جدیدترین اخباردولت فدرالکانادا

اتاوا پیام اخوان را در پرونده سرنگونی پرواز PS752 به‌عنوان مشاور ارشد امور خارجه کانادا برگزید

اتاوا پیام اخوان را در پرونده سرنگونی پرواز PS752 به‌عنوان مشاور ارشد امور خارجه کانادا برگزید

اتاوا پیام اخوان را در پرونده سرنگونی پرواز PS752 بعنوان مشاور ارشد امور خارجه کانادا برگزید

دولت فدرال یک کارشناس حقوقی را به‌عنوان مشاور ارشد امور خارجه کانادا در پرونده سرنگونی هواپیمای مسافربری در ایران که به کشته شدن ۱۷۶ نفر منجر شد، انتخاب کرد.

اتاوا پیام اخوان را در پرونده سرنگونی پرواز PS752 بعنوان مشاور ارشد امور خارجه کانادا برگزید
اتاوا پیام اخوان پرونده سرنگونی پرواز PS752 بعنوان مشاور ارشد امور خارجه کانادا برگزید

به گزارش تهرانتو نیوز ؛

دولت در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که پیام اخوان محقق ارشد کالج مسی و استاد برجسته مهمان در دانشگاه تورنتو در مورد تمام مسائل مربوط به پرواز PS752 خط هوایی بین‌المللی اوکراین مشاور دولت خواهد بود.

وزیر امور خارجه، مارک گارنو می‌گوید اخوان به آماده‌سازی تیم حقوقی امور جهانی وزارت خارجه کانادا برای مذاکرات پیش رو با ایران در مورد غرامت‌ها و سایر اقدامات احتمالی کمک خواهد کرد.

پنجاه‌وپنج شهروند و ۳۰ نفر مقیم دائمی کانادا در میان کشته‌شدگان پرواز سرنگون‌شده توسط موشک زمین به هوای ایران بودند که دقایقی پس از برخاستن از تهران در ۸ ژانویه ۲۰۲۰ سقوط کرد.

اخوان اولین مشاور حقوقی دفتر دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی یوگسلاوی سابق بود که با سازمان ملل در بوسنی، کامبوج، گواتمالا، رواندا و تیمور شرقی نیز همکاری کرده است.

دولت می‌گوید که کانادا به پیگیری شفافیت، پاسخگویی و عدالت برای قربانیان این حادثه غم‌انگیز و خانواده‌های عزادار آن‌ها و همه کانادایی‌ها متعهد است.

مارک گارنو در کنفرانس مطبوعاتی در آخرین ساعت روز جمعه گفت، «باکمال خشنودی ورود پروفسور پیام اخوان را به امور خارجه کانادا خوش‌آمد می‌گویم.»

«دانش و تخصص غنی او موجب تحکیم و تقویت تلاش‌های مداوم وزارت خارجه برای پاسخگو نگه‌داشتن ایران در مورد سرنگونی پرواز PS752 و پیگیری عدالت و شفافیت برای خانواده خواهد بود.»

روز پنج‌شنبه، دادگاهی در انتاریو طی صدور حکمی سرنگونی هواپیما توسط نیروی سپاه پاسداران ایران را  اقدام تروریستی عمدی دانست.

صدور حکم توسط ادوارد بلوبابا، قاضی دیوان عالی انتاریو راه را برای بستگان و خانواده کشته‌شدگان که به دنبال غرامت از این کشور هستند هموار می‌کند. 

حکم صادره او بر مبنای توازن احتمالات اصابت موشک‌ها به هواپیما را ناشی از شلیک عمدی در زمان عدم وجود درگیری مسلحانه در منطقه دانست.

بر این اساس او شلیک عمدی به هواپیما در این شرایط را مصداق اقدام تروریستی دانست که مصونیت ایران در مقابل دادرسی مدنی را باطل می‌کند.

در حکم صادره آمده است که، درعین‌حال که قانون مصونیت دولت از دولت‌های خارجی در مقابل دعوی‌های حقوقی محافظت می‌کند، قانون عدالت برای قربانیان تروریسم در پرونده‌هایی که تلفات و زیان‌های تحمیل‌شده در اثر فعالیت تروریستی ایجادشده باشد دولت‌ها را از قانون مصونیت مستثنا می‌کند.

این دادخواهی، سال گذشته توسط چهار نفر از کسانی که عزیزان خود را در حمله موشکی ازدست‌داده بودند، ثبت‌شده بود.

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا