جدیدترین اخبارجهان

سفر غیرمنتظره رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای راه‌اندازی کمک‌های ایمنی به اوکراین

رافائل گروسی برای راه‌اندازی کمک‌های ایمنی به اوکراین سفر می‌کند

سفر غیرمنتظره رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای راه‌اندازی کمک‌های ایمنی به اوکراین

  • گروسی به دنبال توافق اوکراین و روسیه در زمینه ایمنی بوده است 
  • تا کنون نشست و توافق سه جانبه دست نیافتنی بوده است 
  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید به درخواست کی‌یف شروع به ارائه کمک خواهد کرد
  • هیچ اشاره ای به روسیه که دارای دو سایت هسته ای کلیدی است، نیست
سفر غیرمنتظره رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای راه‌اندازی کمک‌های ایمنی به اوکراین
سفر غیرمنتظره رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای کمک‌های ایمنی به اوکراین

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل، روز سه‌شنبه از اوکراین بازدید کرد تا کمک‌هایی از جمله کارشناسان و تجهیزات را برای ایمن نگه‌داشتن تأسیسات هسته‌ای در بحبوحه جنگ آغاز کند.

از زمانی که روسیه در ماه گذشته به اوکراین حمله کرد، گروسی از هر دو کشور خواسته است که فوراً چارچوبی را برای اطمینان از ایمن بودن تأسیسات هسته ای، از جمله تأسیسات زباله های رادیواکتیو در چرنوبیل و بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا در زاپروژیا به توافق برسانند.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون نتوانسته است چنین توافقی یا دیداری سه جانبه با اوکراین و روسیه را به دست آورد، مانند دیداری که او می‌خواست در چرنوبیل، که مانند زاپوریژژیا در اختیار نیروهای روسی است، برگزار شود.

او تقریباً سه هفته پیش با وزرای خارجه آنها به طور جداگانه در ترکیه دیدار کرد.

گروسی در توییتر خود نوشت: «فعلا از مرز اوکراین عبور کرده‌ایم تا مأموریت (IAEA) را برای اطمینان از ایمنی و امنیت تأسیسات هسته‌ای این کشور آغاز کنیم. ما باید اکنون برای کمک به جلوگیری از خطر یک حادثه هسته‌ای اقدام کنیم.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که به درخواست اوکراین، ارائه کمک‌ها را آغاز می‌کند، اما میزان این کمک‌ها مشخص نیست. این آژانس همچنین گفته است که گروسی با مقامات ارشد اوکراینی درباره این کمک‌ها گفتگو خواهد کرد، که نشان می‌دهد حداقل برخی جزئیات هنوز نیاز به بررسی دارند.

در این بیانیه به روسیه اشاره ای نشده است.

در این بیانیه آمده است: «هدف از سفر مدیرکل، آغاز حمایت سریع ایمنی و امنیتی از تاسیسات هسته ای اوکراین است. این سفر شامل اعزام کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تاسیسات اولویت بندی شده و ارسال تجهیزات حیاتی ایمنی و امنیتی از جمله نظارت و تجهیزات اضطراری خواهد بود.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که برنامه‌های کمک دقیق و دقیقی برای سایت‌هایی از جمله چهار نیروگاه هسته‌ای فعال اوکراین و چرنوبیل، جایی که تأسیسات زباله‌های رادیواکتیو در نزدیکی نیروگاه اکنون از بین رفته کار می‌کنند، تهیه کرده است.

سفر رافائل گروسی به اوکراین      سفر رافائل گروسی به اوکراین

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا