جدیدترین اخباردولت فدرالکانادا

سرنوشت اعضای خانواده داعشی‌های کانادایی در سوریه چه خواهد شد؟

آیا مردان کانادایی از سوریه باز می‌گردند؟ ترودو: آنها را به دقت زیر نظر داریم

سرنوشت اعضای خانواده داعشی های کانادایی در سوریه چه خواهد شد؟

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا گفت که دولت وی هنوز در رابطه با پذیرش حکم دادگاه فدرال برای بازگرداندن مردان کانادایی زندانی در شمال شرق سوریه تصمیم نگرفته است. این افراد با وجود اینکه مظنون به پیوستن به داعش در طول جنگ داخلی سوریه هستند، اما تاکنون اتهامی برای هیچکدام از آنها مطرح نشده است.

نخست وزیر ترودو روز دوشنبه در جریان بازدید از یک فناوری کوانتومی در جمع خبرنگاران گفت: «ما با دقت آنها را زیر نظر داریم، بدیهی است اطمینان از ایمنی و امنیت کانادایی ها همیشه اولویت ما بوده و می‌باشد.»

چهار مرد کانادایی در پرونده‌ای موسوم به «عزیزان خود را به خانه بیاورید» یا BOLOH از دولت فدرال خواستار بازگشت به کانادا شده‌اند.

این پرونده برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ تشکیل شد و در ابتدا شامل ۶ زن و ۱۳ کودک که تمامی آنها سالهای سال در اردوگاه‌های سوریه زندانی بودند می‌شد.

هفته گذشته، دولت کانادا دستور بازگشت این ۱۹ زن و کودک را در «مدت زمانی مورد توافق دوجانبه» صادر کرد، اما با بازگشت مردان گرفتار در سوریه موافقت نکرد.

اما هنری براون قاضی دادگاه فدرال، یک روز بعد از آن نسبت به بازگشت مردان کانادایی از سوریه نیز حکم داد.

 در یک حکم ۸۵ صفحه‌ای آمده است: بر اساس شواهد ارائه شده به دادگاه، شرایط مردان کانادایی دربند در سوریه نیز حتی از شرایط زنان و کودکان کانادایی که به تازگی با بازگشت آنها موافقت شده وخیم‌تر است.

وکیل لارنس گرینسپون (Lawrence Greenspon) که وکالت سه نفر از این چهار مرد را بر عهده دارد در این رابطه گفت: «در برخی موارد، وزارت امور خارجه کانادا از سال ۲۰۱۹ مدرکی مبنی بر اثبات زندگی به خانواده‌ها ارائه نکرده است.»

وی افزود: آیا می شود با اطمینان گفت این چهار مرد هنوز زنده هستند؟ من نمی دانم فقط امیدوارم بتوانند به (خانه خود) به کانادا بازگردند.

لتا تایلر (Letta Tayler)، معاون بخش بحران و درگیری دیده‌بان حقوق بشر، این تصمیم را “بالقوه راهگشا” دانست و گفت: «این اولین حکم دادگاهی است که من از آن مطلع هستم و به صراحت به دولت دستور می دهد که این مردان را بازگرداند.»

دو سال پیش، سازمان ملل متحد از ۵۷ کشور خواست تا شهروندان‌شان را از سوریه به کشورهای خودشان بازگردانند، زیرا بیش از ۶۰۰۰۰ زندانی خارجی در اردوگاه‌های ال هول (Al Hol) و الروژ (Al Roj) به سر می‌برند. از آن زمان تاکنون بیش از ۲۰۰۰۰ نفر از این زندانیان به کشورهای مختلف بازگردانده شده‌اند.

اما کانادا از سال ۲۰۲۱ تاکنون فقط ۳ زن و ۴ کودک را به کشور بازگردانده است.

در بین مردان زندانی، تاکنون فقط آمریکا و ایتالیا شهروندانشان را از سوریه به کشور بازگردانده اند اما تایلر معتقد است که حکم دادگاه فدرال می تواند سایر کشورها را نیز از این نظر تحت تأثیر قرار دهد.

سیاستی که مادران را از فرزندانشان جدا می‌کند

دیده بان حقوق بشر همچنین نگران وضعیت ۲۰ کانادایی است که به علت نداشتن اسناد مورد نیاز مشمول پرونده موسوم به BOLOH نمی شوند.

این گروه شامل ۲ مرد، یک زن و ۱۷ کودک هستند.

ده نفر از این افراد فرزندان پدران کانادایی هستند که در خارج از کشور فوت کرده‌اند و مادران آنها کانادایی نیستند.

به گفته  تایلر وزارت امور خارجه کانادا طی نامه‌ای به این مادران، به آنها اعلام کرده که فقط فرزندانشان واجد شرایط برگشت به کانادا هستند و مادرانشان این مجوز را ندارند.

وی افزود: این کار مادران را در موقعیتی غیرقابل دفاع قرار می دهد و این انتخاب وحشتناک را به آنها می دهد که برای ساختن آینده، مجبور به قطع رابطه با فرزندان خود شوند.

کانادا می گوید که در تمام تصمیمات خود بهترین منافع کودک را در نظر می گیرد و معتقد است که وحدت خانواده باید در هر زمان ممکن حفظ شود.

بر اساس جدیدترین گزارش دیده بان حقوق بشر، تاکنون صدها نفر در اردوگاه ها و زندان های سوریه بر اثر سوء تغذیه، بیماری و خشونت توسط افراط گرایان جان خود را از دست داده‌اند. کودکان نیز یا در این شرایط می میرند و یا قربانی شکارچیان جنسی می شوند.

تایلر خاطر نشان کرد: من مطمئن هستم که دولت نخست وزیر جاستین ترودو نمی‌خواهد خون یک مرد، زن یا کودک کانادایی روی دستان او باشد.  

از دو سال پیش که پرونده BOLOH در دادگاه فدرال تشکیل شد تاکنون زندگی حداقل ۴۳ کانادایی، که ۳۰ نفر از آنها کودک هستند معلق است و همچنان دولت کانادا می گوید در فکر انجام اقداماتی برای آنها است. سرنوشت اعضای خانواده داعشی های کانادایی در سوریه  سرنوشت اعضای خانواده داعشی های کانادایی در سوریه 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا