جدیدترین اخبارجهان

ترکیه میزبان نشست وزرای خارجه اوکراین و روسیه است

وزرای خارجه روسیه و اوکراین در ترکیه دیدار می‌کنند

ترکیه میزبان نشست وزرای خارجه اوکراین و روسیه است

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به ترکیه رفت و پیش از دیدار روز پنجشنبه با همتای اوکراینی خود در یکی از اقامتگاه‌های ترکیه مستقر شد. آنکارا که روابط نزدیکی با مسکو و کی‌یف دارد، از زمان حمله روسیه به اوکراین به دنبال میانجیگری بوده است.

ترکیه میزبان نشست وزرای خارجه اوکراین و روسیه است
ترکیه میزبان نشست اوکراین و روسیه

شهر تفریحی آنتالیا ترکیه محل اولین دیدار سرگئی لاوروف و دیمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین از زمان حمله روسیه به اوکراین خواهد بود و مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه میزبان این نشست است.

«ایلنور چویک» مشاور ارشد ریاست جمهوری ترکیه گفت این واقعیت که این دیدار در حال برگزاری می‌باشد به خودی خود یک موفقیت است.

ایلنور چویک گفت «این واقعیت که روس‌ها و اوکراینی‌ها برای آمدن به آنتالیا به توافق رسیده‌اند، دستاورد بسیار مهمی برای ترکیه است و به نظر می‌رسد که آنها ترکیه را به عنوان یک واسطه صادق می شناسند. بنابراین، ما از این بابت بسیار خوشحالیم، نمی‌دانیم که این نشست ما را به کجا خواهد برد، اما این واقعیت که این اتفاق می افتد بسیار بسیار مهم است.

روسیه و اوکراین مذاکراتی را انجام داده‌اند، اما دیدار در آنتالیا بالاترین سطح رویارویی مسکو و کی‌یف از زمان آغاز درگیری‌ها خواهد بود.

در حالی که آنکارا هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ترکیه و سایر تجهیزات نظامی را به اوکراین عرضه کرده، با تحریم های بین‌المللی علیه روسیه نیز مخالفت کرده است.

مصطفی آیدین، استاد روابط بین الملل در دانشگاه کادیر هاس استانبول گفت «ترکیه در واقع مکان خوبی برای میانجیگری است. ترکیه روابط بسیار نزدیکی با روسیه در مناطق مختلف ترکیه ایجاد کرده و از طرفی اوکراین از زمان استقلال خود همواره یکی از دوستان و متحدان نزدیک ترکیه بوده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که روابط خوبی با رئیس جمهور اوکراین و روسیه دارد، به دنبال میانجیگری در این مناقشه بوده است.

در حالی که کی‌یف از چنین تلاش‌هایی استقبال می‌نماید، مسکو چنین اقداماتی را رد می‌کند. اما پیشرفت دیپلماتیک آشکار آنکارا با تلاش های دیپلماتیک نخست وزیر اسرائیل، نفتالی بنت برای پایان دادن به جنگ همزمان بوده است.

سلین ناسی، ستون نویس روزنامه سالوم (Salom) گفت ترکیه و اسرائیل چنین تلاش هایی را برای میانجی گری در زمان مناسبی انجام داده‌اند.

او گفت: «ما می دانیم که رهبران هر دو کشور درگیر دیپلماسی و تلاش های دیپلماتیک برای میانجی گری، آتش‌‎بس و در صورت امکان پایان دادن به جنگ میان اوکراین و روسیه [در صورت توافق] بوده اند.» این یک موفقیت بزرگ برای مجمع دیپلماسی آنکارا و همچنین یک شروع خوب برای آشتی ترکیه و اسرائیل خواهد بود.»

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل، روز چهارشنبه به عنوان بخشی از تلاش‌های آشتی بین دو کشور از آنکارا دیدن کرد. تحلیلگران خاطرنشان می‌کنند در حالی که ترکیه و اسرائیل اختلافات زیادی دارند، تلاش های میانجی گری بر سر درگیری اوکراین نشان می دهد که آنها منافع مشترکی نیز دارند.

#نشست_وزرای_خارجه_اوکراین_روسیه #نشست_ترکیه #دیمیترو_کولبا #وزیر_خارجه_اوکراین #سرگئی_لاوروف #وزیر_خارجه_روسیه #دیدار_لاوروف_و_کولبا #میانجیگری_ترکیه #مولود_چاووش_اوغلو #وزیر_خارجه_ترکیه #نشست_وزرای_خارجه #روابط_مسکو_آنکارا #روابط_روسیه_ترکیه #روابط_آنکارا_کی‌یف #روابط_آنکارا_اوکراین #آتش_بس #آتش‌بس #توافق_روسیه_اوکراین  

نشست وزرای خارجه اوکراین و روسیه  مولود چاووش اوغلو رجب طیب اردوغان  نشست وزرای خارجه اوکراین و روسیه  مولود چاووش اوغلو   نشست وزرای خارجه اوکراین و روسیه  رجب طیب اردوغان      رجب طیب اردوغان

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا