جدیدترین اخبارجهان

ایلان ماسک به دنبال فسخ معامله خرید توییتر است و بهانه‌جویی می‌کند

جدال ایلان ماسک در توییتر بر سر تصاحب آن

ایلان ماسک به دنبال فسخ معامله خرید توییتر است و بهانه‌جویی می‌کند

ایلان ماسک مدیرعامل شرکت تسلا وعده داد که با بدست گرفتن اختیار توییتر قادر خواهد بود ربات های اسپم آزار دهنده را از این شبکه اجتماعی پاک سازد. او اکنون بدون ارائه هیچ سند و مدرکی استدلال می‌کند که احتمالا تعداد زیادی از این حساب‌های غیر واقعی وجود داشته باشند که بتوانند بروی این معامله ی ۴۴ میلیارد دلاری تاثیر بگذارند.

به عقیده کارشناسان، تغییر نظر ناگهانی ثروتمندترین فرد جهان جز به عنوان ترفندی برای عقب نشینی موقت و یا مذاکره مجدد در مورد معامله ای که هزینه زیادی برای او در بر خواهد داشت، منطقی به نظر نمی رسد؛ هرچند چنین رقابت های شدیدی در خرید و ادغام شرکت‌ها، یعنی همان چیزی که بر سر خرید توییتر اتفاق افتاد، دور از ذهن نیست؛ کش مکش در یک گفتگوی علنی و غیر قابل پیش بینی دقیقا در همان پلتفرمی که ماسک می‌خواهد بخرد کم سابقه بود.

برایان کوین استادیار حقوق کالج بوستون می گوید: روز به روز بیشتر آشکار می شود که ایلان ماسک متوجه سنگینی مبلغ پیشنهادی خودش شده و به دنبال راهی است که به طور بالقوه از این معامله سر باز زند و یا قیمت پیشنهادی را کاهش دهد.

اوایل روز سه‌شنبه ماسک در توییتی عنوان کرد که نمی‌تواند این معامله را نهایی کند؛ مگر این که شرکت مدارکی را که اثبات می کند تنها کمتر از ۵ درصد از حساب‌های موجود در این پلتفرم جعلی و یا ربات‌های اسپم هستند، به صورت علنی منتشر کند. به دنبال این توییت پس از  توییت روز جمعه ماسک مبنی بر توقف معامله و انتظار برای دریافت جزئیات بیشتر بر سر موضوع ربات ها، سهام توییتر تقریباً ۱۰ درصد سقوط کرد و نظرات روز دوشنبه او در کنفرانس میامی نیز حاکی از آن بود که ماسک خواهان توییتر با قیمت پایین‌تری است.

به عقیده کارشناسان ماسک نمی‌تواند یک‌جانبه این معامله را متوقف کند، هرچند این موضوع هم باعث نمی شود که رفتار ماسک تغییر کند. اگر او از انجام معامله منصرف شود، ممکن است مجبور به پرداخت خسارت ۱ میلیارد دلاری شود.

ماسک همچنین روز دوشنبه بیشتر وقتش را در توییتر در حال گفت و گو با مدیر عامل این شرکت، پاراگ آگراوال (Parag Agrawal) سپری کرد. پاراگ آگراوال در توضیح تلاش شرکتش برای مقابله با ربات‌ها و اینکه چگونه تخمین می‌زند که تنها کمتر از ۵ درصد از حساب‌های توییتر جعلی هستند، چندین رشته توییت منتشر کرد. ماسک در یک توییت با یک ایموجی مدفوع پاسخ پاراگ آگراوال را داد.

توییتر سال هاست اطلاعات ربات های خود را به صورت تخمینی برای کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده فاش کرده است، در حالی که اخطار نیز می‌دهد که این تخمین ممکن است با واقعیت فاصله زیادی داشته باشد.

ماسک روز سه‌شنبه در توییت خود گفت: ۲۰ درصد اکانت‌های توییتر جعلی و اسپم هستند، در حالی که این تعداد می تواند بیش از  ۴ برابر نسبت به آنچه توییتر ادعا می‌کند، باشد؛ ادعای من بر اساس پرونده‌های توییتر در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده است.

وی افزود: دیروز مدیرعامل توییتر به طور علنی از ارائه مدرک مبنی بر ۵ درصدی بودن ربات ها و اسپم ها سر باز زد. تا زمانی که او این مدارک را ارائه نکند، این معامله نمی تواند به سرانجام برسد.

کوین گفت هیچ یک از این حرف ها منطقی نیست. او ادامه داد، نه تنها توییتر سال‌ها عدم قطعیت تخمین‌های خود را فاش کرده است، بلکه شرکت به ماسک این فرصت را داد تا بررسی‌های لازم را انجام داده و قبل از خرید اطمینان حاصل کرده و تحقیق کند.» ماسک این پیشنهاد را نپذیرفت.

توییتر از اظهار نظر خودداری کرد. این شرکت در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ارسال شد، اظهار داشت: حاظر است که معامله را با قیمت و شرایط توافق‌شده در اسرع وقت انجام دهد.

شک و تردید در مورد ادغام دو شرکت مسئله جدیدی نیست. گاهی اوقات خریداران مستعد به دنبال شرایط تغییر یافته ای هستند که می تواند آنها را از معامله خارج کند.

می توان گفت همه گیری کرونا بود که باعث شد فروشگاه فرانسوی لوازم لوکس LVMH، شرکت مادر لویی ویتون و سایر برندهای لوکس، اعلام کند که از خرید سهام جواهرساز آمریکایی تیفانی اند کو (Tiffany & Co) در سال ۲۰۲۰ منصرف شده است. به همین دلیل تیفانی به دادگاه شکایت و LVMH را مجبور به عقب نشینی کرد. در آخر جواهرساز مشهور با کاهش قیمت خرید موافقت کرد.

قرارداد فروش توییتر به ماسک این اجازه را می دهد تا در صورت وجود ( تغییرات منفی و نامطلوب مادی) در شرکت، از معامله خارج شود؛ یعنی تغییراتی که بر شرایط تجاری یا مالی توییتر تأثیر منفی بگذارد.

چستر اسپات، استاد مالی دانشگاه کارنگی ملون و اقتصاددان ارشد سابق کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا گفت ماسک می‌تواند ادعا کند که توییتر اطلاعات غلطی درباره شمار ربات‌های اسپم به او داده است.

او گفت که حتی اگر این بهانه کافی نباشد، می تواند به عنوان یک تاکتیک مذاکره استفاده شود. اسپات افزود: تغییرات نامطلوب مادی اغلب کلید شانس شما برای مذاکره مجدد در مورد معامله است.

قبل از اینکه ماسک مبلغ پیشنهادی خود را بگوید، سهام توییتر به زیر قیمت معاملاتی خود کاهش یافت. در همین مدت سهام تسلا نیز کاهش یافت که بر توانایی ماسک برای جمع آوری پول برای خرید توییتر تأثیر گذاشت.

اسپات ادامه داد: کلیه رشته توئیت های ماسک احتمالاً از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا مورد بررسی قرار می گیرد تا مطمئن شوند که طرف های معامله اظهارات نادرست و یا فریبکارانه ای نداشته باشند. وی افزود: کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نمی خواهد شاهد دستکاری در بازارهای عمومی باشد. نقش آنها تلاش برای رسیدن به این اطمینان است که سرمایه گذاران به یک معامله منصفانه دست پیدا کنند و مطمئن شوند که اطلاعات موجود دقیق هستند.

اسپات گفت: با این حال ماسک اظهارات خود را آشکارا بیان کرده ولی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا بیشتر به ابعاد پنهان یک معامله توجه دارد تا اظهارات طرفین.

درست یا غلط، آخرین شکایت ماسک در مورد تعداد ربات‌های توییتر که مدت‌هاست به دلیل عدم شفافیت در شمار ربات‌هایش با انتقاداتی روبرو بوده، توییتر را به درد سر انداخته است. پس از افشاگری‌ها پیرامون استفاده از شبکه ‌های اجتماعی برای مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده توسط روسیه در سال ۲۰۱۶، گروهی به رهبری امیلیو فرارا محقق دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در سال ۲۰۱۷ تخمین زدند که بین ۹ تا ۱۵ درصد از حساب‌های فعال انگلیسی‌زبان توییتر، ربات‌ها هستند.

اندکی بعد توییتر در یک پست وبلاگی شاکی بود که چنین تحقیقاتی اغلب نادرست و از نظر سیستماتیک ناقص هستند. فرارا گفت که توییتر به این مسئله اهمیتی نمی دهد و در مقایسه با همتایان خود مانند فیس‌بوک بی تفاوت برخورد می کند.

مشکل وجود ربات ها برای ماسک، به عنوان یکی از فعال ترین کاربران مشهور توییتر، که کلاهبرداران اغلب با نام و شهرت او با ایجاد حساب های جعلی به نام ماسک، ارز های دیجیتال تبلیغ می کنند، کاملا ثابت شده است. اینگونه به نظر می‌رسد که ماسک معتقد است چنین ربات‌هایی برای دیگر کاربران توییتر و نیز تبلیغ‌کنندگانی که بر اساس تعداد افراد و حساب های واقعی اقدام به تبلیغ در این پلتفرم کرده و انتظار دارند با این تبلیغ به هدفشان برسند ، مشکل ساز خواهند بود.

ماسک روز سه‌شنبه در توییتی گفت: توئیتر ادعا می‌کند که ۹۵ درصد از کاربران فعال روزانه، کاربر های واقعی و منحصربه‌فرد هستند. آیا کسی چنین چیزی حس کرده؟

ایلان ماسک روز دوشنبه به صورت تخمینی اظهار داشت که حداقل ۲۰ درصد از ۲۲۹ میلیون حساب توییتر، ربات های اسپم هستند، درصدی که او گفت نتیجه ارزیابی هایش بود. در همان زمان، در کنفرانس All In Summit بود که ماسک به صورت تلویحی اما کاملا قاطع اعلام کرد که قصد دارد کمتر از ۴۴ میلیارد دلاری که ماه گذشته با آن موافقت کرده بود، برای توییتر بپردازد.

دان آیوز، تحلیلگر کارگزاری Wedbush Securities که هم بر روی توییتر و هم تسلا کار تحقیقاتی انجام می دهد، در یادداشتی گفت: احتمال نهایی شدن این معامله در حال حاظر بعید به نظر می رسد. برآورد او به این گونه است که ماسک به احتمال بالای ۶۰ درصد از معامله خارج شده و ۱ میلیارد دلار خسارت بپردازد.

پیشنهاد ماسک برای خرید توییتر به قیمت ۵۴.۲۰ دلار به ازای هر سهم در ۱۴ آوریل منتشر شد. سهام توییتر روز سه شنبه با ۲.۵ درصد افزایش به ۳۸.۳۲ دلار رسید.

آگراوال در توییت های روز دوشنبه اش اذعان کرد که توییتر در افزایش تعداد ربات ها بی تقصیر نیست. او بیان کرد که این شرکت در هر سه ماهه به طور تقریبی کمتر از ۵% اسپم می سازد. آگراوال می‌نویسد: برآورد ما بر اساس بررسی‌های انسانی متعدد از هزاران حساب است که به‌طور تصادفی و به طور مداوم در طول زمان انجام شده‌اند.

او نوشت: برآوردهای سال جاری در هر ۳ ماه حاکی از آن بود که این تولید اسپم زیر ۵ درصد است. این مقدار درصد خطا در برآوردها برای گزارشات ۳ ماهه شرکت، به ما اعتماد به نفس می دهد.

ایلان ماسک به دنبال فسخ معامله خرید توییتر است و بهانه‌جویی می‌کند
ایلان ماسک به دنبال فسخ معامله خرید توییتر است و بهانه‌جویی می‌کند

فسخ معامله توییتر  خرید ایلان ماسک    فسخ معامله توییتر  خرید ایلان ماسک  ربات های اسپم توییتر   فسخ معامله توییتر  خرید ایلان ماسک   فسخ معامله توییتر خرید ایلان ماسک  فسخ معامله توییتر  خرید ایلان ماسک  ربات های اسپم توییتر

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا