جدیدترین اخبارجهان

غارت گندم و غلات اوکراین توسط روسیه امنیت غذایی جهان را در معرض خطر قرار داده است

اوکراین می گوید روسیه «چند صد هزار تن» غلات را دزدیده است

غارت گندم و غلات اوکراین توسط روسیه امنیت غذایی جهان را در معرض خطر قرار داده است

معاون وزیر کشاورزی اوکراین روز شنبه گفت که نیروهای روسی «چند صد هزار تن» غلات را در مناطقی از اوکراین که تحت اشغال روسیه است به سرقت برده اند.

غارت گندم و غلات اوکراین توسط روسیه امنیت غذایی جهان را در معرض خطر قرار داده است
غارت گندم و غلات اوکراین توسط روسیه امنیت غذایی جهان را در معرض خطر قرار داده است

تاراس ویسوتسکی (Taras Vysotskiy) در گفتگو با تلویزیون ملی اوکراین ابراز نگرانی کرد که بخش بزرگی از ذخیره غلات در سرزمین های اشغالی اوکراین که به گفته او مقدار آن به ۱.۵ میلیون تن می رسد نیز توسط نیروهای روسیه به سرقت رفته است.

وزارت خارجه اوکراین نیز روز پنجشنبه روسیه را به سرقت غلات در سرزمین‌هایی تحت اشغال نیروی نظامی روسیه متهم کرد و گفت این اقدام تهدیدی برای امنیت غذایی جهان است.

وزیر کشاورزی میکولا سولسکی (Mykola Solskyi) گفت که سرقت غلات در دو هفته گذشته افزایش یافته است.

این وزارتخانه به نقل از سولسکی گفت «من شخصاً این موضوع را از بسیاری از صاحبان سیلوها در سرزمین های اشغالی می شنوم. این سرقت آشکار است. و سرقت غلات در همه جا در سرزمین های تحت اشغال روسیه اتفاق می افتد.»

سولسکی گفت «به زودی موعد برداشت گندم در جنوب فرا می رسد. اما کشاورزان ممکن است در این شرایط بگویند «کلیدهای تراکتور اینجاست؛ اگر می خواهی، خودت [گندمها] را جمع کن.»

کرملین اتهامات اوکراین را رد کرد و گفت که نمی داند این اطلاعات از کجا آمده است.

وزارت کشاورزی روز جمعه اعلام کرد که شش منطقه در اوکراین با وجود تهاجم روسیه، کاشت غلات بهاره خود را به پایان رسانده اند.

اوکراین به ۲۴ منطقه تقسیم شده است، اما به دلیل درگیری های شدید در لوهانسک در شرق اوکراین برنامه ای برای کاشت غلات در این منطقه وجود ندارد.

وزارت کشاورزی هیچ پیش بینی برای برداشت غلات در سال ۲۰۲۲ ارائه نکرد، در حالی که تحلیلگران در سال جاری تولید ۴۱.۴ میلیون تن را در مقایسه با ۸۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ پیش بینی می کنند.

شرکت مشاوره ای‌پی‌کی اینفورم (APK-Inform) گفت که صادرات غلات اوکراین در سال ۲۳-۲۰۲۲ می‌تواند در مجموع ۳۳.۲ میلیون تن در مقایسه با ۴۵.۵ میلیون تن صادرت مورد انتظار برای فصل ۲۲-۲۰۲۱ باشد که در ماه جون به پایان می رسد.

اوکراین قبل از جنگ بزرگترین صادرکننده روغن آفتابگردان در جهان بود. اما اکنون جنگ برداشت محصول را فلج کرده و بسیاری از کشورها را با ذخایر محدود روغن خوراکی و افزایش قیمت ذخایر باقی مانده مواجه کرده است، که به نوبه خود به بدتر شدن بحران غذایی در شرق آفریقا و محدودیت های صادراتی در اندونزی منجر شده است.

به گفته رسانه‌های خبری محلی سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای در اسپانیا، یونان، ترکیه، بلژیک و سایر کشورها خرید روغن‌های پخت و پز را محدود کرده اند و گاهی اوقات این اقدامات را به عنوان اقدامات احتیاطی در مواجهه با افزایش تقاضا توصیف می‌کنند.

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا