جدیدترین اخبارجهان

در پی اعلام کناره گیری مقتدی صدر از سیاست ۱۰ نفر در درگیری های عراق کشته شدند

ارتش عراق روز دوشنبه در پی درگیری های پس از کناره گیری مقتدی صدر از سیاست حکومت نظامی برقرار کرد

کناره‌گیری سید مقتدی صدر از سیاست / کشته‌شدن ۱۰ نفر در بغداد و اعلام حکومت نظامی در عراق

روز دوشنبه پس از اعلام تصمیم سید مقتدی الصدر روحانی قدرتمند شیعه عراقی مبنی بر کناره گیری از سیاست به دلیل بن بست سیاسی در تشکیل دولت ده نفر در بغداد کشته شدند.

کناره‌گیری سید مقتدی صدر از سیاست / کشته‌شدن ۲ نفر در بغداد و اعلام حکومت نظامی در عراق
کناره‌گیری سید مقتدی صدر از سیاست / کشته‌شدن ۱۰ نفر در بغداد و حکومت نظامی در عراق

مردان جوان وفادار به صدر که در اعتراض به اقدام این روحانی به خیابان ها ریخته بودند با حامیان گروه های تحت حمایت ایران درگیر شدند. طرفین درگیری در مقابل منطقه سبز بغداد که محل استقرار وزارتخانه ها و سفارتخانه ها است به سمت یکدیگر سنگ پرتاب کردند.

خبرنگاران گفتند که صدای تیراندازی در مرکز بغداد طنین انداز شد. به نظر می‌رسید که حداقل برخی از تیراندازی‌ها شلیک هوایی باشند، اگرچه در کشوری انباشته از انواع سلاح ها منبع همه تیراندازی‌ها بلافاصله مشخص نبود.

پلیس و کارکنان پزشکی گفتند که علاوه بر دو کشته، ۱۹ نفر نیز مجروح شدند.

درگیری ها ساعاتی پس از اعلام کناره گیری صدر از سیاست رخ داد و باعث شد حامیان صدر که چندین هفته در پارلمان عراق در منطقه سبز تحصن کرده بودند دست به تظاهرات بزنند و به مقر اصلی کابینه یورش بردند.

ارتش عراق از ساعت ۱۵:۳۰ (۱۲۳۰ به وقت گرینویچ) منع آمد و شد کامل اعلام کرد و از معترضان خواست تا منطقه سبز را ترک کنند.

در طول بن بست بر سر تشکیل دولت جدید، صدر لشکر حامیان خود را به تحصن و درگیری تشویق کرد و در نتیجه تلاش عراق برای بهبودی پس از دهه ها درگیری و تحریم و تلاش برای مقابله با منازعات فرقه ای و فساد گسترده، ناکام بماند.

صدر که به دلیل مخالفت با نفوذ آمریکا و ایران در سیاست عراق از حمایت گسترده ای برخوردار شده است، بزرگترین برنده انتخابات اکتبر بود اما در ماه جون پس از شکست در تشکیل دولتی که رقبای صدر (عمدتا از احزاب شیعه تحت حمایت تهران) را از دولت حذف می کرد، همه قانونگذاران خود را از پارلمان خارج کرد.

صدر بر انتخابات زودهنگام و انحلال پارلمان اصرار دارد و می‌گوید هیچ سیاستمداری که از زمان تهاجم ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۳ در قدرت بوده است، نمی‌تواند در این مقام قرار بگیرد.

کناره‌گیری سید مقتدی صدر از سیاست / کشته‌شدن ۲ نفر در بغداد و اعلام حکومت نظامی در عراق
کناره‌گیری سید مقتدی صدر از سیاست / کشته‌شدن ۱۰ نفر در بغداد و حکومت نظامی در عراق

بن بست سیاسی

صدر در گذشته نیز از سیاست و دولت کناره گیری کرده و شبه نظامیان وفادار به خود را نیز منحل کرده است؛ اما نفوذ گسترده ای بر نهادهای دولتی و همچنین یک گروه شبه نظامی با هزاران عضو را تحت کنترل خود دارد.

بن بست کنونی بین صدر و رقبای شیعه، عراق را در طولانی ترین دوره بدون دولت قرار داده است.

مصطفی الکاظمی متحد سید مقتدی صدر که همچنان نخست وزیر موقت است، پس از یورش معترضان صدر به مقر دولت در روز دوشنبه جلسات کابینه را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورد.

عراق پس از شکست دولت اسلامی در سال ۲۰۱۷ برای بهبودی تلاش کرده است، در حالی احزاب سیاسی بر سر قدرت و ثروت عظیم نفتی عراق که دومین تولیدکننده بزرگ اوپک است با هم اختلاف دارند.

نا آرامی در عراق  بن بست سیاسی در عراق   نا آرامی در عراق  بن بست سیاسی در عراق  نا آرامی در عراق    بن بست سیاسی در عراق

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا