جدیدترین اخبارجهان

تسلا برای تامین ترکیبات کلیدی باتری های خود با منطقه ای خارج از چین قرارداد امضا کرد

تسلا یک قرارداد منحصربفرد برای تامین گرافیت باتری خود امضا کرد که وابستگی این شرکت خودروسازی به چین را کاهش خواهد داد

تسلا برای تامین ترکیبات کلیدی باتری های خود با منطقه ای خارج از چین قرارداد امضا کرد

تسلا برای تامین ترکیبات کلیدی باتری خوردوهای الکتریکی خود به موزامبیک روی آورده است که از نظر تحلیلگران اولین قرارداد از نوع خود برای کاهش وابستگی به چین در زمینه تهیه گرافیت است.

شرکت ایلان ماسک ماه گذشته با شرکت سیرا ریسورسس (Syrah Resources) استرالیا که اداره کننده عملیات یکی از بزرگترین معادن گرافیت جهان در یکی از کشورهای افریقای جنوبی است قرارداد امضا کرد. این قرارداد یک همکاری منحصربفرد میان یک سازنده خودروهای الکتریکی و یک تولیدکننده ماده معدنی ضروری برای باتری های لیتیوم-یون است.

تسلا مواد مورد نظر را از کارخانه فرآوری شرکت استرالیایی در ویدیلیا در ایالت لوئیزیانا در ایالات متحده آمریکا خریداری خواهد کرد که این کارخانه نیز گرافیت را از معدن خود در بالاما در موزامبیک تامین می کند. طبق مفاد این قرارداد، سازنده خودروهای الکتریکی تسلا که در آوستین، تگزاس مستقر است قصد دارد از سال ۲۰۲۵ تا ۸۰ درصد از محصول فرآوری شده کارخانه استرالیایی {۸،۰۰۰ تن گرافیت در هر سال} را خریداری کند. سیرا باید ثابت کند که مواد ارائه شده مطابق استانداردهای تسلا است.

سایمون مورِس (Simon Moores) از شرکت بنچمارک مینرال اینتلیجنس (Benchmark Mineral Intelligence) ارائه دهنده داده ها و اطلاعات مربوط به مواد باتری که در انگلستان مستقر است گفت این قراردادبخشی از برنامه تسلا برای افزایش ظرفیت تولید به منظور ساخت باتری های مورد نیاز توسط خود شرکت است تا بتواند وابستگی خود به چین که بر بازارها جهانی گرافیت سلطه دارد را کاهش دهد.

مورس گفت «[مسئله] از سطوح بالا و با ژئوپولیتیک آغاز می شود.» «ایالات متحده می خواهد که ظرفیت داخلی کافی ایجاد کند تا بتواند (باتری های لیتیوم-یون) را در داخل ایالات متحده تولید کند؛ این قرارداد به تسلا اجازه می دهد تا گرافیت را مستقل از چین تامین کند.»

مورس گفت تولید باتری ها در ایالات متحده باعث کاهش برخی از مسائلی خواهد شد که تسلا به دلیل روابط خود با چین و نگرانی های زیست محیطی در برخی از معادن با آنها مواجه است. خودروسازی تسلا علاوه بر این در منطقه سین کیانگ یک نمایشگاه خودرو راه اندازی کرده است در حالی که مقامات چینی متهم هستند که در این منطقه مرتکب نقض حقوق بشر علیه اقلیت های قومی مسلمان شده اند و آنها را به کار اجباری وادار کرده اند.

برای درخواست اظهار نظر توسط تسلا که واحد روابط رسانه ای خود را منحل کرده است یک پیام گذاشته شد.

مورس گفت صنعت باتری سازی در ماه های اخیر با کمبود موجودی مواد اولیه مواجه بوده است.گرافیت لیتیوم را تا هنگامی که برای تولید الکتریسیته از طریق شکافتن لیتیوم به یون های باردار و الکترون ها مورد نیاز واقع شود، در داخل باتری ذخیره می کند.

دلیل کمبود اخیر این است که با توجه به نگرانی های مربوط به تغییرات اقلیمی تمام خودروسازی های بزرگ در حال رقابت برای ورود به عرصه تولید خودروهای الکتریکی هستند.

مورس گفت گه تسلا سالانه تقریبا یک میلیون خودروی الکتریکی می سازد و تامین باتری کافی بزرگترین محدودیت این شرکت است.

کارخانه باتری سازی جدیدی که قرار است تسلا در محل استقرار جدید خود در آوستین، تگزاس بسازد امکان نزدیک تر شدن به خودکفایی را برای تسلا فراهم خواهد کرد، اما به گفته مورس این شرکت همچنان به خرید باتری از سایر سازندگان ادامه خواهد داد، «و این موضوع در طول این دهه تغییر نخواهد کرد.»

دونالد سادووی (Donald Sadoway) استاد شیمی مواد در دانشگاه موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) گفت «پاندمی به ما نشان داد که ما زنجیره های تامین بسیار، بسیار طولانی داریم که مختل شدن یک زنجیره تامین مستلزم رخ دادن اتفاقات چندانی نیست.» «ممکن است یک نفر ناگهان بگوید «ما قیمتها را افزایش میدهیم» یا «ما از ارسال محموله ها خودداری می کنیم.»

بعید است که قرارداد تسلا با سیرا موجب ناراحتی یا رنجش دولت چین شود چرا که چین بازارهای متعددی برای گرافیت خود دارد، از جمله افزایش تولید خودروهای الکتریکی داخلی.

با این حال چین بزرگترین بازار جهانی تسلا است. تسلا یک کارخانه بزرگ در نزدیکی شانگهای دارد و در مقایسه با فروش ۳۵۰،۰۰۰ خودرو در ایالات متحده سالیانه ۴۵۰،۰۰۰ خودرو در چین می فروشد.

مورس گفت اما این قرارداد برای شرکت استخراج معدن استرالیایی «حیاتی» است چرا که یک خریدار غیر چینی برای محصول گرافیت خود به دست می آورد.

تسلا برای تامین ترکیبات کلیدی باتری های خود با منطقه ای خارج از چین قرارداد امضا کرد
تسلا برای تامین ترکیبات کلیدی باتری های خود با منطقه خارج از چین قرارداد امضا کرد

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا