جدیدترین اخبارجهان

گزارش سازمان ملل می گوید روسیه اسرای اوکراینی را اعدام کرده است

سازمان ملل گزارشی توهین آمیز درباره رفتار نیروهای ولادیمیر پوتین در شرق اوکراین منتشر کرد

گزارش سازمان ملل می گوید روسیه اسرای اوکراینی را اعدام کرده است

بر اساس گزارش های دریافتی توسط دیده بان حقوق بشر سازمان ملل، روسیه ممکن است بیش از ۳۰ اسیر جنگی اوکراینی را که اخیراً اسیر شده بودند در ماه های زمستان اعدام کرده باشد.

گزارش سازمان ملل می گوید روسیه اسرای اوکراینی را اعدام کرده است
گزارش سازمان ملل می گوید روسیه اسرای اوکراینی را اعدام کرده است

در آخرین گزارش سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در اوکراین که روز سه شنبه منتشر شد، آمده است که دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل سه مورد از این حوادث را تأیید کرد که در آن نظامیان روسی هفت سرباز اوکراینی را در حین جنگ اعدام کردند.

از دسامبر تا فوریه، زمانی که نیروهای متجاوز روسیه ولادیمیر پوتین به سرعت در آودیوکا، در منطقه دونتسک پیشروی می کردند و تلاش می کردند روبوتینه در منطقه زاپوریژژیا را بازپس بگیرند، ده ها فیلم اعدام در رسانه های اجتماعی منتشر شد.

در هشت مورد از موارد گزارش شده، فیلم‌ها نشان می‌دهد که نظامیان روسی اسرای اوکراینی را که سلاح‌های خود را زمین گذاشته بودند می‌کشند یا از دیگر اسرای اسیر اوکراینی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

در این گزارش آمده است از ۲۹ فوریه ۲۰۲۴، دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر اطلاعات تأییدکننده یکی از ویدیوها را به دست آورده بود. در آن ویدئو، به نظر می‌رسد که گروهی از سربازان مسلح روسی ۱۵ تا ۲۰ متر پشت سر سه نظامی اوکراینی ایستاده‌اند که دست‌هایشان را پشت سرشان زانو زده‌اند. پس از چند ثانیه دود از سلاح های سربازان روسی ظاهر می شود و نظامیان اوکراینی روی زمین می افتند.

بر اساس این گزارش، سپس یکی از سربازان مسلح به اجساد نزدیک می شود و به سمت یکی از سربازانی که روی زمین افتاده بود تیراندازی می کند.

گزارش سازمان ملل می گوید روسیه اسرای اوکراینی را اعدام کرده است
گزارش سازمان ملل می گوید روسیه اسرای اوکراینی را اعدام کرده است

روسیه همچنین ۶۰ اسیر جنگی اوکراینی را در زمستان آزاد کرد. یکی از آنها به دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر تأیید کرد که حادثه نشان داده شده در ویدئو در دسامبر ۲۰۲۳ در نزدیکی روبوتینه رخ داد و سربازان کشته شده از یگان وی بودند.

در حادثه ای دیگر، سه اسیر جنگی اوکراینی که توسط نیروهای روسی اسیر شده بودند، در ابتدای ژانویه ۲۰۲۴ در زاپوریژژیا اعدام شدند.

به گفته یک شاهد، دو سرباز اوکراینی پس از تسلیم در محل اعدام شدند. در این گزارش آمده است که سربازان روسی سومین اسیر جنگی اوکراینی را که بر اثر مین مجروح شده بود، کشته اند.

اسرای آزاد شده همچنین به سازمان ملل گفتند که نیروهای روسیه آنها را در اسارت شکنجه کرده اند.

در یک مورد گزارش سازمان ملل، یک اسیر اوکراینی توصیف کرد که در نوامبر ۲۰۲۳ توسط نیروهای مسلح روسیه در منطقه زاپوریژژیا دستگیر شد و به یک آلونک در یک خانه خصوصی منتقل شد، جایی که سه سرباز روسی او را بازجویی و شکنجه کردند تا اطلاعات نظامی را استخراج کنند. می گوید عاملان با لگدهایی به صورت و تنه وی به حدی که دنده هایش شکسته شد، با کیسه پلاستیکی خفه و تهدید به اعدام و بریدن گوش وی در حالی که چاقو را بر روی آن فشار می دادند، کردند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، ۳۹ نفر از ۶۰ اسیر جنگی همچنین توضیح داده‌اند که در طول بازداشت خود مورد خشونت جنسی قرار گرفته‌اند، از جمله تلاش برای تجاوز جنسی، تهدید به تجاوز جنسی و اخته کردن، ضرب و شتم یا استفاده از شوک الکتریکی به اندام‌های تناسلی، و برهنگی اجباری مکرر از جمله در بازجویی‌ها و بررسی خالکوبی‌ها.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا