جدیدترین اخباردانش و آموزشکریپتوکارنسی

دستگاه خودپرداز بیت‌ کوین چیست و آیا این دستگاه به‌سادگی همان خودپرداز معمولی است؟

دستگاه خودپرداز بیت‌ کوین چیست و آیا این دستگاه به‌سادگی همان خودپرداز معمولی است؟

دستگاه خودپرداز بیت‌ کوین چیست و آیا این دستگاه به‌سادگی همان خودپرداز معمولی است؟

محبوبیت بیت‌ کوین به‌ عنوان یک ارز دیجیتال در طول چند سال گذشته با افزایش هر چه بیشتر افرادی که بیت‌ کوین را به‌ عنوان نوعی ارز انتخاب می‌کنند و مشغول خرید یا فروش آن می‌شوند افزایش‌یافته است. افزایش تقاضا برای دسترسی امن و سریع به این دستگاه‌ها به رشد تعداد دستگاه‌های Bitcoin ATM منجر شده است.

دستگاه خودپرداز بیت‌ کوین چیست و آیا این دستگاه به‌سادگی همان خودپرداز معمولی است؟
دستگاه خودپرداز بیت‌ کوین چیست و آیا این دستگاه به‌سادگی خودپرداز معمولی است؟

دستگاه خودپرداز بیت‌کوین چیست؟

 

دستگاه خودپرداز بیت‌ کوین (دستگاه صندوقدار خودکار یا Bitcoin ATM) یک کیوسک است که مشتریان می‌توانند به‌وسیله پول نقد یا کارت نقدی از طریق این دستگاه به تسهیلات خرید یا فروش بیت‌ کوین و سایر کریپتوکارنسی ها دسترسی پیدا کنند. مشتریان می‌توانند در این کیوسک که از طریق اینترنت به شبکه بلاک‌چین متصل است توکن‌های کریپتو را با استفاده از پول نقد خریداری کنند.

مشتریان باید برای استفاده از این دستگاه در شرکت ارائه‌دهنده دستگاه Bitcoin ATM حساب باز کنند. به‌عنوان‌مثال شرکت‌هایی همچون پی‌دیپات (Pay Depot) در هر یک از کیوسک‌های خودپرداز شرکت خود قابلیت خرید و فروش بیت‌ کوین از طریق پول نقد را برای کاربران فراهم کرده‌اند.

 

دستگاه‌های Bitcoin ATM کی به وجود آمدند و کجاها در دسترس اند؟

 

در سال ۲۰۱۳ کافی‌شاپ ویوز (Waves) در ونکوور کانادا اولین دستگاه Bitcoin ATM را نصب کرد. اگرچه آن دستگاه Bitcoin ATM بخصوص حالا برداشته شده است اما همین دستگاه بود که راه را برای توسعه باز کرد و آن را به شهرت رساند و نام خود در جهان کریپتوکارنسی برای سایر دستگاه‌های Bitcoin ATM هموار کرد.

در سال ۲۰۱۴ اولین ماشین خودپرداز آنلاین بیت‌ کوین در ایالات‌متحده نصب شد. تعداد دستگاه‌های ATM کریپتوکارنسی در آمریکای شمالی در مقایسه با سایر کشورها بسیار بیشتر است. تا مارس ۲۰۲۱ از مجموع بیش از ۲۰،۰۰۰ دستگاه خودپرداز بیت‌ کوین نصب‌شده در سراسر جهان افزون بر ۱۰،۰۰۰ دستگاه Bitcoin ATM در امریکا در دسترس قرار داشته است و اروپا نیز در رتبه دوم بالاترین تعداد دستگاه‌های نصب‌شده و مورداستفاده Bitcoin ATM در جهان قرار دارد.

 

آیا این دستگاه مشابه دستگاه‌های خودپرداز نقدی است؟

 

دستگاه خودپرداز نقدی (cash ATM) مشابه Bitcoin ATM نیست. مشتریان می‌توانند با استفاده از دستگاه‌های خودپرداز سنتی به‌طور فیزیکی برداشت یا واریز نقدی انجام دهند یا از حساب بانکی خود پول نقد انتقال دهند؛ اما دستگاه‌های Bitcoin ATM به‌طور مستقیم از طریق اینترنت به یک صرافی کریپتوکارنسی وصل هستند. کاربران می‌توانند با استفاده از این صرافی‌ها بلادرنگ BTC خریداری کنند یا بفروشند. سکه‌های رمزنگاری مستقیماً از طریق تراکنش‌های مبتنی بر بلاک‌چین ایجادشده به‌وسیله Bitcoin ATM به کیف پول دیجیتال کاربر منتقل می‌شوند.

 

آیا استفاده از دستگاه‌های Bitcoin ATM آسان است؟

 

بله کار با دستگاه‌های Bitcoin ATM بسیار ساده است و این دستگاه‌ها مانند دستگاه‌های خودپرداز سنتی سریع، امن و کاربرپسند هستند.

برای شروع کار تنها به یک کیف پول کریپتو دیجیتال نیاز دارید. با این‌ حال از آنجا که چنین دستگاه‌هایی تنها چند سال است که در دسترس قرارگرفته‌اند لازم است که برخی از کاربران از تکنیک‌های متفاوتی که این دستگاه‌ها برای تائید اعتبار کاربر استفاده می‌کنند آگاه باشند.

در ادامه به برخی از نکاتی که لازم است پیش از استفاده از دستگاه‌های Bitcoin ATM بدانید اشاره‌شده است:

  • اگر از قبل حسابی نزد اپراتور Bitcoin ATM ندارید باید ابتدا یک حساب بازکنید.

  • باید یک کیف پول بیت‌ کوین دیجیتال داشته باشید تا به‌طور امن سوابق تمامی تراکنش‌های خود را ذخیره کنید که این کار را می‌توانید به‌ سادگی با یک اپلیکیشن گوشی هوشمند (smartphone app) انجام دهید.

  • درصورتی‌که قصد دارید BTC خریداری کنید باید گزینه موردنظر را انتخاب کنید و پول نقد را در دستگاه خودپرداز بیت‌کوین قرار دهید و آدرس کیف پولی که قصد دارید بیت‌ کوین را به آن منتقل کنید به دستگاه بدهید. به‌عنوان‌مثال شما قرار است ۵۰۰$ در دستگاه قرار دهید. اپراتور دستگاه Bitcoin ATM بر اساس قیمت فعلی بازار و با کسر هزینه اپراتور ۱۰۰$ بیت‌ کوین به شما ارائه می‌کند که پس از تائید شما بیت‌ کوین خریداری‌شده همراه با سوابق امن این تراکنش در کیف پول شما نشان داده می‌شود.

  • اگر می‌خواهید بیت‌کوین بفروشید ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید، گزینه موردنظر را انتخاب کنید و مقداری که مایل هستید بفروشید را مشخص کنید و سپس آدرس کیف پولی که می‌خواهید بیت‌کوین را به آن بفروشید انتخاب کنید. این تراکنش باید روی شبکه یا روی بلاک‌چین تائید اعتبار شود و پس از تائید اعتبار نتیجه به شما اطلاع داده خواهد شد و شما می‌توانید پول نقد خود را پس از کسر کارمزد اپراتور از دستگاه برداشت کنید.

کیوسک

آیا دستگاه‌های Bitcoin ATM امن هستند؟

کیوسک

بسیاری از کاربران هنگام سروکار داشتن با بیت‌ کوین به‌طور آنلاین با نگرانی‌های متعددی در ارتباط با حریم شخصی، سرعت تراکنش و امنیت مواجه هستند. یکی از مشکلات تراکنش‌های آنلاین این است که تصدیق و کامل شدن تراکنش ممکن است چند روز طول بکشد و سرمایه‌گذاران گاهی اوقات نگران‌اند که تبادل ارز آنها توسط طرف سوم ناشناس پایش شود.

 از طرف دیگر دستگاه‌های Bitcoin ATM معمولاً توسط اپراتورهای معتبر مدیریت می‌شود و تراکنش‌های انجام‌شده از طریق این دستگاه‌های خودپرداز تقریباً همیشه بلادرنگ هستند. مشتریان هنگام استفاده از این دستگاه‌ها ملزم به افشای هیچ‌گونه اطلاعات مالی و شخصی نیستند. معمولاً از کیف پول‌های شخصی برای انجام تراکنش‌ها استفاده می‌شود که به‌عنوان امن‌ترین گزینه شناخته می‌شوند و تمامی تراکنش‌ها کاملاً خصوصی و محرمانه هستند.

بسیاری از سازندگان دستگاه‌های Bitcoin ATM به‌منظور القای اعتماد بیشتر در میان مردم خدمات مشتریان بسیار عالی ارائه می‌کنند که به‌نوبه خود به تقویت جاذبه این دستگاه‌ها کمک می‌کند.

کیوسک

نتیجه‌گیری :

محبوبیت بیت‌کوین در طول چند سال گذشته با افزایش هر چه بیشتر افرادی که بیت‌کوین را به‌عنوان نوعی ارز انتخاب می‌کنند افزایش‌یافته است. بسیاری از شرکت‌ها باهدف برآوردن این تقاضا از قبل مشغول نصب این دستگاه‌های خودپرداز در گوشه و کنار جهان بوده‌اند تا علاوه برافزایش آشنایی و تعامل عموم مردم حجم تراکنش‌های خود را نیز افزایش دهند. به‌این‌ترتیب دستگاه‌های Bitcoin ATM نقش عمده‌ای در شکل دادن به آینده دنیای ارز دیجیتال ایفا می‌کنند.

 

فروش بیت‌کوین  کیوسک  فروش بیت‌کوین دستگاه خودپرداز بیت‌کوین  فروش بیت‌کوین  کیوسک  فروش بیت‌کوین    کیوسک  فروش بیت‌کوین

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا