ایرانجدیدترین اخبار

همزمان با تداوم اعتراضات در شامگاه سه شنبه نهادهای حقوق بشری از کشته شدن دست کم ۷۶ نفر از معترضان خبر دادند

با ادامه اعتراضات سراسری در روز سه‌شنبه شورای امنیت کشور برای بررسی ناآرامی های جاری و خروج نمایندگان مجلس تشکیل جلسه داد

نهادهای حقوق بشری از کشته شدن دست کم ۷۶ نفر از معترضان در ایران خبر دادند

طبق گزارش رسانه‌های دولتی و شبکه‌های اجتماعی با ادامه اعتراضات مردمی به جان‌باختن مهسا امینی دختر جوان اهل سقز در بازداشتگاه گشت ارشاد، روز سه‌شنبه پلیس ضدشورش و نیروهای امنیتی ایران با تظاهرکنندگان در ده‌ها شهر درگیر شدند.

نهادهای حقوق بشری از کشته شدن دست کم 76 نفر از معترضان در ایران خبر دادند
نهادهای حقوق بشری از کشته شدن دست کم ۷۶ نفر از معترضان در ایران خبر دادند

با از سرگیری اعتراضات سراسری ایران در عصر سه شنبه، خبرگزاری فارس مرتبط با سپاه پاسداران اعلام کرد که قرار است شورای عالی امنیت ملی امشب تشکیل جلسه دهد.

وبسایت فارس نیوز ظاهرا به دلیل نگرانی مدیران سایت از هک شدن توسط هکرهایی که در ده روز گذشته فعال بوده اند از خارج از کشور قابل دسترسی نیست اما حساب توئیتری این خبرگزاری اعلام کرد که علی شمخانی دبیر شورای امنیت گفته است که امشب شورای عالی امنیت تشکیل جلسه می دهد و از حسن روحانی رئیس جمهور سابق نیز دعوت شده است. طبق بیانیه دبیر شورای عالی امنیت در این جلسه ناآرامی های جاری، «خروج برخی از نمایندگان مجلس و توافق هسته ای مورد بحث قرار خواهد گرفت.»

مشخص نیست که منظور از خروج نمایندگان مجلس چیست اما ظاهرا به خروج نمایندگان از کشور اشاره دارد.

فارس نیوز همچنین بدون ارائه توضیحی اعلام کرد که فرودگاه بین‌المللی پیام که یک فرودگاه باربری نزدیک تهران است بسته شده است.

در دو روز گذشته گزارش‌هایی مبنی بر اینکه برخی افراد بلندپایه نظام خانواده های خود را به خارج از کشور فرستاده‌اند منتشر شده، و در این میان به کانادا، روسیه و ترکیه به عنوان مقصد آنها اشاره شده است.

علیرغم افزایش تعداد کشته‌ها و سرکوب شدید نیروهای امنیتی با استفاده از گاز اشک‌آور، باتوم و در برخی موارد گلوله های جنگی، ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که معترضان در حال درگیری با نیروهای امنیتی در تهران، تبریز، کرج، قم، یزد و بسیاری از شهرهای ایران خواستار سقوط نظام روحانیت شدند.

نهادهای حقوق بشری از کشته شدن دست کم 76 نفر از معترضان در ایران خبر دادند
نهادهای حقوق بشری از کشته شدن دست کم ۷۶ نفر از معترضان در ایران خبر دادند

گروه حقوق بشر عفو بین‌الملل در توییتر خود نوشت که نیروهای امنیتی ایران به اعتراض‌ها با «ابزارهای غیرقانونی از جمله با استفاده از گلوله‌های جنگی، گلوله‌های ساچمه ای و گلوله‌های فلزی دیگر پاسخ داده اند که به کشته شدن ده‌ها نفر و مجروح شدن صدها نفر دیگر منجر شده است.»

ویدئوهایی که از داخل ایران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، معترضان را نشان می‌داد که شعار می‌دادند «زن، زندگی، آزادی» در حالی که زنان روسری های خود را در هوا تکان می‌دادند و آتش می‌زدند.

ویدئوهایی در توییتر نشان می‌دهد که معترضان در اشاره به علی خامنه‌ای رهبر تندرو ایران شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند. ویدئوهای توییتری نشان داد که در شهرهای کردنشین سنندج و سردشت، پلیس ضد شورش به سمت معترضان شلیک می کند.

معترضان در یکی از ویدئوها از تهران شعار می دادند «می کشم، هر آنکه خواهرم کشت» در حالی که اکانت توئیتری ۱۵۰۰ تصویر (۱۵۰۰tasvir) گفت که «خیابان ها به میدان جنگ تبدیل شده است.»

ویدئوهای بیشتر در رسانه های اجتماعی نشان می دهد که اعتراضات در شامگاه سه شنبه شب همچنان در ده ها شهر ادامه دارد. ویدئویی که به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد، تظاهراتی را در شهر چابهار در جنوب شرقی ناآرام و ناراضی ایران نشان می‌داد که تظاهرکنندگان در حالی که صدای شلیک گلوله شنیده می‌شود، ادارات دولتی را به آتش می‌کشیدند.

صدایی در این ویدئو می‌گوید «جمعیت از مرگ مهسا امینی و اتهامات مربوط به تجاوز پلیس به یک دختر نوجوان بلوچ ناراحت هستند.»

 

View this post on Instagram

 

A post shared by #Tehranto (@tehrantonews)

نهاد حقوق بشر ایران (IHR) که یک گروه دیده بان حقوق بشر مستقر در اسلو پایتخت نروژ است روز دوشنبه اعلام کرد که تا کنون دست‌کم ۷۶ معترض توسط نیروهای امنیتی کشته شده اند.

بر اساس گزارش نهاد حقوق بشر ایران در بسیاری از موارد تحویل اجساد قربانیان به خانواده‌هایشان مشروط به موافقت با دفن مخفیانه بوده است. روز سه شنبه ایران وایر گزارش داد که طی ده روز گذشته حداقل ۲،۰۰۰ معترض تنها در تهران دستگیر شده‌اند.

به گزارش رسانه های دولتی ایران، قوه قضاییه ایران دادگاه های ویژه‌ای را برای محاکمه «اغتشاشگران» تشکیل داده است.

بیش از ۳۰۰ مسیحی ایرانی با صدور بیانیه ای از اعتراضات سراسری حمایت کردند.

پست های شبکه های اجتماعی و همچنین برخی از کنشگران اجتماعی خواستار اعتصاب سراسری شده اند.

چندین استاد دانشگاه، شخصیت های مشهور و بازیکنان سرشناس فوتبال از اعتراضات حمایت کردند در حالی که دانشجویان در چندین دانشگاه از شرکت در کلاس ها خودداری نمودند.

نهادهای حقوق بشری از کشته شدن دست کم 76 نفر از معترضان در ایران خبر دادند
نهادهای حقوق بشری از کشته شدن دست کم ۷۶ نفر از معترضان در ایران خبر دادند

تعداد کشته‌شدگان در اعتراضات ایران  تعداد کشته‌شدگان در اعتراضات ایران  تعداد کشته‌شدگان در اعتراضات ایران  فرار مسئولان به خارج کشور  فرار مسئولان به خارج کشور  فرار مسئولان به خارج کشور  فرار مسئولان به خارج کشور  فرار مسئولان به خارج کشور

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا