جدیدترین اخبارجهان

حمله داعش به مسکو نشان دهنده ارتباط آن با روسیه است

داعش خراسان در افغانستان پناهگاهی دارد و بمب گذاری های اخیر را در ایران انجام داده که نشان می‌دهد ظرفیت انجام جنایات بزرگ را دارد

حمله داعش به مسکو نشان دهنده ارتباط آن با روسیه است

گمانه زنی ها در مورد اینکه چه کسی تیراندازی در تالار شهر کروکوس در مسکو را انجام داد، به سرعت نشان داد که این حمله تروریستی پیامدهای سیاسی بزرگی در روسیه و خارج از آن خواهد داشت.

حمله داعش به مسکو نشان دهنده ارتباط آن با روسیه است
حمله داعش به مسکو نشان دهنده ارتباط آن با روسیه است

ادعایی منتشر شده است که این حمله توسط داعش خراسان (ISKP) وابسته به گروه تروریستی داعش انجام شده است. داعش در برخی از بزرگترین حملات تروریستی اخیر روسیه، از جمله بمب گذاری سال ۲۰۱۷ در متروی سن پترزبورگ که ۱۵ کشته و ۴۵ زخمی برجای گذاشت، دست داشته است.

اطلاعات آمریکا به خبرگزاری های آمریکایی گفته است که هیچ دلیلی برای شک در مسئولیت حمله داعش وجود ندارد.

این گروه که شاخه ای از داعش است که عمدتاً در افغانستان مستقر است، پس از خروج ایالات متحده از افغانستان در سال ۲۰۲۱، به طور فزاینده ای توجه خود را بر روسیه متمرکز کرده است. در آسیای مرکزی و روسیه فعال است. این دو بمب گذاری را در ژانویه در ایران انجام داد که نزدیک به ۱۰۰ نفر را کشت.

اوایل اسفند ژنرال مایکل کوریلا، فرماندهی مرکزی ایالات متحده، در جریان پاسخگویی در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت داعش و متحدانش پناهگاه امنی در افغانستان دارند و به توسعه شبکه های خود در داخل و خارج از کشور ادامه می دهند.

اهداف آنها به همین جا ختم نمی شود. آنها خواستار حمله در سطح جهانی به هر کسی که با ایدئولوژی افراطی آنها همسو نیست، شده‌اند و تلاش‌های طالبان برای سرکوب این گروه ناکافی بوده است.

حمله داعش به مسکو نشان دهنده ارتباط آن با روسیه است
حمله داعش به مسکو نشان دهنده ارتباط آن با روسیه است

حمله در ایران نشان‌دهنده مقاومت این گروه است و نشان می‌دهد که آنها توانایی و اراده انجام عملیات‌های خارجی دیدنی را حفظ می‌کنند.

سرویس امنیتی FSB روسیه در ۷ مارس از حمله مسلحانه این گروه به کنیسه ای در منطقه کالوگا در نزدیکی مسکو جلوگیری کرد. FSB در بیانیه ای اعلام کرد مشخص شد که شبه نظامیان یک سازمان تروریستی بین المللی در حال تدارک حمله به اهل کنیسه با استفاده از سلاح گرم هستند.

در عرض چند ساعت، سفارت آمریکا هشداری غیرعادی برای شهروندان آمریکایی صادر کرد تا از تجمعات بزرگ و به‌ویژه کنسرت‌ها خودداری کنند و بارها از شهروندان آمریکایی خواست روسیه را ترک کنند. این سفارت در وب‌سایت خود اعلام کرد سفارت در حال نظارت بر گزارش‌هایی است که نشان می‌دهد افراط‌گرایان برنامه‌های قریب‌الوقوعی برای هدف قرار دادن تجمعات بزرگ در مسکو، شامل کنسرت‌ها دارند و باید به شهروندان آمریکایی توصیه شود که از تجمعات بزرگ در ۴۸ ساعت آینده خودداری کنند.

پوتین مسیر جنگ داخلی سوریه را با مداخله در سال ۲۰۱۵ تغییر داد و از بشار اسد رئیس جمهور این کشور علیه مخالفان و دولت اسلامی حمایت کرد.

حمله داعش به مسکو نشان دهنده ارتباط آن با روسیه است
حمله داعش به مسکو نشان دهنده ارتباط آن با روسیه است

به گزارش رویترز، کالین کلارک از مرکز سوفان گفت داعش در دو سال گذشته بر روسیه متمرکز بوده و به طور مکرر از پوتین در تبلیغات خود انتقاد کرده است. ادعای این گروه تا حد زیادی توجه مقامات روسی را مبنی بر اینکه حمله ممکن است در اوکراین انجام شده باشد منحرف خواهد کرد.

دیمیتری مدودف، رئیس جمهور سابق روسیه که اکنون معاون شورای امنیت است، گفت که اگر دست داشتن کی‌یف در حمله به سالن کنسرت ثابت شود، همه دست اندرکاران باید بدون رحم ردیابی و کشته شوند، از جمله مقامات این کشور دولتی که مرتکب چنین اقدام خشمگینی شده است.

مقامات اوکراینی تاکید کرده بودند که هیچ ارتباطی با این حمله ندارند. اوکراین قطعا هیچ ارتباطی با تیراندازی/انفجار در تالار شهر کروکوس ندارد. میخائیلو پودولیاک، مشاور ریاست جمهوری اوکراین گفت این هیچ معنایی ندارد. اوکراین هرگز به استفاده از روش های تروریستی متوسل نشده است. این همیشه بی معنی است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا