ایرانجدیدترین اخبارفرهنگ و هنر

جعفر پناهی با ارسال نامه ای از عملکرد دولتهایی مانند ایران در قبال هنرمندان مستقل انتقاد کرد

جعفر پناهی: زندانی می‌شویم چون سفارشی کار نمی‌کنیم

جعفر پناهی با ارسال نامه ای از عملکرد دولتهایی مانند ایران در قبال هنرمندان مستقل انتقاد کرد

جعفر پناهی، فیلم‌ساز ایرانی در نامه‌ای به جشنواره فیلم ونیز از دولت‌هایی مانند دولت ایران که فیلم‌سازان مستقل را حبس یا مجبور به تبعید می‌کنند انتقاد کرد.

جعفر پناهی با ارسال نامه ای از عملکرد دولتهایی مانند ایران در قبال هنرمندان مستقل انتقاد کرد
پناهی با ارسال نامه ای از عملکرد دولتهایی مانند ایران در قبال هنرمندان مستقل انتقاد کرد

این فیلم‌ساز برجسته ایرانی که با فیلم «خرس نیست» در جشنواره امسال فیلم ونیز شرکت کرده است، تیرماه امسال به دلیل امضای بیانیه «تفنگت را زمین بگذار» بازداشت شد.

بیانیه «تفنگت را زمین بگذار» در پی اعتراض‌ها پس از ریزش ساختمان متروپل آبادان به امضای حدود ۱۷۰ سینماگر رسید. این بیانیه از نیروهای نظامی و انتظامی خواسته بود که به سرکوب معترضان پایان دهند.

آلبرتو باربارا، مدیر جشنواره ونیز نیز در ابتدای میزگردی با عنوان «فیلم‌سازان تحت حمله: بازبینی، اقدام» نامه جعفر پناهی را خواند.

در بخشی از این نامه آمده است: «ما فیلم‌ساز هستیم؛ برای ما زیستن، خلق کردن است… آنچه خلق می‌کنیم سفارشی نیست [به همین دلیل] برخی از دولت‌ها ما را به عنوان مجرم قلمداد می‌کنند… برخی [از ما] زندانی و برخی دیگر مجبور به تبعید شده‌ایم.»

کاوه فرنام، تهیه‌کننده «شیطان وجود ندارد»، نیز در این میزگرد ضمن شرح جزئیات بازداشت جعفر پناهی، سرکوب اهالی سینما از سوی جمهوری اسلامی را حمله بزرگ این دولت به سینمای مستقل ایران، فیلم‌سازان ایرانی و هرآنچه که ١٠٠ درصد با سوگیری و ایدئولوژی این دولت موافق نیست، خواند.

قرار است ٩ سپتامبر اندکی پیش از پخش «خرس نیست» جعفر_پناهی، کارگردانان، بازیگران، و دیگر شخصیت‌های برجسته حاضر در هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز گرد هم آیند و نام هنرمندان زندانی در سراسر جهان را بر زبان آورند.

گفتنی است نام چهار فیلم ایرانی در میان فیلم‌های برگزیده برای شرکت در جشنواره فیلم ونیز امسال به چشم می‌خورد.

 از این ۴ فیلم، دو فیلم در بخش مسابقه و دو فیلم دیگر در بخش افق‌ها و بخش افق‌های گسترش‌یافته شرکت داده شده‌اند.

امسال فیلم «خرس نیست»، جدیدترین اثر جعفر پناهی، کارگردان منتقد ایرانی که محکوم به شش سال زندان شده، در بخش مسابقه اصلی جشنواره ونیز به نمایش در می‌آید.

 این فیلم، مانند تمام کارهای اخیر پناهی، به دلیل محرومیت کارگردان از کار در ایران، مخفیانه فیلمبرداری شده است.

انتقاد جعفر پناهی از دولت ایران    انتقاد جعفر پناهی از دولت ایران

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا