جدیدترین اخبارجهان

۶ میلیارد دلار پول جمهوری اسلامی در پی حمله حماس به اسرائیل توقیف شد

آمریکا و قطر تصمیم گرفته‌اند پس از حمله حماس، جمهوری اسلامی را از دسترسی به بودجه ۶ میلیارد دلاری محروم کنند

۶ میلیارد دلار از پولهای بلوکه و آزادشده جمهوری اسلامی در پی حمله حماس به اسرائیل توقیف شد

با توجه به دو نفری که نخواستند نامشان فاش شود، والی آدیمو، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در جمع نمایندگان دموکرات در مجلس روز پنجشنبه اعلام کرد که مقامات ایالات متحده و دولت قطر توافق کردند که پس از حمله حماس به اسرائیل از دسترسی جمهوری اسلامی به مبلغ ۶ میلیارد دلار کمک‌های بشردوستانه جلوگیری کنند.

۶ میلیارد دلار از پولهای بلوکه و آزادشده جمهوری اسلامی در پی حمله حماس به اسرائیل توقیف شد
۶ میلیارد دلار از پولهای جمهوری اسلامی در پی حمله حماس به اسرائیل توقیف شد

تصمیم برای ممنوعیت دسترسی به این ۶ میلیارد دلار تنها چند هفته پس از اعلام توافق بین دولت‌ آمریکا و رژیم ایران جهت آغاز کمک‌های بشردوستانه به عنوان بخشی از تبادل زندانیان با هدف کاهش تنش‌ها در منطقه انجام می‌شود.

به موجب این توافق، مقامات آمریکایی موظف به تصویب هر تراکنش می‌شوند. تأمین مالی این صندوق از طریق فروش نفت جمهوری اسلامی انجام می‌شود.

اما در میان بررسی ارتباط تهران با حماس، رئیس‌جمهور بایدن با افزایش فشار از دو حزب در کاپیتول هیل برای متوقف کردن جمهوری اسلامی از بهره‌برداری از منابع مالی روبرو شد.

واشنگتن پست پیشتر گزارش داده بود که مقامات آمریکایی می گویند حماس از رژیم ایران تسلیحات و آموزش دریافت کرده، اما هیچ مدرکی دال بر نقش مستقیم تهران در این کشتار وجود ندارد.

به گفته سه دستیار دموکرات مجلس نمایندگان که نخواستند هویت خود را فاش کنند، آدیمو به نمایندگان دموکرات مجلس اعلام کرد که این ۶ میلیارد دلار به زودی به مقصد نخواهد رسید.

سناتورهای هر دو حزب، از جمله رئیس کمیته بانکی سنا، شرود براون از دولت بایدن خواستند که از توافقنامه صرف نظر کند.

نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد به سئوالی درباره فشار برای توقف پرداخت مبلغ ۶ میلیارد دلار پاسخ داد.

در این بیانیه‌ای آمده است: سناتورهای مورد بحث و دولت آمریکا همگی به خوبی می‌دانند که از توافق نمی‌توانند انصراف دهند. این مبلغ واقعاً متعلق به مردم ایران است و برای دولت جمهوری اسلامی تخصیص یافته تا در دستیابی به تمامی نیازهای ضروری و خارج از تحریم‌ها برای ایرانیان کمک کند.

تریتا پارسی مزدور و لابی جمهوری اسلامی که معاون اجرایی مؤسسه کوئینسی یک مرکز مطالعات سیاست خارجی است، اظهار کرد: لغو این مبلغ ۶ میلیارد دلار، باعث تقویت نگرش‌های افراد تندرو در ایران می‌شود که همکاری با غرب را رد کرده‌اند.

تریتا پارسی همچنین پیش‌بینی کرد که چنین اقدامی ممکن است تأثیرگذاری مثبت برای تغییر نگرش داخلی در خصوص تولید بمب هسته‌ای داشته باشد.

تریتا پارسی که پیشتر رئیس و بنیانگذار شورای ملی ایرانیان آمریکا، نایاک، سازمان کثیف وابسته به رژیم آخوندی بود، اظهار کرد: اگر این تصمیم اجرا شود، وضعیت فعلی بهم می‌خورد و تأثیر بسیار نامطلوبی بر گفتگوهای داخلی در رژیم خواهد داشت. در صورت عدم وجود چشم‌اندازی برای توافق با آمریکا، احتمالاً جمهوری اسلامی در مسیر تولید بمب هسته‌ای حرکت می‌کند و این شرایط بسیار خطرناکی را به همراه خواهد داشت.

علی خامنه‌ای اعلام کرده است که سلاح‌های هسته‌ای از منظر اسلام حرام هستند و اعلام کرده که ایران هرگز به ساخت یا دستیابی به آن‌ها تلاش نخواهد کرد.

۶ میلیارد دلار از پولهای بلوکه و آزادشده جمهوری اسلامی در پی حمله حماس به اسرائیل توقیف شد
۶ میلیارد دلار از پولهای بلوکه و آزادشده جمهوری اسلامی در پی حمله حماس به اسرائیل توقیف شد

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا