جدیدترین اخبارجهان

حمله تروریستی مسکو؛ تعداد کشته‌شدگان به ۱۳۳ نفر رسیده است

 پوتین می‌گوید هر چهار فرد مسلح دستگیر شده اند و مدعی شد که مهاجمان قصد فرار به اوکراین را داشتند و کی‌یف ممکن است در این حمله دست داشته باشد

حمله تروریستی مسکو؛ تعداد کشته‌شدگان به ۱۳۳ نفر رسیده است

ولادیمیر پوتین گفت روسیه هر چهار مرد مسلح را که مسئول تیراندازی در سالن کنسرت در حومه مسکو که به کشته شدن ۱۳۳ نفر منجر شد، دستگیر شدند. او مدعی شد که عاملان یکی از بدترین حملات تروریستی در تاریخ این کشور قصد داشتند به اوکراین فرار کنند.

حمله تروریستی مسکو؛ تعداد کشته‌شدگان به 133 نفر رسیده است
حمله تروریستی مسکو؛ تعداد کشته‌شدگان به ۱۳۳ نفر رسیده است

پوتین در اولین اظهارنظر عمومی خود درباره حملات تروریستی که ملت را شوکه کرد، هیچ اشاره ای به ادعای داعش مبنی بر انجام این حمله نکرد.

در عوض، پوتین روز شنبه بدون هیچ مدرکی ادعا کرد که اوکراین ممکن است در حمله روز جمعه دست داشته باشد و گفت که طرف اوکراینی پنجره‌ای برای عبور تروریست‌ها از روسیه به اوکراین قبل از دستگیری آماده کرده است.

پوتین در یک سخنرانی تلویزیونی گفت آنها سعی کردند مخفی شوند و به سمت اوکراین حرکت کنند، جایی که طبق داده های اولیه، پنجره ای از طرف اوکراین برای عبور آنها از مرز دولتی آماده شد.

اما اظهارات او به طور مستقیم اوکراین را مسئول این حمله مقصر دانست و گفت که مسئولین این حمله مجازات خواهند شد، هر کسی که باشد، یا هر کسی که ممکن است آنها را فرستاده باشد.

دولت اسلامی از طریق یک خبرگزاری وابسته، مسئولیت این حمله را اواخر روز جمعه در پستی در تلگرام به عهده گرفت و در آن ادعا کرد که افراد مسلح پس از آن موفق به فرار شده اند. روز شنبه، داعش عکسی را منتشر کرد که به گفته آن چهار مهاجم پشت این تیراندازی بودند.

در بیانیه ای، این گروه گفت که تیراندازی در چارچوب جنگ شدید بین دولت اسلامی و کشورهایی که با اسلام می جنگند رخ داده است.

حمله تروریستی مسکو؛ تعداد کشته‌شدگان به 133 نفر رسیده است
حمله تروریستی مسکو؛ تعداد کشته‌شدگان به ۱۳۳ نفر رسیده است

یک مقام آمریکایی گفت که واشنگتن اطلاعاتی دارد که ادعای داعش را تایید می کند.

مقامات روسیه و شبکه های خبری دولتی درباره ادعای داعش مبنی بر انجام این حمله سکوت اختیار کرده اند.

کی‌یف به شدت هرگونه دخالت در این حمله را رد کرده است.

سرویس‌های امنیتی روسیه پیشتر اعلام کردند که ۱۱ نفر در ارتباط با حمله تروریستی روز جمعه در تالار شهر کروکوس در خارج از مسکو دستگیر شده‌اند، از جمله چهار مظنون در تیراندازی. بازرسان روسی گفتند که چهار مظنون در منطقه بریانسک که هم مرز با اوکراین است دستگیر شدند.

وزارت کشور روسیه بعداً گفت که چهار مرد مسلح مظنون همگی شهروندان خارجی بودند. مقامات روسیه این حمله را یک اقدام تروریستی توصیف کرده اند.

در اوایل روز، به نظر می رسید که سرویس امنیتی روسیه انگشت خود را به سمت کی‌یف نشانه رفته و گفته است که افراد مسلح هنگام تلاش برای عبور از اوکراین دستگیر شده اند. در بیانیه ای گفت آنها تماس هایی در طرف اوکراینی داشتند.

برخی از مقامات روسی همچنین گمانه زنی کردند که اوکراین، مسئول این حمله است. الکسی چپا، معاون اول کمیته دومای دولتی در امور بین‌الملل، گفت که این رویدادها به اوکراین مرتبط است.

حمله تروریستی مسکو؛ تعداد کشته‌شدگان به 133 نفر رسیده است
حمله تروریستی مسکو؛ تعداد کشته‌شدگان به ۱۳۳ نفر رسیده است

وزارت امور خارجه اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که مقامات روسی با هدف دامن زدن به تبلیغ ضد اوکراینی در جامعه روسیه و ایجاد شرایط برای تقویت بسیج شهروندان روسی در تجاوز جنایتکارانه به کشور ما، کی‌یف را متهم می‌کنند.

در همین حال، بر اساس بیانیه کمیته تحقیقات روسیه، تعداد کشته شدگان این حمله تا بعدازظهر شنبه به ۱۳۳ نفر افزایش یافت. پوتین روز یکشنبه را عزای عمومی اعلام کرد و به خانواده قربانیان این حمله تسلیت گفت. مقامات روسیه اعلام کردند که حداقل ۱۴۵ نفر زخمی شده اند که ۱۶ نفر در وضعیت بحرانی هستند. آندری وروبیوف، فرماندار منطقه مسکو گفت تعداد قربانیان حمله تروریستی به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

جامعه جهانی این حادثه را محکوم کرد و شورای امنیت سازمان ملل آن را یک حمله تروریستی شنیع و بزدلانه خواند.

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا گفت که بریتانیا حمله مرگبار را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می کند.

تیراندازی تالار شهر کروکوس مرگبارترین حمله در روسیه از زمان محاصره مدرسه بسلان در سال ۲۰۰۴ بود که در آن ۳۳۴ نفر از جمله ۱۸۶ کودک پس از دو روز اسارت توسط ستیزه جویان کشته شدند.

این سؤال مطرح خواهد شد که چرا به نظر می رسد پوتین هفته ها قبل از حمله هشدار ترور را رد کرده است.

حمله روز جمعه دو هفته پس از آن صورت گرفت که کشورهای غربی به رهبری آمریکا هشدارهای تروریستی صادر کرده و به شهروندان خود گفته بودند که در تجمعات عمومی در روسیه شرکت نکنند.

گروهی که مسئولیت این حمله مرگبار تروریستی را بر عهده گرفت، یکی از شاخه های وابسته به دولت اسلامی در افغانستان به نام دولت اسلامی استان خراسان یا ISKP بود.

به گفته مقامات آمریکایی، واشنگتن در ماه مارس اطلاعاتی مبنی بر برنامه ریزی ISKP برای حمله به مسکو جمع آوری کرده بود.

پوتین هشدارهای مارس سفارتخانه های غربی را تحریک آمیز خوانده بود.

اما آژانس دولتی تاس روز شنبه به نقل از یک منبع در سرویس های امنیتی روسیه اعتراف کرد که سرویس های امنیتی روسیه در واقع اطلاعاتی را از ایالات متحده در مورد یک حمله تروریستی احتمالی دریافت کرده اند.

سرویس های امنیتی روسیه قبلاً گفته بود که حمله ISKP به کنیسه مسکو را خنثی کرده است، گروهی که به دنبال ایجاد خلافت در سراسر افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان و ایران است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا