ایرانجدیدترین اخبار

جریمه تخلف رانندگی در ایران سه برابر می‌شود

رئیس سابق فراجا اعلام کرد که کمیسیون اصل ۹۰ در پیگیری از پلیس و سایر دستگاه‌ها برای افزایش سه برابری مبلغ جریمه‌های رانندگی است

جریمه تخلف رانندگی در ایران سه برابر می‌شود

کمال هادیانفر، رئیس پلیس سابق راهور فراجا در روز تغییر سمت خود، خبر افزایش سه برابری جریمه تخلف رانندگی را بر اساس ایده پلیس در سال ۱۴۰۳ اعلام کرد.

جریمه تخلف رانندگی در ایران سه برابر می‌شود
جریمه تخلف رانندگی در ایران سه برابر می‌شود

هادیانفر در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا در روز ۱۷ دی، جزئیات پیشنهاد افزایش مبلغ جریمه تخلف رانندگی را اعلام کرد.

این اطلاعات به نظر می‌رسد پیش از کنار رفتن از سمت وی انتشار یافته است. به گفته او، برابر قوانین و مقررات، چهار دستگاه شامل پلیس، وزارت دادگستری، وزارت کشور و وزارت راه باید هر سه سال درباره جریمه‌ها تصمیم‌گیری و در مبالغ آن بازنگری کنند.

این مقام انتظامی وضعیت اقتصادی کشور و شیوع ویروس کرونا را به عنوان دلیل اصلی برای تعویق اجرای مصوبه اصلاح مبلغ جریمه تخلف‌های رانندگی اعلام کرد. این شرایط به گونه‌ای موثر بودند که پلیس تصمیم گرفته است تا پیشنهاد جدیدی در این زمینه به دولت ارائه ندهد.

رئیس سابق پلیس راهور فراجا یادآور شد که به دلیل این تاخیر، کمیسیون اصل ۹۰ از پلیس و دستگاه‌های دیگر پیگیری کرده و جلسات تعیین جریمه‌های جدید با حضور دستگاه‌های مختلف برگزار شده است.

به گفته کمال هادیانفر، در روزهایی که طرح اعضای جلسه بر افزایش شش برابری مبلغ جریمه‌های رانندگی تاکید داشت، نظر پلیس راهور فراجا به افزایش متوسط حدود ۳.۱ برابری جریمه‌های کنونی رسید. این تصمیم همچنین باعث یکسان‌ شدن مبلغ جریمه رانندگی در تمامی نقاط ایران شده است.

پیش‌تر، میزان جریمه تخلفات رانندگی بسته به مکان محل تخلف، یعنی شهرهای بزرگ، شهرهای کوچک و روستاها، متغیر بود. اما با اجرای طرح جدید، تمامی جریمه‌ها با مبلغ ثابتی در همه نقاط ایران اعمال می‌شوند.

جریمه تخلف رانندگی در ایران سه برابر می‌شود
جریمه تخلف رانندگی در ایران سه برابر می‌شود

کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا، زمان اجرایی شدن طرح افزایش ۳ برابری مبلغ جرایم رانندگی را به تصویب هیئت دولت وابسته دانست. او اظهار کرد که به‌ محض تصویب این طرح، مبالغ جدید ابلاغ خواهد شد.

سخنان رئیس سابق پلیس راهور فراجا در روزی منتشر شد که بر اساس حکم احمدرضا رادان، فرمانده کل فراجا، تیمور حسینی که پیش‌تر به عنوان جانشین فرمانده پلیس راهور فراجا خدمت می‌کرد، به عنوان جایگزین کمال هادیانفر منصوب شد.

تیمور حسینی، جانشین پلیس راهور فراجا و حامی طرح افزایش جریمه تخلفات رانندگی، در اردیبهشت ۱۴۰۲ اعلام کرد که می‌بایست مبلغ جریمه هفت تخلف پرتکرار و خطرآفرین دوبرابر شود. این تخلفات شامل سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ، و مخدوشی پلاک می‌شوند. حسینی معتقد است که افزایش مبلغ جریمه این تخلفات به بیش از یک میلیون تومان، می‌تواند به کاهش تخلفات و افزایش ایمنی در جاده‌ها کمک کند.

این افزایش مبلغ جریمه تا محدوده یک میلیون تومان بیش از درصد ادعایی رئیس تازه‌منصوب‌شده پلیس راهور است.

اول آذرماه، احمدرضا رادان، فرمانده کل فراجا، از دولت درخواست کرد با افزایش جریمه تخلف رانندگی، به کاهش سوانح، به‌ویژه حوادثی که منجر به فوت و نقص عضو می‌شوند، کمک کند. رادان مدعی شد بخش زیادی از سوانح رانندگی به تخلف شش تا هفت درصد از رانندگان مربوط می‌شود. این افراد باید هزینه کارشان را پرداخت کنند و به همین دلیل است که از دولت تقاضا داریم اقدام لازم در راستای بالا بردن هزینه تخلف رانندگی را انجام دهد.

جریمه تخلف رانندگی در ایران سه برابر می‌شود
جریمه تخلف رانندگی در ایران سه برابر می‌شود

وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی اعلام کرد که او با حمایت از این طرح، دولت موافق افزایش مبالغ جریمه تخلف رانندگی است. وی تأکید داشت که جریمه باید به گونه‌ای باشد که بازدارندگی مؤثری داشته باشد. در حالی که مبالغ کنونی در جریمه تخلفات رانندگی توان بازدارندگی از تکرار تخلفات را ندارند.

در جدول جریمه‌های فعلی، بالاترین جریمه برای رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روان‌گردان در زمان رانندگی به مبلغ ۴۲۰ هزار تومان است.

تخلفات تجاوز از سرعت مجاز و سبقت غیرمجاز، که جریمه آن در کلان‌شهرها به مبلغ ۲۱۰ هزار تومان و در سایر شهرها ۱۸۹ هزار تومان می‌باشد، به عنوان پرتکرارترین تخلفات رانندگان در ایران شناخته می‌شوند.

استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی با جریمه ۱۰۵ هزار تومان در کلان‌شهرها و ۸۴ هزار تومان در سایر شهرها یکی از تخلفات پرتکرار رانندگی است. این جریمه، در صورت تصویب مبالغ جدید، ممکن است به بیش از ۳۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کند.

با این حال، از نظر کارشناسان، ادعای ایجاد بازدارندگی از طریق افزایش مبلغ جریمه‌های رانندگی با آمار عوامل موثر بر تصادف در ایران همخوانی ندارد. در کل، ۷۱ درصد از علل تصادف در ایران به استاندارد نبودن خودروهای تولید داخل و مشکلات جاده‌ها نسبت داده شده است. بنابراین، تنها افزایش مبلغ جریمه به تنهایی به کاهش نرخ سوانح رانندگی در ایران کمک مؤثری نخواهد کرد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا