نه» به قیمت ۰.۲۲$ است. این اختلاف قیمت در ماه آگوست در حالی رخ داد که دو-سوم شرط‌بندی کنندگان پاسخ مثبت دادند؛ بنابراین بازار می‌گوید درحالی‌که لیبرال‌ها بیشتر از هر حزب دیگری برنده کرسی‌ها خواهند بود اما برای تشکیل دولت اکثریت کافی نخواهد بود.

پالی‌مارکت روی پالی‌گان (Polygon) یکی از زنجیره‌های جانبی یا شبکه موازی با بلاک‌چین اتریوم اجرا می‌شوند و شرط‌بندی‌ها توسط برنامه‌های نرم‌افزاری به نام «قراردادهای هوشمند» مدیریت می‌شوند. مزیت این سازوکار به گفته شین کاپلن (Shayne Coplan) بنیان‌گذار پالی‌مارکت این است که یک سیستم باز می‌تواند این امکان را فراهم کند که «هر کاربری در هرکجای دنیا بازارهایی در ارتباط با هر موضوعی ایجاد کند.» شرط‌بندی‌ها بر اساس واحد ارزی USDT هستند و گَس (gas) یا کارمزد محاسبات درون زنجیره‌ای برای سپرده‌گذاری یا برداشت از شبکه پالی‌مارکت از طریق استیبل‌کوین‌های مبتنی بر نرخ ثابت دلار می‌تواند بیشتر از مقدار شرط‌بندی شده هزینه داشته باشد.

کاربران سطح مبتدی ممکن است پلتفرم پردیکت‌ایت (PredictIt) را که تنها نیازمند داشتن یک کارت اعتباری است ترجیح بدهند، بااین‌حال با توجه به اینکه پردیکت‌ایت یک پلتفرم متمرکز است، همیشه مدیریت پلتفرم تصمیم می‌گیرد که پاسخ به چه پرسشی مورد شرط‌بندی قرار گیرد. (پردیکت‌ایت یکی از بزرگترین سایت‌های شرط‌بندی در جهان است)

در ارتباط با پرسش «چه کسی در ۳۱ اکتبر نخست‌وزیر کانادا خواهد بود؟» تا صبح جمعه گذشته پاسخ «ترودو» با ۸۷ سنت (به دلار ایالات‌متحده) به طرز کوبنده‌ای بر پاسخ «اوتول» با ۱۱ سنت برتری داشت.

درحالی‌که نتیجه شرط‌بندی روی این پرسش می‌تواند پیش‌بینی کند که ترودو نخست‌وزیر باقی می‌ماند درعین‌حال چگونگی شرایط را پیش‌بینی نمی‌کند. بازارهای شرط‌بندی پیش‌بینی می‌کنند که لیبرال‌ها در مجلس عوام برنده اکثریت کرسی‌ها نخواهند بود، بنابراین ترودو یک‌بار دیگر ناچار خواهد بود که یک دولت اقلیت تشکیل دهد. ترودو پس‌ازاینکه امتیازهای نظرسنجی او حاکی از برتری بر اوتول بود فراخوان انتخابات شتاب‌زده را در ۱۵ آگوست اعلام کرد به این امید که دولت اکثریت را تشکیل دهد، اما حالا دوباره به نظر می‌رسد که رؤیایی دور از دسترس باشد.

لیبرال‌ها در حال حاضر ۱۵۵ کرسی از ۳۳۸ کرسی مجلس را در اختیاردارند. آخرین بار که اکثریت را در اختیار داشتند، هنگامی بود که ترودو در سال ۲۰۱۵ {دقیقاً دو سال پس از پیروزی در رقابت‌های رهبری حزب} موفق شد که لیبرال‌ها را به‌سوی پیروزی ۱۸۴ کرسی در مقابل استیون هارپر (Stephen Harper) نخست‌وزیر سابق از حزب محافظه‌کار، هدایت کند.

 درحالی‌که میانگین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که لیبرال‌ها در این دور از انتخابات به ۱۵۰ کرسی افت خواهند کرد، ظاهراً شرط‌بندی کنندگان پردیکت‌ایت معتقدند که ممکن است پیش‌بینی ۱۵۰ کرسی برای لیبرال‌ها زیاده از حد پایین باشد.

شرط‌بندی بازارهای مبتنی بر بلاک‌چین روی نتایج انتخابات کانادا

«وسط خال»

شرط‌بندی بازارهای مبتنی بر بلاک‌چین روی نتایج انتخابات کانادا

طبق نظر کریگ بیرد (Craig Baird) روزنامه‌نگاری که اکنون تاریخ‌نگار است، به نظر می‌رسد که هر دو نتایج نظرسنجی‌ها و بازارهای پیش‌بینی دقیق و صحیح هستند.

بیرد گفت که اگر قرار بود شرط ببندد، پول خود را روی تشکیل دولت اقلیت توسط ترودو شرط‌بندی می‌کرد.

بیرد گفت «فکر می‌کنم که در این انتخابات [ترودو] ۱۶۰ کرسی به دست آورد.» «من فکر می‌کنم که چند کرسی اضافی در غرب و کبک به دست خواهد آورد و حزب مردم کانادا مقداری از آراء محافظه‌کاران را به خود اختصاص خواهند داد. احزاب جدایی‌طلب مانند حزب ماوریک در آلبرتا نیز مقداری از آراء محافظه‌کاران را به خود اختصاص می‌دهند.»

جهان {و بازارها} بی‌تابانه در انتظار نتایج هستند تا ببینند که آیا این پیش‌بینی صحیح است یا خیر.

برتری حزب لیبرال    اخبار کانادا    برتری حزب لیبرال    اخبار کانادا      برتری حزب لیبرال    اخبار کانادا    برتری حزب لیبرال    اخبار کانادا

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا