ایرانجدیدترین اخبار

نرگس محمدی: هرچه بیشتر ما را سرکوب کنند، قوی‌تر می شویم

نرگس محمدی در سالگرد مهسا می‌گوید هر چه بیشتر ما را محدود کنند، بیشتر قوی می شویم

نرگس محمدی در سالگرد مهسا:هرچه بیشتر ما را سرکوب کنند، قوی تر می شویم

من و همبندانم یک روز عصر در بند زنان زندان اوین تهران جمع شده بودیم که گزارش تلویزیونی، قتل مهسا امینی را دیدیم.

نرگس محمدی در سالگرد مهسا:هرچه بیشتر ما را سرکوب کنند، قوی تر می شویم
نرگس محمدی در سالگرد مهسا:هرچه بیشتر ما را سرکوب کنند، قوی تر می شویم

در بخش زنان، ما پر از اندوه و خشم بودیم، ما از تماس‌های تلفنی کوتاه خود برای جمع آوری اطلاعات استفاده کردیم، شب، جلساتی را برای تبادل اخباری که شنیده بودیم برگزار نمودیم.

ما در داخل گیر کرده بودیم، اما هر کاری از دستمان بر می آمد انجام دادیم تا صدایمان را علیه رژیم بلند کنیم، خشم چند هفته بعد به اوج خود رسید، زمانی که آتش سوزی بخشی از اوین را در ۱۵ اکتبر فرا گرفت، ما در میان تیراندازی نیروهای امنیتی، انفجار و شعله های آتش شعار مرگ بر جمهوری اسلامی سر دادیم.

حداقل هشت نفر کشته شدند، هزاران نفر از معترضان به قتل خانم مهسا امینی در ماه‌های بعد دستگیر شدند، با نزدیک شدن به سالگرد قیام، رهبران رژیم ایران سخت تلاش کردند تا مخالفان را سرکوب کنند.

من از سال ۲۰۱۲ سه بار به دلیل فعالیتم به عنوان مدافع حقوق بشر در اوین زندانی شده‌ام، اما هرگز به اندازه پنج ماه گذشته در بند زنان، زندانی ندیده‌ام، سایر بخش های زنان نیز پر شده است.

از طریق دوستانی که در زندان قرچک در جنوب شرق تهران بودند، از حدود ۱۴۰۰ زندانی جدید مطلع شدم که در آنجا نگهداری می‌شوند، زنان دیگری نیز به بند های فوق امنیتی از جمله بند ۲۰۹ اوین که توسط وزارت اطلاعات اداره می شود، فرستاده شده‌اند.

یکی از زندانی‌هایی که از زندان عادل‌آباد شیراز به زندان اوین منتقل شده بود، از میان صدها زندانی جدید زندان عادل‌آباد، اظهار کرد: چیزی که حکومت ممکن است درک نکند، این است که هر چه بیشتر ما را محدود کنند، ما بیشتر قوی خواهیم شد.

روحیه بین زندانیان جدید به شدت افزایش یافت، برخی از آنها با عجیب‌ترین سادگی در مورد نوشتن وصیت‌نامه‌های خود قبل از خروج به خیابان‌ها برای اعتراض و تقاضای تغییر صحبت کردند. همه آنها بدون درنظر گرفتن احتمال دستگیری، یک هدف واحد داشتند، سقوط نظام جمهوری اسلامی.

در ماه‌های اخیر، با بسیاری از زندانیان زن ملاقات کردم که مورد ضرب و شتم و کبودی قرار گرفته بودند، استخوان‌هایشان شکسته و مورد تجاوز جنسی قرار گرفته بودند.

من تمام تلاش خود را برای مستندسازی و به اشتراک گذاری آن اطلاعات انجام دادم، با این حال، ما همچنان صدای خود را بلند می‌کنیم، ما در پی اخبار تظاهرات گسترده، کشتار خیابانی و اعدام، بیانیه‌هایی صادر و جلسات عمومی و تحصن برگزار کردیم.

نهادهای امنیتی و قضایی با قطع تماس تلفنی و ملاقات هفتگی ما با خانواده و یا تشکیل پرونده های جدید قضایی علیه ما سعی در ارعاب و ساکت کردن ما داشتند.نرگس محمدی در سالگرد مهسا

در هفت ماه گذشته، شش پرونده جنایی جدید در مورد فعالیتهای حقوق بشری من در زندان باز کردند و دو سال و سه ماه به محکومیت من اضافه نمودند که اکنون ۱۰ سال و ۹ ماه است.

من از ۳۲ سال پیش، در دوران دانشجویی، تبلیغات را در ایران آغاز کردم، هدف من در آن زمان مبارزه با استبداد مذهبی بود که در کنار سنت و آداب و رسوم اجتماعی به سرکوب عمیق زنان و دختران در این کشور منجر شده است.

هنوز هدفم همین است و اکنون با دیدن تلاش های نوآورانه زنان و دختران جوان در این جنبش انقلابی، احساس می کنم رویاها و اهداف فمینیستی من به تحقق نزدیکتر شده است.نرگس محمدی در سالگرد مهسا

زنان و دختران به عنوان پیشتازان این قیام ظاهر شدند و شجاعت و مقاومت بسیار زیادی را حتی در مواجهه با تشدید خصومت و تجاوز از سوی رژیم استبدادی مذهبی از خود نشان دادند.

نرگس محمدی در سالگرد مهسا:هرچه بیشتر ما را سرکوب کنند، قوی تر می شویم
نرگس محمدی در سالگرد مهسا:هرچه بیشتر ما را سرکوب کنند، قوی تر می شویم

در گذشته، قبل از فوت خانم مهسا امینی، گزارش هایی از تجاوزات جنسی علیه زنان در زندان های زنان شنیده بودم، اما هرگز شخصا شاهد این همه ضرب و شتم و جراحات مرگبار نبودم و با داستان های تجاوز و آزار جنسی مواجه نشده بودم.

به نظر می‌آید که رژیم با هدف، اقدام به تبلیغ و ارتقاء فرهنگ خشونت علیه زنان می‌کند، اما با این حال نمی‌تواند زنان را ترسانده یا کنترل کند. زنان تصمیم دارند تسلیم نشوند و اراده‌ ما برای زنده ماندن، سودمندی‌مان چه در داخل زندان و چه در خارج از آن همچنان پایدار است.

سرکوب خشونت آمیز و وحشیانه حکومت ممکن است گاهی مردم را از خیابانها دور کند، اما مبارزه ما تا روزی ادامه خواهد داشت که نور تاریکی را فرا گیرد و خورشید آزادی مردم ایران را در آغوش بگیرد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا