جدیدترین اخبارجهان

انتشار نامه تعلیق راب مالی نماینده پیشین آمریکا در امور ایران توسط تهران تایمز جنجال بپا کرد

جمهوری اسلامی ادعا میکند که باعث بر کنار شدن راب مالی بوده

انتشار نامه تعلیق راب مالی نماینده پیشین آمریکا در امور ایران توسط تهران تایمز جنجال بپا کرد

تعلیق نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران تا همین اواخر همچنان مورد توجه سیاستمداران آمریکایی و تعداد دیگر از احزاب بوده است.

انتشار نامه تعلیق راب مالی نماینده پیشین آمریکا در امور ایران توسط تهران تایمز جنجال بپا کرد
جنجال انتشار نامه تعلیق راب مالی نماینده پیشین آمریکا در امور ایران توسط تهران تایمز

دو ماه پیش، اعلام شد که راب مالی به دلیل سوء استفاده از اطلاعات طبقه بندی شده به مرخصی اجباری فرستاده شده، اما آمریکایی‌ها هفته گذشته در شوک بزرگی فرو رفتند، روزنامه تهران تایمز وابسته به رژیم ایران نامه تعلیق او از سوی وزارت امور خارجه آمریکا به تاریخ ۲۱ آوریل ۲۰۲۳ را منتشر کرد.

در این نامه ارین اسمارت، مدیر دفتر امنیت دیپلماتیک وزارت امور خارجه آمریکا اظهار داشته «به این نتیجه رسیده است که ادامه صلاحیت شما به وضوح با منافع امنیت ملی سازگار نیست. واجد شرایط بودن شما، از جمله مجوز امنیتی فوق محرمانه شما، در انتظار انجام تحقیقات به حالت تعلیق درآمده است.»

او افزود که این به دلیل دریافت اطلاعاتی در مورد شماست که در مورد رفتار شخصی، مدیریت اطلاعات محافظت شده و استفاده از فناوری اطلاعات، نگرانی های امنیتی جدی ایجاد می‌کند.

دولت بایدن در مورد این موضوع ابراز عقیده کرده، اما صحت گزارش را نیز انکار نکرده و این باعث تقویت ارزیابی‌ها مبنی بر معتبر بودن نامه شده است.

افشاگری های نامه خشم جمهوری خواهان کنگره را برانگیخت.

مایکل مک کال، رئیس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا، خواستار تحقیق در مورد چگونگی افتادن چنین سند حساس سیاسی به دست تهران تایمز، روزنامه وابسته به جمهوری اسلامی شده است.

در این بین راب مالی به عنوان استاد در دو دانشگاه ییل و پرینستون در ایالات متحده در دورس دیپلماسی و روابط بین‌الملل را تدریس خواهد کرد.

راب مالی تاکنون سکوت رسانه‌ای خود را حفظ کرده است. او در حساب کاربری ایکس خود (توئیتر سابق) که زمانی نسبتاً فعال بود، این جمله را به بیوگرافی خود اضافه کرده است: «در مرخصی از وزارت امور خارجه».

آخرین توییت راب مالی در روز شنبه پست شده که یک پیام تسلیت بخاطر مرگ بیل ریچاردسون دیپلمات سابق و فرماندار سابق نیومکزیکو بود. او پیش از آن در ۱۰ آگوست در توئیتی درباره اخبار زندانیان ایرانی-آمریکایی که در چارچوب توافق جمهوری اسلامی با آمریکا از زندان به حبس خانگی در تهران آزاد شده‌اند نوشت: می‌دانم که همکارانم تا زمانی که همه به خانه برنگردند آرام نخواهند گرفت.

راب  مالی از دوستان نزدیک آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا می‌باشد. آنها در یک دبیرستان تحصیل کرده‌اند. او به‌عنوان یکی از نزدیک‌ترین افراد به باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، نقش برجسته‌ای در شکل‌گیری توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ داشته است.

زمانی که جو بایدن به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، او به عنوان رابط بین آمریکا و جمهوری اسلامی به سر کارش بازگشت و با تب و تاب تلاش کرد تا این توافق و جمهوری اسلامی را زنده نگه دارد.

کسانی در اسرائیل هستند که می گویند او تا حد تحریف واقعیت روی آن کار می کند. یک مقام بلندپایه اسرائیلی که در مذاکرات با ایالات متحده شرکت داشت، گفت: «راب مالی داستانهای زیادی سرهم کرده و گفته و او اساسا یک میانجی مستقیم بین آمریکا و جمهوری اسلامی بوده است. اغلب ما نمی‌دانستیم که کدام موضوعات بر اساس ارزیابی‌هایی که او به وزارت خارجه ارائه می‌کرد، بررسی و اقدام شده است.»

در برخی مواقع آن ارزیابی هابه نظر می رسید که با واقعیت ارتباط نداشته باشد. اما او همیشه از حمایت کامل بلینکن برخوردار بود. در کمال تعجب خود ایرانی ها هم از مالی انتقاد کرده‌‎اند.

تهران تایمز، روزنامه‌ای که نامه تعلیق را منتشر کرد، در همان مقاله مدعی شد که مالی ارتباط نزدیکی با افراد برجسته ایرانی در ایالات متحده دارد.

این روزنامه خاطر نشان کرد که پسر مالی در اندیشکده موسسه کوئینسی کار می کند که توسط تریتا پارسی، یک ایرانی که از طرفداران سرسخت رژیم جمهوری اسلامی است، اداره می شود.

راب مالی، به ادعای تهران تایمز با دو تبعه برجسته ایرانی به نامهای ولی نصر و علی واعظ در ارتباط بوده است.

به گفته تهران تایمز این سه نفر در سال گذشته به اعتراضات در جمهوری اسلامی دامن زدند و تلاش کردند از طریق چهره‌های اپوزیسیون محلی انقلابی سیاسی انجام دهند.

جو بوچینو، سخنگوی سابق سنتکام که خود اوایل سال جاری از سمتش تعلیق شد در مقاله‌ای که در آخر هفته منتشر شد، به شدت از مالی انتقاد کرد.

بوچینو در سایت خبری ریل کلی‌یر دیفنس نوشت: «رابرت مالی در مسیر پیگیری افراطی یک توافق هسته‌ای جدید با ایران، جایگاه آمریکا را در خاورمیانه به شدت به خطر انداخت». «خیلی سخت می‌شد علاقه مالی به تندروهای ایران را درک کرد. مالی به جای اینکه رویکردی بدبینانه با ابزارهای مناسب داشته‌باشد، همواره دنبال مماشات بود.»

انتشار نامه تعلیق راب مالی نماینده پیشین آمریکا در امور ایران توسط تهران تایمز جنجال بپا کرد
جنجال انتشار نامه تعلیق راب مالی نماینده پیشین آمریکا در امور ایران توسط تهران تایمز
مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا