ایرانجدیدترین اخبار

دیپلماسی گروگانگیری جمهوری اسلامی

اتحادیه اروپا اعلام کرد یک دیپلمات سوئدی بیش از ۵۰۰ روز در ایران زندانی شده

دیپلماسی گروگانگیری جمهوری اسلامی؛ یوهان فلودروس، کارمند اتحادیه اروپا بیش از ۵۰۰ روز در ایران زندانی است

یوهان فلودروس شهروند اهل سوئد و کارمند اتحادیه اروپا است که در ایران بازداشت شده‌است. او بهار سال ۱۴۰۱ به ایران سفر کرده بود و در ۲۸ فروردین زمانی که قصد خروج از ایران داشته در فرودگاه بازداشت می‌شود. موضوع بازداشت او توسط نیویورک تایمز فاش شد؛ اتحادیه اروپا تا ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ زندانی شدن او را مخفی نگه داشته بود.

دیپلماسی گروگانگیری جمهوری اسلامی؛ یوهان فلودروس، کارمند اتحادیه اروپا بیش از ۵۰۰ روز در ایران زندانی است
دیپلماسی گروگانگیری جمهوری اسلامی؛ یوهان فلودروس کارمند اتحادیه اروپا در ایران زندانی

یوهان فلودروس یک شهروند سوئدی که برای دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا کار می‌کند، بیش از ۵۰۰ روز در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی زندانی شده است.

این دستگیری که بیش از یک سال توسط مقامات سوئد و اتحادیه اروپا مخفی نگه داشته شده بود و به نظر می رسد بخشی از الگوی در حال گسترش آن چیزی باشد که به «دیپلماسی گروگانگیری» جمهوری اسلامی معروف شده، کمک می‌کند تا تهران بتواند به وسیله او از غرب پول و امتیاز بگیرد.

جمهوری اسلامی با اتهامات ساختگی ایرانی‌های دوتابعیتی و خارجی‌ها را بازداشت می‌کند تا بتواند به عنوان اهرمی برای گرفتن پول و سایر امتیازات از غرب، ضمن تبادل آنها با تروریست‌های وابسته به خود که در اروپا یا ایالات متحده بازداشت شده یا می‌شوند، استفاده کند.

ماه گذشته، ایالات متحده قراردادی را با جمهوری اسلامی منعقد کرد تا تهران پنج آمریکایی را که در آنجا زندانی بودند، در ازای آزادسازی ۶ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ناشی از درآمدهای نفتی ایران و همچنین آزادی زندانیان وابسته به جمهوری اسلامی در آمریکا، آزاد کند.

حال این زندانی که به عنوان یک مقام عالی رتبه اروپایی شناخته می شود، یوهان فلودروس، ۳۳ ساله، اهل سوئد، چندین سمت را در مؤسسات اتحادیه اروپا برعهده داشته که از طریق برنامه کارآموزی خدمات ملکی این اتحادیه به کار گرفته شده است.

او حتی در یک کمپین تبلیغاتی برای جذب جوانان سوئدی به مشاغل اتحادیه اروپا حضور داشت.

یوهان فلودروس در بهار گذشته در سفری که عنوان کرده اند سفر توریستی بوده، به همراه چند تن از دوستان سوئدی از ایران دیدن کردند که در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ در فرودگاه تهران بازداشت شد.

در ژوئیه سال گذشته، جمهوری اسلامی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که یک تبعه سوئدی را به اتهام جاسوسی دستگیر کرده است.

او اکنون در زندان مخوف اوین نگهداری می شود. وزارت امور خارجه سوئد اعلام کرد که به دلیل محرمانه ماندن اطلاعات در مورد جزئیات این پرونده اظهار نظر نخواهد کرد.

بخش مطبوعاتی وزارتخارجه سوئد در ایمیلی اعلام کرد: «یک شهروند سوئدی مردی حدودا ۳۰ ساله در آوریل ۲۰۲۲ در ایران بازداشت شد. وزارت امور خارجه و سفارت سوئد در تهران به شدت روی این پرونده کار می کنند.

این وزارتخانه افزود: «ما درک می‌کنیم که خواستار حل این موضوع هستیم، اما در ارزیابی ما، اگر وزارتخانه به طور علنی درباره اقدامات خود صحبت کند، رسیدگی به این پرونده پیچیده می‌شود.»

افراد آشنا به سوابق او گفتند که او قبلاً در حالی که بصورت رسمی در سازمان تجارت اتحادیه اروپا، زمانی که برای برنامه توسعه این اتحادیه کار می‌کرد، بدون هیچ گونه مشکلی به ایران سفر کرده بود.

در بیانیه جمهوری اسلامی مبنی بر دستگیری یک تبعه سوئدی در سال ۲۰۲۲ اشاره شده که این فرد قبلاً به این کشور سفر کرده و این بازدیدها را به عنوان شواهدی دال بر فعالیت شرورانه ذکر کرده است.

سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا گفت که «از نزدیک پرونده یک تبعه سوئدی بازداشت شده در ایران را دنبال می‌کند»، اما اذعان نکرد که فرد مورد نظر برای این سرویس کار می‌کرده و یا اینکه آقای فلودروس قبلاً از ایران بازدید کرده است.

روابط ایران و سوئد در وضعیت بحرانی قرار دارد.

در ژوئیه سال گذشته، دادگاه سوئد، حمید نوری، مقام ارشد سابق قضایی جمهوری اسلامی را به دلیل جنایات جنگی که در سال ۱۹۸۸ در ایران مرتکب شده بود، به حبس ابد محکوم کرد.

درست قبل از محکومیت نوری در جولای ۲۰۲۲، جمهوری اسلامی شروع به تشدید فشار بر سوئد کرد. یوهان فلودروس در آوریل ۲۰۲۲ دستگیر شد. در ماه مه، ایران اعلام کرد که قصد دارد یک دانشمند ایرانی-سوئدی به نام احمدرضا جلالی را به اتهامات مبهم جاسوسی و کمک به اسرائیل در ترور دانشمندان هسته‌ای اعدام کند، اتهاماتی که او رد می کند.

در همان ماه، جمهوری اسلامی همچنین یک ایرانی سوئدی دیگر به نام حبیب اسیود را که بیش از یک دهه در سوئد زندگی می کرد و در سفری به ترکیه در سال ۲۰۲۲ ربوده و به ایران منتقل شده بود، اعدام کرد.

ریچارد راتکلیف همسر نازنین زاغری راتکلیف شهروند ایرانی- بریتانیایی گفت: «به نظر من چون دولت‌های اروپایی پرونده‌های گروگان‌گیری جدید خود را در سال گذشته مسکوت نگه داشتند، ناگزیر به تشدید تنش‌های دیگر از سوی جمهوری اسلامی منجر شد و این تصادفی نیست که رژیم ایران شروع به اعدام اتباع خارجی کرده است.»

دیپلماسی گروگانگیری به دیپلماسی اعدام تبدیل شده است.

دولت‌هایی که مذاکرات را با مقامات جمهوری اسلامی انجام می‌دهند، اغلب برای پنهان‌کاری از فشار عمومی اقدام به این کار می‌کنند.

منتقدان می گویند این پنهان کاری همچنین به آنها اجازه می دهد تا اولویت های سیاست دیگری را در گفتگو با ایران بدون پاسخگویی دنبال کنند.

پس از انتشار مقاله نیویورک تایمز در مورد حبس یوهان فلودروس در صبح دوشنبه، نمایندگان پارلمان اروپا که معمولاً سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال جمهوری اسلامی را مورد بررسی قرار می‌دهند، ابراز خشم کردند که چرا این پرونده مخفی نگه داشته شده بود.

اتحادیه اروپا با هدف محدود کردن پیشرفت های تهران در غنی سازی اورانیوم مذاکراتی را برای احیای توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی دنبال می کند.

با وجود تلاش‌های غرب برای منزوی کردن جمهوری اسلامی از طریق تحریم‌ها و ادامه سیاست تهران در دستگیری افراد دوتابعیتی و توریست‌های غربی و اعدام و زندانی کردن فعالان در داخل، انزوای تهران به طور فزاینده‌ای تشدید شده است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا