جدیدترین اخبارجهان

گزارش جدید آژانس از کاهش ذخیره غنی‌سازی اورانیوم ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی گفت ایران سرعت غنی‌سازی اورانیوم خود را کاهش داده است

گزارش جدید آژانس از کاهش ذخیره غنی‌سازی اورانیوم ایران

این می‌تواند دو دلیل کلی داشته باشد: 

۱ – در آستانه سالگرد انقلاب زن، زندگی،آزادی تهران روی اعتراضات داخلی و خیزش احتمالی سراسری جدید تمرکز کرده است.

۲ – تهران به دنبال گرفتن پول و امتیاز و تبادل زندانیان با غرب سعی در کاهش تنش‌های بین‌المللی دارد.

گزارش جدید آژانس از کاهش ذخیره غنی‌سازی اورانیوم ایران
گزارش جدید آژانس از کاهش ذخیره غنی‌سازی اورانیوم ایران

بر اساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز دوشنبه ۴ سپتامبر (۱۳ شهریور) منتشر شده، ایران انباشت ۹ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد در هر ماه را به سه کیلوگرم کاهش داده است.

طبق گزارش جدید آژانس، ذخیره اورانیوم با «خلوص پایین» کمتر شده اما همچنان ۱۸ برابر حد تعیین‌شده در توافق هسته‌ای (برجام) است. بنا بر گزارش جدید آژانس تا ۲۸ مرداد ۱۴۰۲، ذخیره اورانیوم ۶۷.۳ درصدی غنی‌شده از سوی ایران ۳۷۹۵.۵ کیلوگرم بود. این رقم، ۹۴۹ کیلوگرم کمتر از ذخیره اورانیوم غنی‌شده در ماه خرداد است.

گزارش جدید آژانس از کاهش ذخیره غنی‌سازی اورانیوم ایران
گزارش جدید آژانس از کاهش ذخیره غنی‌سازی اورانیوم ایران

خبرگزاری فرانسه اعلام کرده است اما در برابر ذخیره اورانیوم با «خلوص بالا» به نسبت خرداد ماه بیشتر شده و اکنون به ۱۲۱.۴ کیلوگرم رسیده است. این رقم در خرداد ماه ۱۱۴.۱ کیلوگرم بود.

این گزارش محرمانه در حالی منتشر می‌شود که جمهوری اسلامی و ایالات متحده در حال مذاکره برای مبادله زندانیان و آزادی میلیاردها دلار از دارایی های مسدود شده ایران در کره جنوبی هستند.

 بازرسان بین المللی همچنین به چالش های جدیدی در تلاش برای نظارت بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی اشاره کردند.

جمهوری اسلامی مدت‌هاست که دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را انکار می‌کند و همچنان اصرار دارد که برنامه‌اش کاملاً برای مقاصد صلح‌آمیز است، اگرچه مدیرکل آژانس هشدار داده که تهران اورانیوم غنی‌شده کافی برای «چندین» بمب هسته‌ای را در صورت تمایل به ساخت آنها دارد اما احتمالا هنوز ماه‌ها برای ساختن یک سلاح هسته‌ای زمان نیاز دارد.

سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا در ماه مارس گفتند که «در حال حاضر، جمهوری اسلامی فعالیت‌های کلیدی توسعه سلاح‌های هسته‌ای را که برای تولید یک بمب هسته‌ای قابل آزمایش ضروری است، انجام نخواهد داد».

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا گفته بود که مایل است دوباره وارد توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی شود، اما مذاکرات رسمی برای یافتن نقشه راه برای از سرگیری این توافق در اگوست ۲۰۲۲ شکست خورد.

پس از آن، عمان و قطر غیرمستقیم میانجیگری کردند.

مذاکرات بین جمهوری اسلامی و ایالات متحده که منجر به مبادله زندانیان و آزادی دارایی های بلوکه شده ایران شد. بر اساس این پیشنهاد، از ۶ تا ۷ میلیارد دلار، بسته به نرخ ارز، از وون کره جنوبی به یورو تبدیل خواهد شد.

در حالی که ایران غنی سازی را کند کرده، آژانس بین المللی انرژی اتمی مشکلات دیگری را در تلاش برای نظارت بر برنامه خود گزارش داده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین از فوریه ۲۰۲۱ تحت محدودیت‌های جمهوری اسلامی قادر به دسترسی به فیلم‌های دوربین‌های نظارتی نبوده، در حالی که تنها داده‌های ثبت‌شده از ژوئن ۲۰۲۲ از دوربین های نظارتی در تاسیسات هسته ای اصفهان ایران بوده است.

این سازمان همچنین گفت که هیچ پیشرفتی در مورد درخواست ایران مبنی بر توضیح منشأ و مکان فعلی ذرات اورانیوم ساخته دست بشر که در دو مکان یافت شده است، حاصل نشده است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا