ایرانجدیدترین اخبار

جمهوری اسلامی رسماً اسرائیل را به حمله پهپادی به تأسیسات نظامی اصفهان متهم کرد

با ارسال نامه‌ای به رئیس سازمان ملل، جمهوری اسلامی، اسرائیل را مسئول حمله به تاسیسات دفاعی اصفهان معرفی کرد

جمهوری اسلامی رسماً اسرائیل را به حمله پهپادی به تأسیسات نظامی اصفهان متهم کرد

سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای به دبیر کل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل، رسما اسرائیل را به حمله پهپادی به یک کارخانه نظامی در حوالی اصفهان متهم کرد و از محفوظ ماندن پاسخ قاطع جمهوری اسلامی به آن خبر داد.

بنابر متنی که رسانه های رسمی ایران از این پیام منتشر کرده اند، ایروانی در بخشی از این نامه با محکومیت حمله به تاسیسات دفاعی ایران آورده: تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که اسرائیل مسئول حمله به مجموعه کارگاهی وزارت دفاع ایران در شهر اصفهان بوده است.

سعید ایروانی این اقدام را نقض آشکار قوانین بین المللی دانست.

سفیر ایران در سازمان ملل در بخش دیگری از این نامه با اشاره به محفوظ بودن حق دفاع از امنیت ملی خود از پاسخ قاطع ایران در هر جا و هر زمان، به اقدامات اسرائیل خبر داده است.

در این نامه با اشاره به اظهارات رئیس جمهور اسرائیل علیه جمهوری اسلامی در مقر ناتو در بروکسل در ۲۷ ژانویه و رئیس ستاد ارتش اسرائیل در ۱۶ ژانویه، نسبت به تهدید اسرائیل برای استفاده از زور علیه زیرساخت‌های حیاتی ایران، از جمله تاسیسات هسته‌ای ایران و نقض قوانین بین‌المللی اعتراض کرده است.

در بخش دیگری از این نامه با استناد به اظهارات نخست وزیر اسرائیل، در مصاحبه اخیرش با سی ان ان در ۳۱ ژانویه آمده است که وی در آن مصاحبه به انجام اقدامات خرابکارانه و تروریستی در ایران اعتراف کرده است بنابراین اسرائیل باید پاسخگوی تمامی اقدامات علیه ایران باشد.

او همچنین به گفتگوی اخیر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل با سی‌ان‌ان اشاره کرد و مدعی شد که نتانیاهو به «اقدامات خرابکارانه و تروریستی در ایران» «اعتراف» کرده و این در حالی است که نتانیاهو در آن گفتگو از پاسخ به این سوال که آیا اسرائیل عامل حمله شامگاه شنبه هشتم بهمن به یک تاسیسات نظامی در اصفهان بوده، خودداری کرد.

دولت اسرائیل تاکنون مسئولیت این حمله را نپذیرفته، اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، روز دوشنبه، ۱۰ بهمن در دیدار با وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده بود که کشورش از هر چه در توان دارد برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

وزارت دفاع جمهوری اسلامی درپی حمله به تاسیسات دفاعی اصفهان در هشتم بهمن، این حمله را حمله‌ای ناموفق از سوی ریزپرنده‌ها اعلام کرد. 

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین، دهم بهمن در توئیتی حمله به تاسیسات نظامی در اصفهان را «شب انفجاری در ایران» نامیده بود و با اشاره به «هم‌دستی جمهوری اسلامی با روسیه در جنگ علیه اوکراین» خطاب به مقامات ایران نوشته بود: «اوکراین به شما هشدار داده بود.»

در ادامه واکنش‌ها به حمله پهپادی اخیر در خاک ایران، سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا نیز روز چهارشنبه ۱۲ بهمن درباره نقش اسرائیل در این حمله گفت که «نمی‌تواند درباره مسائل اطلاعاتی اظهارنظر کند، اما لندن گزارش‌های مربوط به این حادثه را با شرکای خود دنبال می‌کند.» جمهوری اسلامی رسماً اسرائیل را به حمله پهپادی به تأسیسات نظامی اصفهان متهم کرد

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا