جدیدترین اخبارجهان

تصویب قانون جدید در پرتغال برای ممنوعیت تماس کارفرما با کارکنان در خارج از ساعات کار

ازاین‌پس در پرتغال کارفرما نمی تواند خارج از ساعات کاری با کارکنان تماس بگیرد

تصویب قانون جدید در پرتغال برای ممنوعیت تماس کارفرما با کارکنان در خارج از ساعات کار

آیا تا به حال رئیس سمجی داشته اید که پس از اینکه محل کار را ترک کرده اید یا از محیط کار آنلاین خارج شده اید دست از پیام دادن به شما برنداشته باشد؟ این رفتار ازاین‌پس در پرتغال غیرقانونی است. تصویب قانون جدید در پرتغال برای ممنوعیت تماس کارفرما با کارکنان در خارج از ساعات کار

تصویب قانون جدید در پرتغال برای ممنوعیت تماس کارفرما با کارکنان در خارج از ساعات کار
تصویب قانون جدید در پرتغال برای ممنوعیت تماس کارفرما با کارکنان در خارج از ساعات کار

پرتغال اخیراً قانونی را به اجرا گذاشته است که کارفرمایان را از تماس تلفنی یا ارسال پیام یا ایمیل به کارکنان در خارج از ساعات کار عادی منع می کند. تصویب قانون جدید در پرتغال برای ممنوعیت تماس کارفرما با کارکنان در خارج از ساعات کار

قانون جدید تصریح می کند که «کارفرمایان باید به حریم خصوصی کارکنان»، شامل زمان استراحت و خانواده احترام بگذارند. هر گونه نقض این قانون که ادامه پیدا می کند مصداق یک جرم «سنگین» است و می تواند مشمول جریمه شود.

قانون مشابهی در سال ۲۰۱۷ به کارکنان فرانسوی حق نادیده گرفتن ایمیل های پس از ساعات کاری را می داد.

سیاست جدید پرتقال بخشی از لایحه قانونی است که قوانین کار از خانه را تنظیم و تدوین می کند. کارکنان ازاین‌پس در صورت تمایل حق دارند که از دورکاری انصراف دهند؛ اما در عین حال در صورت سازگاری شرایط شغلی با کار از خانه می توانند درخواست کنند که تمهیدات لازم برای دورکاری برای آنها فراهم شود.

این مقررات علاوه بر این تصریح می کند که کارفرمایان مسئول فراهم کردن ابزارهای مناسب انجام کار از راه دور برای کارکنان هستند. کارفرمایان باید هر گونه هزینه های اضافی شامل هر گونه افزایش در مبلغ قبض ها از جمله قبض برق و گاز را که کارکنان هنگام کار از خانه متحمل می شوند، پرداخت کنند.

این قانون جمعه گذشته توسط مجلس پرتغال تصویب شد و از روز بعد به اجرا گذاشته شد.

اگرچه پرتغال در شش سال گذشته توسط یک دولت سوسیالیست اداره شده است، اما این احتمال وجود دارد که نخست وزیر انتونیو کاستا (Antonio Costa) اوایل سال آینده از قدرت کنار گذاشته شود. رئیس جمهور پرتغال اخیراً به دلیل به بن بست رسیدن تصویب بودجه اعلام کرد که در اواخر ژانویه انتخابات زودهنگام برگزار خواهد شد.

لیسبون پایتخت پرتغال برای جذب کوچ کنندگان دیجیتال (digital nomad) که می خواهند از فرصت کار از راه دور برای تغییر موقت محل زندگی یا سفر به خارج از کشور اصلی خود استفاده کنند به سختی تلاش کرده است.

این شیوه کاری در دوران پاندمی رواج بیشتری پیدا کرد. تصویب قانون جدید در پرتغال ممنوعیت تماس کارفرما با کارکنان  

شرکت پژوهشی گارتنر (Gartner) برآورد می کند که جمعیت نیروی مشغول به کار از راه دور در مقایسه با ۱۷% در سال ۲۰۱۹ تا پایان سال ۲۰۲۱ تشکیل دهنده ۳۲% از کل نیروی کار جهان خواهند بود.

تماس تلفنی    ارسال پیام یا ایمیل      تماس تلفنی  ارسال پیام یا ایمیل     تماس تلفنی    ارسال پیام یا ایمیل    تماس تلفنی

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا