جدیدترین اخبارجهان

رئیس انرژی اتمی اسرائیل: جمهوری اسلامی در حال اجرای یک برنامه هسته‌ای نظامی است

اسرائیل خطاب به آژانس بین المللی انرژی اتمی: بدون شک جمهوری اسلامی برنامه هسته‌ای نظامی انجام می‌دهد

رئیس انرژی اتمی اسرائیل: جمهوری اسلامی در حال اجرای یک برنامه هسته‌ای نظامی است

موشه ادری، رئیس کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل در کنفرانس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت «جمهوری اسلامی همچنان در صدر بی‌ثباتی منطقه‌ای است و تهدیدی برای صلح و امنیت در سراسر جهان بشمار می رود».

رئیس انرژی اتمی اسرائیل: جمهوری اسلامی در حال اجرای یک برنامه هسته‌ای نظامی است
رئیس انرژی اتمی اسرائیل: جمهوری اسلامی در حال اجرای یک برنامه هسته‌ای نظامی است

رئیس کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل، روز سه شنبه گفت جمهوری اسلامی به آزمایش و استقرار موشک های دوربرد هسته‌ای ادامه می دهد که نقض برجام است.

موشه ادری، هنگام سخنرانی در شصت و هفتمین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین گفت که «توقف فعالیت تسلیحات هسته‌ای جمهوری اسلامی مستلزم توجه کامل جامعه بین‌المللی است؛ شکی نیست که رژیم ایران برنامه هسته‌ای نظامی را با هدف تولید چندین دستگاه سلاح هسته‌ای انجام داده است.»

«جمهوری اسلامی با به دست آوردن فناوری و دانش مربوطه به همراه مواد شکافت پذیر در مقادیر هشدار دهنده به پیشبرد این برنامه ادامه می دهد. رژیم ایران سال‌هاست که فعالیت‌های هسته‌ای پنهانی را در سایت‌های اعلام نشده انجام می‌دهد.»

رئیس کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل افزود «آژانس شواهد ملموسی از این فعالیت‌ها، از جمله استفاده از مواد اعلام‌نشده پیدا کرده است؛ کنفرانس این هفته در بحبوحه نگرانی جهانی در مورد غنی سازی ۶۰ درصدی رژیم ایران برگزار می شود که جمهوری اسلامی را در آستانه تولید بمب اتمی قرار می دهد.»

موشه ادری تصریح کرد «جمهوری اسلامی به طور مستمر در ارائه توضیحات یا شفاف سازی موثق در خصوص ماهیت این فعالیت‌ها کوتاهی کرده و همچنان به فریب آژانس و جامعه بین‌المللی درباره آنها ادامه می دهد».

موشه ادری در حالی صحبت می کرد که ممنوعیت تحریم شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه هرگونه فعالیت موشکی رژیم ایران مرتبط با سلاح‌های هسته‌ای در اکتبر امسال به پایان می‌رسد.

وی تصریح کرد: علیرغم این ممنوعیت، جمهوری اسلامی همچنان به توسعه، آزمایش و استقرار موشک‌های بالستیک دوربرد ادامه می‌دهد که مستقیماً قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کند.

انقضای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در ماه آینده به جمهوری اسلامی این امکان را می دهد که به پیشبرد برنامه موشکی بالستیک خود بدون هیچ گونه محدودیت رسمی ادامه دهد، این وضعیت خطرناک و نگران کننده است.

رئیس انرژی اتمی اسرائیل گفت: رژیم ایران مجهز به سلاح‌های هسته‌ای و سیستم‌های پرتاب، گزینه‌ای نیست که اسرائیل یا جهان بتوانند یا باید آن را تحمل کنند.

اسرائیل معاهده جهانی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را امضا نکرده، اما موشه ادری، روز سه‌شنبه هشدار داد که چهار مورد از پنج مورد نقض این سند در خاورمیانه رخ داده است.

رئیس کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل با بیان اینکه ایران، عراق، لیبی و سوریه همگی این معاهده را زیر پا گذاشته‌اند، بر اقدامات رژیم اسد تاکید کرد و توضیح داد که این رژیم دارای یک راکتور هسته‌ای مخفی و اعلام نشده در دیرالزور می‌باشد که برای تولید پلوتونیوم بهینه شده است. 

بنیامین نتانیاهو، پیشتر در مراسمی به مناسبت پنجاهمین سالگرد «جنگ یوم کیپور» یا «جنگ اعراب و اسرائیل» گفت که جهان باید از هسته‌ای شدن جمهوری اسلامی جلوگیری کند و کشورش تمام تلاش خود را برای جلوگیری از آن انجام خواهد داد.

نتانیاهو گفت که این پیامی است که هم به جو بایدن، هنگام ملاقات با او در نیویورک هفته گذشته و هم به سازمان ملل، هنگام سخنرانی در مجمع عمومی آن، ارائه کرده است.

روز دوشنبه، محمد اسلامی، اسرائیل را به داشتن برنامه هسته‌ای نظامی مخفیانه متهم کرد و توضیح داد که اسرائیل یکی از امضاکنندگان NPT نیست و برنامه آن توسط آژانس بازرسی نشده است.

محمد اسلامی  گفت که اسرائیل مرتبأ تاسیسات هسته‌ای ما را به حمله نظامی تهدید می کند به شیوه ای که مغایر با اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین منشور سازمان ملل متحد است.

محمد اسلامی از جامعه بین‌المللی از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست تا از عادی‌سازی چنین تهدید غیرقانونی جلوگیری کنند.

محمد اسلامی با بیان اینکه نتانیاهو هفته گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل از اهمیت تهدید نظامی معتبر علیه تهران صحبت کرده است، گفت: جامعه بین‌المللی در مورد تهدیدات نظامی اسرائیل علیه ما سکوت کرده است.

او همچنین هشدار داد که همکاری جمهوری اسلامی نباید بدیهی تلقی شود و ممکن است تحت تأثیر برنامه‌های سیاسی کوته‌بینانه قرار گیرد.

محمد اسلامی گفت «اکنون زمان آن فرا رسیده که از هرگونه فشار بر جمهوری اسلامی بر سر برنامه صلح آمیز هسته‌ای که بی ثمر بوده است خودداری کنیم» «این مسئولیت بر عهده کسانی است که چنین شرایطی را ایجاد کرده‌اند، که دست از اقدامات غیرمولد، رفع تحریم‌های غیرقانونی و رد اتهامات بی‌اساس علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی بردارند.

رئیس انرژی اتمی اسرائیل: جمهوری اسلامی در حال اجرای یک برنامه هسته‌ای نظامی است
رئیس انرژی اتمی اسرائیل: جمهوری اسلامی در حال اجرای یک برنامه هسته‌ای نظامی است

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا