جدیدترین اخبارجهان

آمریکا: جمهوری اسلامی به دنبال جنگ مستقیم با ما نیست

آمریکا:اقدامات تحریک‌آمیز نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه، خطر اشتباه محاسباتی و جنگ ناخواسته را افزایش می‌دهد

آمریکا: جمهوری اسلامی به دنبال جنگ مستقیم با ما نیست

دو دستیار کنگره و یک مقام دفاعی آمریکا به شبکه ان‌بی‌سی نیوز اعلام کردند که جامعه اطلاعاتی ایالات متحده اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی در حال حاضر به دنبال جنگ مستقیم با ایالات متحده نیست، بلکه تمرکز خود را بر افزایش فشار بر اسرائیل و ایالات متحده از طریق نیروهای نیابتی در منطقه دارد.

آمریکا: جمهوری اسلامی به دنبال جنگ مستقیم با ما نیست
آمریکا: جمهوری اسلامی به دنبال جنگ مستقیم با ما نیست

با توجه به منابع مذکور، رویکرد جمهوری اسلامی به نحوی خطر اشتباه محاسباتی و درگیری ناخواسته در منطقه را افزایش می‌دهد. اقدامات تحریک‌آمیز شرکای جمهوری اسلامی، از جمله حماس در غزه و گروه شبه نظامی حزب الله در لبنان، برای تحت نظر گرفتن محاسبات اسرائیل در حالی که برای عملیات زمینی مورد انتظار در غزه آماده می‌شوند، طراحی شده است.

این دو دستیار کنگره آمریکا اظهار داشتند که به نظر می‌رسد تلاش‌های تهران به منظور وادار کردن اسرائیل به محدود کردن دامنه عملیات نظامی باشد. پس از حمله ویرانگر در تاریخ ۷ اکتبر توسط گروه‌های شبه نظامی در سراسر مرز جنوبی که منجر به کشته شدن ۱۴۰۰ نفر، که اکثراً غیرنظامیان بودند، شد، اسرائیل تعهد کرده که حماس را شکست دهد.

دولت بایدن اعلام کرد که جمهوری اسلامی در حمله حماس شریک بوده، زیرا تهران برای چندین دهه این گروه را تسلیح، آموزش و تامین مالی کرده است.

روز پنجشنبه، یک کشتی نیروی دریایی ایالات متحده در شمال دریای سرخ سه موشک کروز و چندین پهپاد پرتاب شده از یمن توسط نیروهای حوثی طرفدار جمهوری اسلامی را سرنگون کرد. پنتاگون اعلام کرد که احتمالاً موشک‌ها و پهپادها به سمت اسرائیل هدف گرفته شده بودند.

یک مقام ارشد اسرائیلی گفت: به نظر من حمله موشکی حوثی ها بدون چراغ سبز جمهوری اسلامی انجام نمی شد.

در روز جمعه، دو موشک به سمت اهداف آمریکایی در بغداد شلیک شد، که به گفته یک مقام دفاعی، با فعالیت‌های نیروهای شبه نظامی طرفدار جمهوری اسلامی در عراق همخوانی دارد.

حداقل دو پهپاد روز چهارشنبه پادگان التنف، یک پادگان آمریکایی در جنوب سوریه را هدف قرار دادند.

پنتاگون اعلام کرد که ارتش ایالات متحده یکی از پهپادها را منهدم کرد، اما دیگری به پایگاه حمله کرد و منجر به جراحات جزئی در میان تعداد کمی از نیروهای آمریکایی شد. هنوز هویت اشخاصی که پهپادها را کنترل می‌کردند مورد بررسی قرار دارد، اما نشانه‌های اولیه نشان می‌دهد که شبه نظامیان با حمایت جمهوری اسلامی این پهپادها را به فضا پرتاب کرده‌اند.

آمریکا: جمهوری اسلامی به دنبال جنگ مستقیم با ما نیست
آمریکا: جمهوری اسلامی به دنبال جنگ مستقیم با ما نیست

در سال‌های اخیر، نیروهای نیابتی با پشتیبانی جمهوری اسلامی در عراق و سوریه حملات مکرری با موشک‌ها و پهپادها علیه نیروهای آمریکایی را انجام داده‌اند. جمهوری اسلامی، با وجود نیروهای نیابتی خود که نظامیت نسبی متوسط دارند، مدت‌هاست که این نیروها را در منطقه تربیت کرده و از آن‌ها برای دفع دشمنان، گسترش تأثیر و نفوذ سیاسی خود، و ایجاد فشار اقتصادی و نظامی بر دشمنانش استفاده می‌کند، به گونه‌ای که قبل از رقابت مستقیم با جمهوری اسلامی، دشمنان را وادار به تغییر عملکرد می‌کند.

میشل فلورنوی، معاون سابق وزیر دفاع در امور سیاست، در گفت‌وگو با شبکه CNBC در روز چهارشنبه اعلام کرد که احتمال ورود مستقیم جمهوری اسلامی به جنگ بین اسرائیل و حماس کمتر است. او اظهار داشت که احتمال درگیری تصادفی، به ویژه در منطقه مرزی شمالی اسرائیل با لبنان که نیروهای حزب‌الله مورد حمایت جمهوری اسلامی با ارتش اسرائیل درگیر شده‌اند، در حال افزایش است.

خطر اشتباه محاسباتی به شدت افزایش یافته است. امکان تفسیر نادرست از اقدامات توسط یک یا هر دو طرف در منطقه مرزی شمالی و تشدید این خطر بسیار واقعی به نظر می‌آید.

در روز یکشنبه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد: ما نمی‌توانیم نادیده بگیریم که جمهوری اسلامی احتمالاً به طور مستقیم در ماجراها دخالت کند.

سالیوان، که در برنامه Face the Nation شبکه CBS در روز یکشنبه سخن می‌گفت، افزود: ما باید برای هرگونه سناریوی ممکن آماده باشیم. این دقیقاً همان کاری است که رئیس جمهور انجام داده است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا