ایرانجدیدترین اخبار

جمشید شارمهد زندانی دوتابعیتی آلمانی-ایرانی به اعدام محکوم شد

قوه قضائیه جمهوری اسلامی، جمشید شارمهد را به اعدام محکوم کرد

جمشید شارمهد زندانی دوتابعیتی آلمانی-ایرانی به اعدام محکوم شد

روز سه‌شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱، میزان، خبرگزاری رسمی قوه قضائیه ایران خبر داد که جمشید شارمهد زندانی دوتابعیتی آلمانی-ایرانی در ایران به اعدام محکوم شده است.

جمشید شارمهد زندانی دوتابعیتی آلمانی-ایرانی به اعدام محکوم شد
زندانی دوتابعیتی آلمانی-ایرانی به اعدام محکوم شد

جمشید شارمهد متولد ۱۳۳۴ تبعه ایران و آلمان در مرداد سال ۱۳۹۹ در جریان سفری به امارات متحده عربی در دبی توسط ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ربوده و به ایران منتقل شد.

رسانه‌های رسمی و نهادهای امنیتی با انتشار این خبر در روز ۱۱ مرداد ۹۹، این شهروند دوتابعیتی را به عنوان رئیس «گروه تندر»، رسانه منتسب به انجمن پادشاهی ایران در آمریکا معرفی کردند.

خبرگزاری میزان دوم اسفند ۱۴۰۱ به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان تهران نوشت پس از اتمام رسیدگی به پرونده و انجام تحقیقات، دادگاه انقلاب تهران جمشید_شارمهد را به اتهام «افساد فی‌الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی» به اعدام محکوم کرد.

دادگاه انقلاب تهران در حکم صادره جمشید شارمهد را متهم کرده که وی «قصد انجام ۲۳ اقدام تروریستی داشته که موفق به انجام ۵ مورد آن شده است.»

همچنین «ارتباط با مقامات و افسران اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل، بمب‌گذاری میان عزاداران حسینیه شهدای شیراز در ۲۴ فروردین ۱۳۸۷، انفجار در کفشداری حرم خمینی، برنامه‌ریزی جهت بمب‌گذاری در مصلای رشت و برنامه‌ریزی برای ترور استاندار وقت گیلان» از جمله موارد اتهامی است که در این پرونده به جمشید شارمهد نسبت داده شده است.

میزان اضافه کرده است که «پس از بررسی کامل پرونده، مستندات و قرائن موجود و اخذ دفاعیات متهم و وکیل وی، بر اساس رای دادگاه اقدامات جمشید شارمهد به طور گسترده موجب اخلال شدید در نظم عمومی و از مصادیق افساد فی‌الارض بوده و بزهکاری متهم محرز و مسلم تشخیص داده» شد.

غزاله شارمهد، دختر او، پیش‌تر دادگاه پدرش را نمایشی خوانده، بارها نسبت به وضعیت وخیم جسمی پدرش و نسبت به صدور حکم اعدام برای او هشدار داده و از مقام‌های آلمانی خواسته بود برای آزادی وی تلاش کنند.

انتشار تصاویر او در جلسات دادگاه نیز به وضوح نشان می‌داد که او در شرایط جسمی و روحی مناسبی نیست.

عفو بین‌الملل نیز پیشتر نحوه بازداشت جمشید_شارمهد را «خودسرانه» و «ناپدیدسازی قهری» دانسته و خواستار آزادی فوری این شهروند دوتابعیتی ایرانی-آلمانی شده بود.

حکم اعدام جمشید شارمهد یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که اتحادیه اروپا بسته تحریمی جدیدی علیه ایران تصویب کرد. این تحریم‌ها دو نهاد و ده‌ها مقام جمهوری اسلامی از جمله چندین مقام قضایی را هدف قرار داده‌اند. 

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان صدور حکم اعدام برای جمشید شارمهد، زندانی آلمانی-ایرانی را «غیرقبول» خواند و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که از اعمال مجازات اعدام خودداری کنند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا