ایرانجدیدترین اخبار

محاکمه وکیل مهسا امینی به اتهام تبلیغ علیه نظام

جمهوری اسلامی وکیل مهسا امینی را محاکمه می کند

محاکمه صالح نیکبخت، وکیل مهسا امینی به اتهام تبلیغ علیه نظام 

نخستین جلسه محاکمه صالح نیکبخت، وکیل پرونده مهسا (ژینا)امینی، روز سه‌شنبه هفتم شهریور در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد برگزار شد.

محاکمه صالح نیکبخت، وکیل مهسا امینی تقریباً یک سال پس از قتل مهسا آغاز شده است.

شاکی این پرونده، وزارت اطلاعات است و اتهام فعالیت تبلیغ علیه نظام به دلیل مصاحبه با رسانه‌های خارجی به ویژه در رابطه با ماجرای قتل مهسا امینی به وی زده‌اند و اگر مجرم شناخته شود، با یک تا سه سال زندان مواجه خواهد شد. پیشتر صالح نیکبخت ضمن رد اتهام «تبلیغ علیه نظام»، تشکیل پرونده علیه خود را به وکالت خانواده مهسا امینی مربوط دانسته بود.

علی رضایی، وکیل صالح نیکبخت خواستار تبرئه وی شده و گفته که او در مصاحبه‌هایش «تنها از اداره کشور توسط مقامات انتقاد کرده است». 

علی رضایی، وکیل صالح نیکبخت، این مصاحبه‌ها را از جمله مربوط به تشریح روند پیگیری قضایی پرونده مهسا امینی، کولبری، موتورسواری بانوان و برخورد نیروی انتظامی با افغانستانی‌ها اعلام کرده است.

صالح نیکبخت در مصاحبه‌های رسانه‌ای پر سر و صدا از گزارشهای رسمی در مورد علت قتل مهسا امینی انتقاد کرده بود.

آقای نیکبخت در پایان شهریورماه ۱۴۰۱ اعلام کرد که خانواده مهسا از مأموران پلیسی که او را دستگیر کرده بودند، شکایت کرده‌اند. صدها تن در اعتراضات قتل مهسا امینی که تهران آن را «شورش» تحریک شده توسط دولت های خارجی نامید، کشته شدند. مقامات حکومت هزاران نفر را در میان معترضان و حامیان آنها دستگیر کردند. صالح نیکبخت که اهل استان کردستان است در طول فعالیت طولانی خود وکیل چند شخصیت ایرانی از جمله جعفر پناهی کارگردان سرشناس سینما نیز بوده است.

فراتر از اختلاف بر سر قتل مهسا، اظهارات صالح نیکبخت در مورد طیف وسیعی از موضوعات، از حقوق زنان و دختران گرفته تا گواهینامه رانندگی موتورسیکلت تا رفتار با مهاجران افغان، به عنوان گزارشی بر فعالیت های تبلیغاتی وی ذکر شده است.

فعالان می گویند که جمهوری اسلامی در آستانه یکمین سالگرد قتل امینی، برای جلوگیری از تکرار وقایع پاییز گذشته با دستگیری شخصیت‌های برجسته، مبارزان و بستگان کسانی که توسط نیروهای امنیتی در اعتراضات سال گذشته کشته شدند، سرکوب را تشدید می کند.

این دستگیری ها تلاش آشکار مقامات جمهوری اسلامی برای ایجاد رعب و وحشت در بین مردم در آستانه سالگرد قتل مهسا امینی برای جلوگیری از اعتراضات بیشتر است.

قتل مهسا امینی ماه‌ها اعتراض‌ مردم را برانگیخت. مردم ایران خواستار پایان دادن به نظام جمهوری اسلامی هستند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا