جدیدترین اخبارجهان

لیز تراس از حزب محافظه کار نخست وزیر جدید انگلستان شد

لیز تراس با پیروزی در مقابل ریشی سوناک به عنوان رهبر جدید حزب محافظه کار جانشین بوریس جانسون شد

لیز تراس از حزب محافظه کار نخست وزیر جدید انگلستان شد

روزدوشنبه حزب محافظه کار انگلستان اعلام کرد که لیز تراس به عنوان رهبر جدید این حزب انتخاب شد و سه‌شنبه به عنوان نخست وزیر جدید انگلستان آغاز به کار خواهد کرد تا کشور را به سمت خروج از بحران شدید هزینه های زندگی هدایت کند.

لیز تراس از حزب محافظه کار نخست وزیر جدید انگلستان شد
لیز تراس از حزب محافظه کار نخست وزیر جدید انگلستان شد

تراس که ۴۷ ساله و در حال حاضر وزیر امور خارجه است در رقابت برای انتخاب رهبر جدید حزب محافظه کار با رأی ۱۷۰،۰۰۰ اعضای حزب که حق اشتراک پرداخت می کنند و حق رای دارند ریشی سوناک وزیر فعلی خزانه داری را شکست داد. تراس ۸۱،۳۲۶ رای و در مقابل ریشی سوناک ۶۰،۳۹۹ رای به دست آورد.

لیز تراس، نخست وزیر جدید انگلستان از هم اکنون برای عمل به وعده‌هایش در راستای مقابله با بحران هزینه‌های زندگی که بریتانیا را فراگرفته و اقتصاد را به سمت یک رکود بالقوه طولانی پیش می برد تحت فشار است.

ملکه الیزابت دوم قرار است روز سه شنبه رسما تراس را به عنوان نخست وزیر بریتانیا منصوب کند. این مراسم به جای کاخ باکینگهام در لندن قرار است در املاک بلمورال (Balmoral) ملکه در اسکاتلند که محل اقامت تابستانی پادشاهان انگلستان است، برگزار شود.

رقابت دو ماهه برای انتخاب رهبر جدید باعث شد که انگلستان در زمان بالاگرفتن نارضایتی ها در سراسر کشور به دلیل هزینه های فزاینده انرژی و مواد غذایی با خلاء قدرت مواجه شود. بوریس جانسون نخست وزیر فعلی از ۷ جولای که اعلام کرد از مقام خود کناره گیری می کند هیچ تصمیم سیاسی مهمی نگرفته است و مقامات اصرار داشتند که اقدامات برای رسیدگی به بحران هزینه انرژی تا زمان استقرار جانشین جانسون به تعویق بیفتد.

در همین اثنا ده‌ها هزار کارگر با مطالبه دستمزد بهتر برای مقابله با افزایش بی‌امان هزینه‌ها دست به اعتصاب زده‌اند. تورم برای اولین بار از دهه ۱۹۸۰ به بالای ۱۰ درصد رسیده و بانک مرکزی انگلیس پیش‌بینی کرده است که در اکتبر تورم به بالاترین میزان در ۴۲ سال گذشته یعنی ۱۳.۳ درصد خواهد رسید. افزایش تورم تا حد زیادی ناشی از افزایش هزینه انرژی می‌باشدکه قرار است از ماه آینده برای یک خانوار متوسط ۸۰ درصد افزایش پیدا کند.

تراس پس از انتخاب شدن به عنوان نخست وزیر جدید به اعضای حزب گفت «من طرحی جسورانه برای کاهش مالیات ها و رشد اقتصادمان ارائه خواهم کرد. من اقدامات لازم را در بحران انرژی انجام خواهم داد و به قبض مخارج انرژی مردم رسیدگی خواهم کرد و البته همچنین به مسائل بلندمدت [ما] در زمینه تأمین انرژی خواهم پرداخت.»

با وجود اینکه اقتصاد مطمئناً در ماه‌های اول فعالیت نخست‌وزیر جدید سایر مسائل را تحت الشعاع قرار خواهد داد، اما تراس علاوه بر این باید انگلستان را [در مواجهه با جنگ روسیه در اوکراین، و چین که به طور فزاینده‌ای رفتار جسورانه و قاطعانه ای در پیش گرفته و تنش‌های مداوم با اتحادیه اروپا بر سر پیامدهای برگزیت (به ویژه در ایرلند شمالی)] در صحنه بین‌المللی هدایت کند.

جانسون پس از یک سری رسوایی‌های اخلاقی در نحوه مدیریت محدودیت های پاندمی که در ماه جولای به اوج خود رسید، و در پی اعتراض ده‌ها وزیر کابینه و مقامات سطح پایین به نحوه رسیدگی او به اتهامات سوء رفتار جنسی توسط یکی از اعضای ارشد دولتش مجبور به استعفا شد.

تحت سیستم حکومت پارلمانی بریتانیا، حزب محافظه کار راست میانه مجاز بود که بدون برگزاری یک انتخابات سراسری تنها یک انتخابات داخلی برای انتخاب رهبر جدید حزب و نخست وزیر برگزار کند.

انگلستان تا سال ۲۰۲۴ نیازی به برگزاری انتخابات عمومی جدید ندارد.

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا