ایرانجدیدترین اخبار

بازداشت خانواده‌های جانباختگان انقلاب مهسا در آستانه سالگرد خیزش ملی ایرانیان

در آستانه سالگرد خیزش سراسری، خانواده‌هایی که عزیزان‌شان در این رویداد فاجعه‌بار جان خود را از دست دادند، بازداشت و احضار می‌شوند

بازداشت خانواده‌های جانباختگان انقلاب مهسا در آستانه سالگرد خیزش ملی ایرانیان

بر اساس گزارش‌ها طی هفته گذشته، حداقل ده نفر از اعضای خانواده‌های کشته‌شدگان بازداشت و احضار شده‌اند.

بازداشت خانواده‌های جانباختگان انقلاب مهسا در آستانه سالگرد خیزش ملی ایرانیان
بازداشت خانواده‌های جانباختگان انقلاب مهسا در آستانه سالگرد خیزش ملی ایرانیان

در آستانه سالگرد فاجعه‌ کشته شدن “مهسا امینی” طی دستگیری توسط پلیس امنیت اخلاقی تهران، در بازداشت گشت ارشاد و آغاز خیزش سراسری ملت ایران، فشارها و تهدیدهای امنیتی بر علیه خانواده‌هایی که عزیزان‌شان در جریان خیزش انقلابی جان خود را از دست داده‌اند، در حال افزایش است. به طوری که تنها در یک هفته اخیر، حداقل ۱۰ نفر از اعضای خانواده‌های جان‌باختگان این خیزش سراسری با “بازداشت، احضار و بازجویی” مواجه شده‌اند.

نسرین علیزاده، خواهر شیرین علیزاده از جمله جان‌باختگان خیزش سراسری، در روز یکم شهریور ماه، در خانه شخصی خود بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

در هنگام بازداشت نسرین علیزاده، محمد وزیری، همسر شیرین علیزاده، نیز شش روز قبل دستگیر شده بود و هم اکنون در زندان دستگرد اصفهان به سر می‌برد. شیرین علیزاده که شهروند اهل اصفهان در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات سراسری در چالوس، با شلیک گلوله ماموران حکومت در حالی که در خودروی شخصی به همراه خانواده بود جان خود را از دست داد.

در روز چهارشنبه، مأموران امنیتی منزل لیلا مهدوی، مادر سیاوش محمودی، نوجوانی که در طی خیزش سراسری توسط ماموران جمهوری اسلامی کشته شد را تفتیش کرده و برخی از وسایل شخصی او را ضبط کردند. لیلا مهدوی به دادسرای اوین احضار شده است.

سیاوش محمودی، نوجوان ۱۶ ساله، در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۴۰۱  هدف گلوله از سوی نیروهای سرکوبگر قرار گرفت و جان خود را از دست داد.

روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد ماه نیز مهسا یزدانی، مادر محمدجواد زاهدی، از دیگر جان‌باختگان خیزش سراسری، در اطراف منزل خود در ساری بازداشت و به مقصدی نامشخص منتقل شده است. محمدجواد زاهدی در تاریخ ششم شهریور ۱۳۸۱ به دنیا آمده بود و در شامگاه ۳۰ شهریور با شلیک گلوله‌های نیروهای حکومت جان خود را از دست داد.

در روز سه‌شنبه، مأموران امنیتی، فرامرز آبیل، نوجوان ۱۵ ساله و برادر اسماعیل آبیل براهویی، که در جمعه خونین زاهدان جان خود را از دست داده بود، را در تربت‌حیدریه بازداشت کردند. با وجود تلاش‌های خانواده، هنوز اطلاعاتی درباره سرنوشت این نوجوان در دست نیست.

شرمین حبیبی، همسر  فریدون محمودی از کشته‌شدگان خیزش سراسری بازداشت شد. این اتفاق در حالی رخ داد که او تنها سرپرست فرزند هفت‌ساله‌اش بوده است.

شرمین حبیبی در روز چهارشنبه با قرار تامین وثیقه آزاد شد. فریدون محمودی در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ طی اعتراضات سراسری هدف تیراندازی نیروهای امنیتی جان خود را از دست داد. شعبه اول دادیاری دادسرای نظامی سقز و بانه، در ماه اردیبهشت، شلیک نیروهای یگان ویژه به فریدون محمودی را تایید کرد؛ با این حال، با ادعای «عدم امکان شناسایی مامور شلیک‌کننده» قرار منع تعقیب برای این پرونده صادر شده است.

در پی بازداشت‌های اخیر، ماشالله کرمی، پدر شهید سربدار محمدمهدی کرمی، فردی که در اعتراضات اخیر اعدام شد، در روز دوشنبه ۳۰ مرداد، در خانه خودش بازداشت شد.

در هنگام بازداشت این پدر داغدار، نیروهای امنیتی وسایل الکترونیکی از جمله لپ‌تاپ و تلفن همراه خانواده کرمی را نیز تصاحب کردند و کلکسیون مدال‌های محمدمهدی را شکستند. هنوز علت بازداشت ماشاالله کرمی پدر محمدمهدی کرمی و محل نگهداری او مشخص نیست. حکم اعدام برای محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی به اتهام واهی قتل یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان در سحرگاه ۱۷ دی‌ماه ۱۴۰۱ اجرا شد.

در روز دوشنبه، حسن و ماردین درافتاده، پدر و برادر کومار درافتاده از جان‌باختگان انقلاب در پیرانشهر نیز احضار و در بازجویی تحت فشار ماموران امنیتی قرار گرفتند.

منابع محلی گزارش دادند که نیروهای امنیتی خانواده درافتاده را تهدید به عدم شرکت در مراسم‌های مرتبط با سالگرد خیزش سراسری و همچنین فعالیت‌های مرتبط با فضای مجازی کردند. کومار درافتاده نوجوان ۱۶ ساله در روز هشتم آبان ماه با تیراندازی از سوی نیروهای امنیتی جان خود را از دست داد.

با توجه به گزارش‌ها، در روز پنجشنبه، ۲۶ مرداد ماه، مهسا بصیر توانا، خواهر مهران بصیر توانا از جان‌باختگان خیزش سراسری و مادر دو فرزند، در شهر فومن بازداشت و به مقصد نامشخصی منتقل شد.
قبلاً نیز گزارش‌هایی از برخورد نهادهای امنیتی و قضایی با خانواده‌های جان‌باختگان، از جمله مجید کاظمی، سارینا ساعدی، مهسا موگویی، ابوالفضل آدینه‌زاده و کیان پیرفلک، در هفته‌های اخیر منتشر شده بود. سازمان‌های حقوق بشر هشدار داده‌اند که خانواده‌های جان‌باختگان تحت فشار نهادهای حکومتی قرار دارند تا مراسم سالگرد عزیزان خود را در سکوت و بدون سر و صدا برگزار کنند.
سازمان عفو بین‌الملل در روز دوشنبه، ۳۰ مرداد، با انتشار یک بیانیه، انتقاد خود را از تشدید آزار و اذیت خانواده‌های قربانیان خیزش سراسری در ایران از سوی جمهوری اسلامی اعلام کرد و خواستار احترام به حق خانواده‌ها برای برگزاری مراسم سالگرد عزیزانشان کشته شده‌اند، شد.
در این بیانیه، سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد: تعقیب خودسرانه خانواده‌های قربانیان، تحمیل محدودیت‌های نابرابر برای برگزاری تجمع‌های صلح‌آمیز و نیز تخریب مزارهای قربانیان خیزش سراسری، در حالی ادامه دارد که حتی یک مقام مسئول نسبت به قتل‌های غیرقانونی صدها مرد، زن و کودک در جریان سرکوب وحشیانه قیام مردمی پاسخگو نبوده است.
پیشتر نیز اعلام شده بود که نهادهای امنیتی با نزدیک شدن به سالگرد مهسا امینی، تعداد زیادی از افراد را در شهرهای مختلف بازداشت کرده‌اند. در این بین بسیاری از افرادی که پیش‌تر به موجب عفو آزاد شده بودند، دوباره احضار و تهدید شده‌اند. خانواده‌های دادخواه تحت فشارهای سنگین قرار گرفته‌اند و برای برخی از آن‌ها حکم‌های حبس و شلاق صادر شده است.
بازداشت خانواده‌های جانباختگان انقلاب مهسا در آستانه سالگرد خیزش ملی ایرانیان
بازداشت خانواده‌های جانباختگان انقلاب مهسا در آستانه سالگرد خیزش ملی ایرانیان
مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا