ایرانجدیدترین اخبار

قتل جواد روحی در زندان

جواد روحی، معترض جوان پس از لغو حکم اعدام در زندان به قتل رسید

قتل جواد روحی در زندان

جواد روحی سال گذشته پس از قتل مهسا امینی در جریان اعتراضات و خیزش انقلابی ایرانیان دستگیر شد.

قتل جواد روحی در زندان
قتل جواد روحی در زندان

مقامات جمهوری اسلامی می گویند که آقای جواد روحی، ۳۵ ساله پس از تحمل یک تشنج در زندان، به دلیل درمان ناکارآمد بیمارستانی درگذشت.

فعالان، مقامات جمهوری اسلامی را مسئول مرگ او می‌دانند

پایگاه خبری میزان، وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی نوشت: براساس اعلام روابط عمومی زندان نوشهر، جواد روحی یکی از زندانیانی که در این زندان با حکم قانونی در زندان به سر می‌برد، ساعت ۳:۴۵ بامداد پنج‎شنبه، ۹ شهریور، در زندان به دلیل تشنج به بیمارستان شهید بهشتی نوشهر منتقل شد. پس از انتقال جواد روحی به بیمارستان متاسفانه با وجود اقدامات کادر پزشکی این فرد در بیمارستان فوت می‌کند.  

قوه قضائیه جمهوری اسلامی جواد روحی را به اتهام رهبری اغتشاشگران، تخریب اموال و ارتداد به اتهام سوزاندن قرآن در جریان اعتراضات مجرم شناخته، اما فعالان کلیپ های ویدئویی از سال گذشته را به اشتراک می گذارند که او را در حال رقصیدن در جریان اعتراضات نشان می دهد.

مجید کاوه، وکیل جواد روحی گفت جرم او «رقصیدن در تجمع اعتراضی و به آتش افکندن روسری چند زن معترض» بوده‌ اما اتهامی که به موجب آن به اعدام محکوم شد «آتش زدن کیوسک پلیس» بوده‌است.

عفو بین‌الملل می‌گوید که جواد روحی در معرض شلاق، دمای انجماد، شوک الکتریکی قرار گرفته و اسلحه‌ای را به سرش گرفته‌اند تا او را مجبور به اعتراف کنند.

جواد روحی ابتدا به اتهام توهین به مقدسات، تخریب اموال عمومی و تحریک مردم علیه امنیت ملی توسط دادگاهی در نوشهر، سه بار به حکم اعدام محکوم شد. این حکم در اردیبهشت ماه توسط دادگاه عالی کشور لغو شد و پرونده وی برای بررسی مجدد به دادگاه دیگری ارجاع شد.

بررسی پرونده ها توسط دادگاه نشان داد که جواد روحی به صورت انفرادی در تظاهرات شرکت کرده و اقدامات وی با تعاریف قانونی «محاربه» و «افساد فی الارض» که مجازات آنها اعدام در جمهوری اسلامی می‌باشد، همخوانی ندارد.

 «مراسم خاکسپاری جواد روحی، روز پنجشنبه ۹ شهریور در روستای کیلکان آمل انجام شد. فقط اعضای درجه اول خانواده اجازه حضور در خاکسپاری را پیدا کردند و ۱۵ مامور امنیتی نیز آنها را تحت کنترل داشتند.»

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا