جدیدترین اخبارجهان

اوکراین می گوید ۹ هواپیمای جنگی روسیه در انفجارهای شبه جزیره کریمه منهدم شده است

زلنسکی در سخنرانی خود پس از انهدام ۹ هواپیمای جنگی در انفجارهای پایگاه روسی گفت جنگ با آزادسازی کریمه پایان می‌یابد

نیروی هوایی اوکراین می گوید ۹ هواپیمای جنگی روسیه در انفجارهای شبه جزیره کریمه منهدم شده است

نیروی هوایی اوکراین روز چهارشنبه اعلام کرد که ۹ هواپیمای جنگی روسیه در یک رشته انفجارهای مرگبار در یک پایگاه هوایی در شبه جزیره کریمه که به نظر می رسد بر اثر حمله اوکراین اتفاق افتاده، منهدم شده است که حاکی از تشدید جدی درگیری ها است.

روسیه آسیب دیدن هواپیما در انفجارهای روز سه‌شنبه و وقوع حمله نظامی به این پایگاه را تکذیب کرد. اما عکس‌های ماهواره‌ای به وضوح نشان می‌دهد که حداقل هفت هواپیمای جنگنده در پایگاه منفجر شده‌اند و احتمالاً سایرین آسیب دیده‌اند.

مقامات اوکراینی به طور علنی مسئولیت این انفجارها را بر عهده نگرفتند، در حالی که توضیح روسیه مبنی بر اینکه ممکن است بی احتیاطی یک شخص سیگاری باعث آتش گرفتن و انفجار مهمات در پایگاه هوایی ساکی شده باشد را تمسخر کردند. تحلیلگران همچنین گفتند که توضیح [روسیه] منطقی نیست و اوکراینی ها ممکن است از موشک های ضد کشتی برای حمله به پایگاه استفاده کرده باشند.

اگر واقعا نیروهای اوکراینی مسئول این انفجارها بوده باشند در این صورت این اولین حمله بزرگ علنی به یک سایت نظامی روسیه در شبه جزیره کریمه است که در سال ۲۰۱۴ توسط کرملین از خاک اوکراین گرفته شد. هواپیماهای جنگی روسیه از پایگاه هوایی ساکی برای حمله به مناطقی در جنوب اوکراین استفاده می کردند.

شبه جزیره کریمه برای هر دو طرف اهمیت استراتژیک و نمادین بزرگی دارد. درخواست کرملین مبنی بر به رسمیت شناختن کریمه از سوی اوکراین به عنوان بخشی از شروط اصلی روسیه برای پایان دادن به درگیری ها بوده، در حالی که اوکراین متعهد شده است که روس ها را از شبه جزیره و سایر سرزمین های اشغالی بیرون کند.

رئیس جمهور اوکراین پس از مجموعه انفجارها در پایگاه هوایی روسیه در شبه جزیره کریمه که یک کشته بر جای گذاشت سخنرانی کرد. ولودیمیر زلنسکی در سخنرانی اواخر روز سه‌شنبه خود بدون اشاره به این انفجارها به طور مفصل درباره شبه جزیره صحبت کرد و گفت «فراموش نمی‌کنیم که جنگ روسیه علیه اوکراین با اشغال کریمه آغاز شد.»

زلنسکی گفت «این جنگ روسیه… با کریمه آغاز شد و باید با کریمه، با آزادی کریمه پایان یابد. کریمه اوکراینی است و ما هرگز از آن دست نخواهیم کشید.»

این انفجارها که منجر به کشته شدن یک نفر و مجروح شدن ۱۴ نفر گردید، باعث شد تا گردشگران وحشت زده در پس از بلند شدن توده های دود بر فراز خط ساحلی در نزدیکی پایگاه پا به فرار بگذارند. یک ویدئو شکسته شدن پنجره ها و حفره‌های ایجاد شده درآجرکاری برخی ساختمان ها را نشان می دهد.

اولکسی آرستویچ (Oleksiy Arestovych) یکی از مشاوران رئیس جمهور اوکراین به طور تلویحی و رمزآلود گفت که این انفجارها یا ناشی از تسلیحات دوربرد ساخت اوکراین بوده یا کار چریک های اوکراینی فعال در کریمه بوده است.

مؤسسه مطالعات جنگ مستقر در واشینگتن گفت که نمی تواند به طور مستقل تعیین کند که چه عاملی باعث انفجارها شده است، اما خاطرنشان کرد که انفجارهای همزمان در دو مکان در پایگاه احتمال وجود آتش سوزی تصادفی را رد می کند، اما احتمال خرابکاری یا حمله موشکی وجود دارد.

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا