ایرانجدیدترین اخبار

دست‌کم پنج نفر در حادثه فروریختن برج تازه ساز متروپل آبادان کشته شدند

در پی فروریختن برج ۱۰ طبقه متروپل آبادان تا کنون ۵ نفر کشته و نزدیک به ۸۰ نفر زیر آوار گرفتار شده اند

حادثه متروپل آبادان دست‌کم پنج نفر کشته برجای گذاشت

امروز حوالی ساعت یک بعد از ظهر برج ۱۰ طبقه متروپل شامل واحدهای تجاری و اداری در آبادان فروریخت.

دود و گرد و خاک ناشی از فروریزش برج ۱۰ طبقه متروپل آبادان در خیابان امیرکبیر آبادان و تمامی مناطق اطراف را در غبار فرو برد. بعد از کاهش غبار ناشی از ریزش ساختمان مردم وحشت زده آبادان مستاصل از فرار یا نجات افراد گرفتار شده در زیر آوار به اطراف می دویدند. مردم از سایر مناطق آبادان خود را برای کمک به همشهریان به محل حادثه رساندند.

در یکی از ویدئوها مردم آبادان شعار می‌دهند «عزا عزاست امروز، آبادان بی‌صاحب، صاحب عزاست امروز.»

ریزش فاجعه آمیز دومین برج از برج های دوقلو متروپل آبادان از چندین ماه قبل بر اساس گزارش‌هایی مبنی بر نشست ستون اصلی و شکم دادن سقف طبقات پایین پیش بینی شده بود. یکی از کارشناسان ‌علت رخ دادن این دست از حوادث را نظارت ‌های صوری مهندسان و عدم پیگیری تخلفات ساختمانی توسط شهرداری عنوان کرد.

بر اساس گزارش‌ها، از چندین ماه پیش کارشناسان در مورد ریزش پروژه ۱۰ طبقه نوساز متروپل آبادان هشدار داده بودند؛ همین اتفاق هم افتاد و تا کنون بر اثر ریزش این ساختمان پنج نفر کشته و ۲۷ نفر مصدوم شدند. مدیرعامل هلال‌ احمر خوزستان  نیز گفت «حداقل ۸۰ نفر زیر آوار گرفتار هستند.»

معاون عملیاتی سازمان آتش نشانی شهرداری آبادان گفت با توجه به اینکه حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر در این ساختمان حضور داشته‌اند به احتمال زیاد تعداد مصدومان و گرفتار شدگان در زیر آوار بیشتر خواهد بود.

سرپرست سازمان آتش نشانی شهرداری تهران اعلام کرد که «نیروهای امدادی که در ساختمان پلاسکو امدادرسانی کرده بودند، در حال اعزام به آبادان هستند.»

طبق گزارش‌های که از قبل منتشر شده بود مجتمع برج‌های دوقلوی متروپل به قدری سست بود که ستون اصلی و حمال مجتمع‌ها نشست کرده و شکم داده بود. تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی نیز شاهدی بر همین ادعاست. مالک برج در اطراف پروژه داربست‌ کشیده بود که برخی معتقدند این اقدام با هدف پنهان کردن وضعیت وخیم پروژه انجام شده است.

حسین عبدالباقی، مالک و سازنده ساختمان متروپل آبادان و مدیرعامل هولدینگ عبدالباقی پیشتر لوح تقدیر «خیر امنیت‌ساز» دریافت کرده بود و در سال ۹۷ به عنوان «کارآفرین برتر منطقه آزاد اروند» و «چهره ماندگار صنعت ساختمان» از طرف وزارت صنعت برگزیده شده بود. او به رانت‌خواری، زمین‌خواری و فساد افتصادی متهم است.

عبدالباقی در اردیبهشت ۱۴۰۰ در مورد این برج گفته بود «سازه ی بتنی متروپل با شمع کوبی های ۲۷ متری و به طور کامل ضد زلزله» ساخته شده است.

چندین سال است که رسانه‌ها و کارشناسان به مسئله نظارت‌های صوری، زد و بندها و ساخت و ساز ساختمان‌های غیر ایمن می‌پردازند. جامعه مهندسی می گوید که طی ۵۰ سال اخیر عمر مفید ساختمان‌ها در ایران از ۳۲ سال به ۲۶ سال کاهش یافته است. در سال ۱۳۷۳ سازمان نظام مهندسی ساختمان به منظور جلوگیری از وقوع چندین حوادثی تشکیل شد، اما ظاهرا تاسیس این سازمان نیز به بهبود این معضل کمکی نکرده و هر از گاهی با حوادث فاجعه باری مانند ریزش برج متروپل مواجه می شویم.

حادثه متروپل آبادان دست‌کم پنج نفر کشته برجای گذاشت  حادثه متروپل آبادان دست‌کم پنج نفر کشته برجای گذاشت  حادثه متروپل آبادان دست‌کم پنج نفر کشته برجای گذاشت  فیلم کتک زدن شهردار آبادان  فیلم کتک زدن شهردار آبادان  فیلم کتک زدن شهردار آبادان  فیلم کتک زدن شهردار آبادان    حسین عبدالباقی، مالک و سازنده ساختمان متروپل آبادان  حسین عبدالباقی، مالک و سازنده ساختمان متروپل آبادان  حسین عبدالباقی، مالک و سازنده ساختمان متروپل آبادان  حسین عبدالباقی، مالک و سازنده ساختمان متروپل آبادان

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا