جدیدترین اخبارجهان

جمهوری‌خواهان بایدن را به توافق مخفیانه با جمهوری اسلامی متهم می‌کنند

نگرانی عمیق جمهوری‌خواهان برجسته از توافق بایدن و جمهوری اسلامی

جمهوری‌خواهان بایدن را به توافق مخفیانه با جمهوری اسلامی متهم می‌کنند

گروهی از جمهوری‌خواهان بایدن را متهم می‌کنند که درگیر توافق محرمانه با جمهوری‌اسلامی است.

جمهوری‌خواهان بایدن را به توافق مخفیانه با جمهوری اسلامی متهم می‌کنند
جمهوری‌خواهان بایدن را به توافق مخفیانه با جمهوری اسلامی متهم می‌کنند

گروهی از جمهوری‌خواهان، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را متهم می‌کنند که بر اساس نشانه‌هایی مبنی بر تغییر رفتار جمهوری اسلامی در رابطه با گسترش فعالیت‌های هسته‌ای، در حال یک «توافق محرمانه» با ایران است.

این اتهامات که در نامه‌ای به بایدن به تفصیل شرح داده شده‌اند، در پی بیش از دو سال تلاش دولت بایدن برای مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای یا برنامه جامع اقدام مشترک است که باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۵ امضا کرد و جانشین او دونالد ترامپ از آن خارج شد.

در سال ۲۰۱۸ سه نماینده امضاکننده، استیو اسکالیس از لوئیزیانا، الیس استفانیک از نیویورک و مایکل مک کال از تگزاس، در نامه خود ابراز نگرانی کردند که هرگونه توافق یا توافقی که آمریکا با جمهوری اسلامی منعقد کرده، جاه طلبی‌های هسته ای این کشور را متوقف نمی‌کند.

در نامه نمایندگان به بایدن آمده است: «هر گونه توافق یا تفاهم با آنها که به طور دائم و کامل غنی‌سازی هسته‌ای ایران را متوقف نکند، این نگرانی را ایجاد می‌کند که دولت شما در حال تثبیت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی است که امنیت ملی آمریکا را تهدید می‌کند».

آنها ادامه می‌دهند که رژیم ایران مواد کافی برای ساخت دو سلاح هسته‌ای دارد و دیگر پایبندی به برجام را ندارد و از همکاری کامل با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خودداری می‌کند.

این نامه به استناد مقاله ۱۱ اگوست در وال استریت ژورنال که گزارش می دهد جمهوری‌اسلامی اخیراً بخشی از اورانیوم ۶۰ درصد غنی شده خود را رقیق کرده است، همزمان با خبرهایی مبنی بر تعهد رژیم ایران به آزادی گروگان های آمریکایی در ازای آزادی زندانیان رژیم و دریافت مبلغ ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران، تنظیم شده است.

آنها بر این باورند که این به منزله یک توافق محرمانه توسط دولت بایدن با جمهوری اسلامی است.

جیمز دیوین، دانشیار سیاست و روابط بین‌الملل در دانشگاه مونت آلیسون گفت: آنچه نمایندگان ادعا می‌کنند این است که بایدن این کار را انجام داده اما آن را علنی اعلام نکرده است. آنها بایدن را به یک توافق محرمانه متهم می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: نشانه دیگری که برخی از یک توافق محرمانه فرضی می بینند، افزایش صادرات نفت ایران است که می توان آن را با واردات از چین تطبیق داد. و این می تواند بخشی از یک روند دیپلماتیک تلقی شود و در حالی که آنها این کار را به آسانی انجام می دهند، ممکن است در زمینه‌های دیگر سخت‌تر عمل کنند.

با این حال، دیوین اشاره می کند که بایدن اولین رئیس جمهوری نیست که با جمهوری‌اسلامی معامله می کند.مهوری‌خواهان بایدن را به توافق مخفیانه با جمهوری اسلامی متهم می‌کنند

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا