جدیدترین اخبارجهان

ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا پس از فروپاشی دولت استعفا داد

دولت ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا به واسطه فشار سیاسی رهبران سیاسی طرفدار پوتین از هم پاشید

ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا پس از فروپاشی دولت استعفا داد

ماریو دراگی (Mario Draghi) نخست وزیر ایتالیا روز پنجشنبه پس از اینکه متحدان کلیدی ائتلاف دولت او رای اعتماد را تحریم کردند، استعفا داد، که نشان‌دهنده احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام و تجدید دوره از عدم اطمینان برای ایتالیا و اروپا در زمانی حساس است.

ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا پس از فروپاشی دولت استعفا داد
ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا پس از فروپاشی دولت استعفا داد

دراگی طی یک جلسه صبحگاهی در کاخ کویریناله (Quirinale) استعفای خود را به سرجیو ماتارلا (Sergio Mattarella) رئیس جمهور ایتالیا تقدیم کرد. دفتر رئیس جمهور اعلام کرد که ماتارلا که هفته گذشته پیشنهاد استعفای مشابهی را از سوی نخست وزیر رد کرد، پیشنهاد جدید «را مورد توجه قرار داد» و از دولت دراگی خواست که به صورت موقت به کار خود ادامه دهد.

دولت وحدت ملی دراگی روز چهارشنبه پس از آن که اعضای ائتلاف بی ثبات او، متشکل از احزاب راست، چپ و پوپولیست ها درخواست او را برای متحد شدن تا پایان دوره طبیعی پارلمان ایتالیا و تضمین اجرای برنامه بازیابی پاندمی با بودجه اتحادیه اروپا رد کردند، از هم پاشید.

در عوض، احزاب راست میانه فورزا ایتالیا (Forza Italia) و لیگ (League) و جنبش پوپولیستی ۵ ستاره (۵-Star Movement) رای اعتماد در مجلس سنا را تحریم کردند، که آشکارا نشان می دهد که آنها دیگر نمی خواهند به عنوان شریک دولت ۱۷ ماهه دراگی (رئیس سابق بانک مرکزی اروپا) به کار خود ادامه دهند.

روزنامه‌های ایتالیایی با توجه به اینکه ایتالیا با تورم فزاینده و هزینه‌های انرژی، جنگ روسیه علیه اوکراین و اصلاحات ناتمام و در عین حال ضروری برای تامین باقی‌مانده ۲۰۰ میلیارد یورو بودجه بازیابی اتحادیه اروپا دست و پنجه نرم می‌کند، روز پنجشنبه خشم خود از نتیجه عجیب و غیرمنتظره رای اعتماد مجلس سنا را با چاپ تیترهای هماهنگ و متحد نشان دادند.

روزنامه لا استمپا (La Stampa) در تیتر صفحه اول خود نوشت «شرم باد». لا ریپوبلیکا (La Repubblica) نوشت «ایتالیا مورد خیانت واقع شد». کوریر دلا سرا (Corriere della Sera) نوشت «بدرود دولت دراگی»

ماتارلا رئیس جمهور ایتالیا سال گذشته ماریو دراگی را (که در دوران مدیریتش در بانک مرکزی اروپا به خاطر نجات یورو با شعار «هر کاری که [برای نجات یورو] لازم باشد» به «سوپر ماریو» ملقب شده بود) به عنوان نخست‌وزیر ایتالیا انتخاب کرد. او و دولت وحدت ملی او موظف شدند که کشور را از پاندمی بیرون بکشند و زمینه را برای استفاده از بودجه بازیابی اتحادیه اروپا مهیا کنند.

اما حزب ۵ ستاره‌ها، که بیشترین رای را در انتخابات ملی ۲۰۱۸ به دست آوردند، ماه‌ها بود که به دلیل نادیده گرفته شدن اولویت‌های خود در ارتباط با درآمد پایه و حداقل حقوق و سایر موارد دستور کار، معترض بودند. حزب جنبش ۵ ستاره همچنین با کمک نظامی ایتالیا به اوکراین مخالفت کرد.

برخی از مفسران خاطرنشان کردند که دولت دراگی، که یکی از قوی‌ترین حامیان اروپا از اوکراین در برابر روسیه بوده، تا حد زیادی به واسطه رهبران سیاسی که قبلاً با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روابط داشتند، سقوط کرده است.

برلوسکونی همراه با پوتین به تعطیلات رفته و او را دوست خود می داند. سالوینی با تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه پس از الحاق شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ مخالفت کرد و جوزپه کونته، رهبر جنبش ۵ ستاره، با کمک نظامی ایتالیا برای دفاع از اوکراین در برابر تهاجم روسیه مخالفت کرد.

شاید تصادفی باشد اما، شرکت ای‌ان‌آی (chafing)، غول انرژی ایتالیا گزارش داد که گازپروم روسیه به طور قابل توجهی تحویل گاز روزانه خود به ایتالیا را ۲۱ میلیون متر مکعب در روزهای اخیر به ۳۶ میلیون متر مکعب در روز پنجشنبه افزایش داد.

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا