جدیدترین اخبارجهان

حمله موشکی روسیه به کی‌یف

نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که ۳۱ موشک پرتاب شده توسط روسیه در شبانه روز به کی‌یف را رهگیری کرده است

حمله موشکی روسیه به کی‌یف

مقامات گفتند که حداقل ۱۷ نفر از جمله یک کودک بر اثر ریزش آوار زخمی شدند که چهار نفر از آنها در بیمارستان بستری هستند. این بزرگترین حمله روسیه در چند هفته اخیر است و به دنبال قول مسکو برای انتقام از حملات اخیر اوکراین به مناطق مرزی این کشور است. این حمله باعث شد که زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، درخواست خود برای کمک نظامی بیشتر از متحدان غربی را تجدید کند.

حمله موشکی روسیه به کی‌یف
حمله موشکی روسیه به کی‌یف

آلارم ابتدا در ساعت ۰۳:۰۰ به وقت محلی با هشدار تهدید موشک بالستیک به صدا درآمد. اولین انفجارها دو ساعت بعد شنیده شد. سرهی پوپکو، رئیس اداره نظامی شهر در تلگرام گفت که آوار در نواحی پودیلسکی، شوچنکیفسکی و سویاتوشین سقوط کرده و باعث آتش‌سوزی در سقف یک ترانسفورماتور برق، چندین ساختمان مسکونی و خودرو شده است.

پوپکو گفت در نتیجه عملیات رزمی موفقیت آمیز، همه موشک های دشمن بر فراز کی‌یف و در نزدیکی های پایتخت ساقط شدند. در این مرحله مشخص نیست روسیه چه هدفی را هدف قرار داده است. در یکی از مناطق مسکونی کی‌یف، لوکیانیوکا، این حمله یک دهانه بزرگ و گرد در خیابان ایجاد کرد. انفجار و موج شوک، شیشه ها را شکست و به ساختمان های اطراف آسیب رساند.

یک کیوسک قهوه خراب شده بود. سایر مشاغل، از جمله یک فروشگاه مواد غذایی و کلینیک های پزشکی، ویران شده بودند. کارکنان که آشکارا ناراحت بودند، انبوهی از شیشه های شکسته را جارو کردند. در آپارتمان های بالا، ساکنان در تلاش بودند تا وسایل خود را از لاشه ها بیرون بیاورند.

بسیاری از مردم ساعات اولیه صبح را در زیرزمین ها و مترو سپری کردند و برای ایمنی در زیر زمین پناه گرفتند. 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت، روز چهارشنبه پنج نفر در حمله روسیه در خارکف کشته شدند. مقامات منطقه سومی گفتند که بیش از ۳۰۰ نفر از هفته گذشته به دلیل تشدید گلوله باران و حملات هوایی روسیه مجبور به فرار شده اند و تعداد بیشتری نیز در حال تخلیه هستند.

حمله موشکی روسیه به کی‌یف
حمله موشکی روسیه به کی‌یف

زلنسکی طی روزهای اخیر درخواست های خود را برای کمک های نظامی بیشتر تکرار کرده است، به ویژه از غرب خواسته است تا سیستم های دفاع هوایی بیشتری را به اوکراین ارسال کند. وی روز پنجشنبه در گفتگو با رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا از طریق لینک ویدیویی، گفت که میزان گلوله های توپخانه ای که در اختیار سربازان اوکراینی قرار گرفته است برای اروپا تحقیرآمیز است.

او گفت دسترسی روسیه به بازار کشاورزی اروپا همچنان نامحدود است. و هنگامی که غلات اوکراینی در جاده ها یا خطوط راه آهن ریخته می شود، محصولات روسی همچنان به اروپا و همچنین کالاهایی از بلاروس تحت کنترل پوتین منتقل می شود این منصفانه نیست.

زلنسکی ساعاتی پس از حمله کی‌یف در پستی در تلگرام گفت چنین وحشتی هر روز و شب ادامه دارد. اتحاد جهانی زمانی که به ما در سیستم های دفاع هوایی کمک می کند می تواند آن را متوقف کند. اکنون این حفاظت در اینجا در اوکراین مورد نیاز است. اگر شرکا اراده سیاسی کافی داشته باشند، کاملاً ممکن است.

ماه گذشته، زلنسکی در یک کنفرانس بین المللی در آلمان درخواست فوری برای سلاح های بیشتر کرد. او گفت حفظ اوکراین در کمبود تسلیحات مصنوعی، به ویژه در کمبود توپخانه و توانایی‌های دوربرد، به پوتین اجازه می‌دهد تا خود را با شدت کنونی جنگ وفق دهد.

حمله موشکی روسیه به کی‌یف
حمله موشکی روسیه به کی‌یف

در آن سوی مرز، شهرهای روسیه نیز مورد هدف حملات قرار گرفته اند.

ویاچسلاو گلادکوف، فرماندار روسیه گفت که در اوایل این هفته، در یک سری حملات در شهر مرزی بلگورود روسیه، ۱۶ نفر کشته و ۹۸ نفر زخمی شدند. او افزود که در نتیجه طی هفته های آینده هزاران کودک از شهر و مناطق اطراف تخلیه خواهند شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، که به تازگی امنیت خود را برای شش سال دیگر در کرملین حفظ کرده است، قول داده است که به پیگرد قانونی این جنگ ادامه دهد. هفته گذشته، پوتین گفت که حملات اوکراین به روسیه بدون مجازات نمی ماند و نخواهد ماند. برای اوکراینی ها، این به معنای شب های عصبی بیشتر، موشک های بیشتر، ویرانی بیشتر است.

در بروکسل، رهبران اتحادیه اروپا برای بحث در مورد افزایش کمک های نظامی و مالی به اوکراین، از جمله پیشنهاد انتقال میلیاردها یورو از دارایی های مسدود شده روسیه به کی‌یف، تشکیل جلسه می دهند.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، بار دیگر بر حمایت خود از این طرح تاکید کرد. چارلز میشل، رئیس شورای اروپا در نامه ای که پیش از اجلاس به رهبران ارسال شد، نوشت که این اتحادیه با لحظه محوری روبرو است و این نشست فرصتی برای تسریع تلاش های اتحادیه اروپا برای ارسال کمک های نظامی به اوکراین خواهد بود. میشل همچنین نوشت که اتحادیه اروپا باید اقتصاد خود را در پایه جنگ قرار دهد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا